Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
kptmike

Att segla kölbåt vs jolle?

Rekommendera Poster

Jag är inne på att införskaffa en segelbåt till nästa sommar. Vi ska bli föräldrar denna sommar så det får vänta till nästa. :) Är det stor skillnad på jolle segling och segling med segelbåt (Ex. Maxi 77).
Jag har en illusion att det är bekvämare, mindre lutning och stabilare med segelbåt? Det stör mig att ha en bom så nära ansiktet och att man måste ducka och ha sig i en jolle.
Hur är det att ensamsegla en så pass stor båt? Bör man vara mkt erfaren eller skulle en rookie klara av det?  
Kan ni rekommendera en stabil segelbåt i 7m klassen? Jag läser ju en hel del på forumet och maxi 77 ser ju bra ut.
Kan man segla omkull en båt i maxi 77 storlek?
Mvh Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej Micke,

gå in på sailguide och läs om båtarna,du har även en del ägares erfarenheter och tycken.Så gjorde jag innan jag köpte min första som va en viggen,bra båt.Nu har jag en vega som är lite större.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Skillnaden mellan jolle och kölbåt går att jämföra mellan att köra olika bilar. Att lära sig segla är utmärkt i en jolle just eftersom den är liten och man direkt ser effekten av varje kursändring eller annan förändring. Har du möjlighet att gå en seglarkurs så gör det, gärna i en jolle. Det är tokenkelt att lära sig segla men tar en livstid att bli riktigt duktig på det! Att hantera båt i hamn etc. kan ibland kännas svårare, särskilt om båten är stor, men det är bara upp i sadeln som gäller!

I princip gäller att det man klarar med en liten båt klarar man med en stor, det är bara muskelstyrkan och båtens konstruktion som sätter gränsen. Min egen uppfattning är att man bör vara mycket erfaren om man ska ensamsegla längre än 30 distansminuter, eller vara en mycket omdömesgill person. Det har mest med säkerheten att göra - ju fler misstag och klantigheter man gjort desto bättre! :-)

Man kan inte segla omkull en Maxi 77. Däremot kan mycket stora vågor slå omkull vilken båt som helst, men sådana är ganska sällsynta i svenska farvatten.

Lycka till! Även jag kan rekommendera Sailguide.

Vänligen,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att ensam segla en 7meters båt det är inget problem. Det handlar om att utrusta båten för det och att ha fram för hållning. Säkerhetsel är att rekomender, roderlås eller bättre vindroder eller autopilot. Reva segel i god tid så underlättar man för sig. Att kunna sköta så mycket som möjligt från sittbrunnen och slippa upp på däck i hårt väder är en säkerhet. Man får anpassa sig efter vädret så kan man som rookie också klara det, bättre att komma fram sakta med lite segel än inte alls.

Som rookie i segelbåt gick jag 88distans hem med mitt nyförvärv, nu blev det mest motorgång då vinden var svag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog vilja avråda från att skaffa en jolle med ett litet barn ombord. Jollar kan kapsejsa om man tappar koncentrationen ett ögonblick. Man kan inte röra sig fritt på båten eftersom den inte har en stabiliserande köl, den lutar när man inte håller sig midskepps.

Jollar brukar inte heller vara försedda med utombordare vilket gör att man är helt beroende av vinden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första åren med barn hade vi jolle. När vi skulle på långfärd från Stockholm till Vänern skaffade vi extra säkerhet i form av en gummijolle på släp. Nu var de en stor jolle (ritad av Thorell). 6,5x2m och med uppfällbart centerbord. Kallades i Göta Segel Sällskap för Götajolle då den byggts i några exemplar där.

Jollar seglas upprätt och kan ge en falsk säkerhetskänsla ungefär som en katamaran. När det brallar i gäller det att vara alert med skotet.

En arbetskamrat med deplacementseglare (Vega) och jag tog en lunchtur med vår jolle och han seglade och hade lagt fast skotet. När det kom en kraftig körare skrek jag till honom: DET ÄR EN JOLLE!! Han förstod inte riktigt vad jag menade, åtminstone inte tillräckligt snabbt.

Annars var båten sällsynt trevlig och passade bra för barn då den hade jättestor plan durk från för till akter och lagom högt att titta upp över sittbrunnssargarna för en som just lärt sig gå. 
Båten la sig med masten horisonellt och jag löste upp skotet och lät det löpa ut helt.

Några lattfickor blåste sönder direkt och seglet fick lagas och nya lattor införskaffas. Så lärde min kompis sig vad en jolle var för slag. 

Annars var båten sällsynt trevlig och passade bra för barn då den hade jättestor plan durk från för till akter och lagom högt att titta upp över sittbrunnssargarna för en som just lärt sig gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jollar är väl segelbåtar? Antar att du menar kölbåt. På fyrtio- och femtitalet så långseglade man i både segelkanoter och centerbordsjollar. Mina föräldrar seglade över Ålands Hav i en 3,66 m T-jolle, ritad av Sven Thorell, och jag utgjorde del av ballasten liggande i mitten av båten. Då hade jag ännu inte fyllt ett år. Synen förändras, då var det helt OK, idag skulle det ses som oansvarigt. Centerbordsjollen kan kantra, även om det beror på besättningens kunnande om man gör det eller inte. Dagens jollar är dock mestadels byggda för kappsegling och har låga fribord och relativt mycket segel men är å andra sidan självlänsande vid rätning. Kölbåtarna, t ex Maxi, lutar betydligt mer än en jolle, men är bekvämt så tillvida att man inte behöver burka. Man kan segla omkull Maxi 77:an men den rätar sig, tack vare kölen och att den är däckad (vattnet når inte över däckskanten). Går det hål på skrovet, så sjunker båten dock.

Vill man uppleva seglingsglädje och ha en båt som inte lutar och som ändå är grundgående och i praktiken okanterlig, så väljer man en cruising-trimaran. I motsats till katamarenerna så ökar stabiliteten vid lutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det enda sättet att segla omkull en maxi 77, är med spinnaker, mycket vind samt otur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren alla!
Jag har inte med mig min gravida tjej och planerar inte heller att ha små barn i jollen i framtiden. Båten är en triss giggen och relativt säker/stabil men pga av mina bristfälliga kunskaper så vill jag inte det.
Jag siktar in mig på en större båt nästa sommar istället, vore kul med segelbåt men... funderar lite på motorbåt med. Seglingen har ju lugnet och motorbåt enkelheten. Farten är jag inte ute efter.
Ha en forstatt bra dag!
/Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...