Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
beginner

Lagning av plastskrov

Rekommendera Poster

Hej, fick bra råd av Mårten för ett par dagar sedan om min gamla skada som gått upp. Vi har nu slipat bort allt skadat laminat vilket medförde att vi fick ett hål i botten på ca. 10 x 4 cm. I detta hål så ser man att det inuti skrovet ligger något som ser ut som lavasten!? Hårt svart och skrovligt men känns inte blött, däremot gick det att skrapa ut en del fuktig sand runt hålet. Vad är denna stenlimpa för något ? Antar att det är något fyllnadsmaterial av något slag som stelnat och förstörts av skada och ålder(är en Crescent HT495 från 70-talet. Durken över detta ställe är lite sviktande men inte alarmerande. Är detta något att bry sig om eller kan vi bara plasta igen hålet enl. konstens alla regler? M.v.h. Åsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Kan du ta en bild av skadan?/mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! En bild skulle som sagt underlätta men det är trogigtvis en längsgående förstyving. I vilkett fall så tycker jag inte att du ska göra något åt det då det innebär att du behöver lyfta durken för att göra en ingående inspektion och för att eventuellt byta det. Och börjar man med ett så stort projekt så är det lika bra att helrenovera båten. Kanske något att fundera på till hösten? Men nu till sommaren så tycker jag att du bara ska plasta ihop hålet.
lycka till!
//Mårten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, så här såg det ut i hålet. Vi har fasat kanterna betydligt mer innan lagning. Båtaffären sa att det inte var mycket att göra åt det gamla fyllnadsmaterialet som de kallade stenen för. Men som du Mårten föreslog lutar det nog åt att vi tar upp golvet inifrån i höst.

post-19078-1394234673,5884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På inrådan av båtaffären så plastade vi upp tio lager med polyester och glasfiber så det blev som på bilden. Såg här på forumet någonstans att epoxy var bättre men vi får väl hoppas att detta fungerar också. Vi skall sedan spackla upp för att få en snygg form innan vi målar. Jag tror detta blir bra. Vill passa på och tacka för bra svar och visat intresse! Mvh Åsa

post-19078-1394234673,6455_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...