alphyddan 0 Postad 26 Maj , 2006 Kan någon kanske haft samma fel som vi har med våran båt. vi har två förgasare solex.. En volvo B20 jag ska börja med att säga att den legat på land i 5 år men har nu legat i i 2 v. när vi startar båten ( från kall) måste vi ha varv på ca 2500 en stund, det kanske inte är så ovanligt, går att sänka till ca 1200 innan man åker i väg, men sedan när man kört en stund ut på sjön och lägger i tomgång så är varv talet 1800-2000 och man måste då skruva på luftskruvarna för att tomgången ska gå ner. men varvar man upp den utan växel så går den till baka på låga varv tal. pratat med de experter som finns här men ingen vet vad det kan vara. förslag på vad det kan vara: luftlekage, en annan säger inte luftlekage, reglagen, axel igenom förgasarna är sliten, packning. hoppas någon kan hjälpa oss med något tips vi kan kolla eller om någon känner igen det inget trevligt att vara ute och åka för det går inte att smyga in till bryggorna. mvh sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Maj , 2006 Tror du behöver tala om vad det är för motor du pratar om, svårt att hjälpa annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alphyddan 0 Postad 26 Maj , 2006 en b20. sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 26 Maj , 2006 Inget att vara för, du skrev ju vad det var för motor men vissa kan inte läsa hela inlägg utan hugger direkt. Vet inte om solex är trottelförgasare men om kolla oljan till trottlarna hade liknande problem men jag har strombergare.Hoppas att det rer sej. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 26 Maj , 2006 Du kanske får göra rent förgasarna i och med båten har stått still i 5 år med gammal bensin i som har kleggat ihop ..??? Det låter som du har en AQ130 motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alphyddan 0 Postad 26 Maj , 2006 stämmer aq 130. vi gjorde bort oss och tankade i 100 l bensin fast det fanns ca 40 liter gamal bensin kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Maj , 2006 Nu var det inte så att jag högg på inlägget och heller inte läste tillräckligt noga. Utan den ända anledningen till mitt svar var att få reda på vilken AQ:a modell det var, och nu har vi fått det. Och jag ser inte ditt svävande svar hjälper till direkt, vet du inte vad Solex är för typ så kan du ju lika bra knipa. Ursäkta men du ber faktiskt om detta med ditt svar. Nu till alphyddans problem: Kolla så gasspjällen i förgasarna går tillbaka tll tomgångsläge kan vara så att det kärvar. Förgasar rengöring som nämts här är inte fel. Om den drar tjuvluft går att konstatera med startgas, spraya gas runt förgasarfötterna, insugspackning mot motor, spjällaxlar. Suger den tjuvluft där du sprayar höjs varvtalet. Tänk på att start gas är eldfarligt. Kan även vara vatten i bränslet ligger det i flotörhusen så blir du inte av med det utan att plocka ner knasarna, kan hjälpa med k-sprit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 28 Maj , 2006 AQ 130 är motor modellen inte antal liter som bensin tanken rymmer. Och med Solex förgasare är det troligtvis en AQ130C el.D modellen AQ130A o B har Stromberg förgasare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alphyddan 0 Postad 29 Maj , 2006 tack alla det var sletet vid gasspjellen så de gick inte till baka fick sätta fjädrar. tusen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser