Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
JohnGustafsson

Motorbyte utombordare - är det värt det? Vill ha era åsikter...

Rekommendera Poster

Hej,

 

En fråga som antagligen har många olika svar/åsikter.

 

Jag har en 60 HP 2t mariner på min fem-meters styrpulpetbåt (2005:a). Jag skulle vilja ha lite mer effekt på båten, kanske inte primärt för topphastighetens skull, mer för att kunna hålla 30 knop utan att ligga på maxvarv med hög förbrukning och ljudnivå som följd.

 

Nypris på min motor är ju ca 55 000. Vill jag ha en ny, säg, 75hk 2t så kostar den 61 000. med tanke på att min motor är begagnad så kanske jag får ut 46 000 för den (min gissning).

 

Så till frågan. Bör jag fundera vidare på att byta motor, och isåfall, hur bör jag resonera och varför?

 

Skall jag byta in min motor hos en handlare och ta ut en helt ny 75:a? Eller sälja den privat och köpa en begagnad några år äldre motor med fler hk? Skall jag passa på att uppgradera till 4-takt när jag ändå håller på. Kanske gå hela vägen till 80-90 hk?

 

Som sagt, jag är ute efter åsikter, för här finns ju inga sanna svar. Hur hade du resonerat helt enkelt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steget från 60hk till 75hk tycker jag känns för litet. Ska du byta motor hade jag gått hela vägen till 90hk. Har själv 75hk på min båt 5,20m lång som fungerar jättebra men skulle jag byta motor hade jag definitivt satsat på en 90hk.

 

Valet mellan 2-tak och 4-takt finns mycket att läsa här på MG. Gör en sökning och du kommer att få mycket olika svar. Personligen skulle jag välja den modernaste 2-takten pga vridet, vikten och inte så stöldbegärlig samt att min körsträcka varje år gör det svårt att räkna hem bensinbesparingen kontra dyrare inköp på en 4-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med katten.

 

Jag har velat mellan 4-takt och 2-takt och det känns lite som att om jag skulle byta så skall det vara ett ganska rejält byte annars får det vara.

Om dun nuvarande motor ha några år på nacken så kanske Du märker skillnad bland annat på att man mätte effekten på olika sätt förr och nu, men annars nix...!

Jag är även tveksam om Du uppgraderar till fyrtakt, konvertera kanske känns mera rätt.

4-takt är gudomlig på låga hastigheter och hygglig ljudnivå osv osv men lite seg i starten, tung samt kräver lite mera service. Men som sagt sök i sökrutan så kommer du att hitta mängder med diskussioner om detta.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren.

 

Frågan om hur det skall lösas i praktiken då, värt att gå via handlare eftersom min motor är såpass ny, eller smartare att sälja privat och köpa beg privat?

 

Är det värt att tänka på möjligheten att köpa äldre motor med fler hk, och där spara en peng jämfört att köpa nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har så du kan köpa ny - köp ny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan och kan, vill jag så kan jag, men man vill ju gärna ha pengar (oavsett om det är mina eller bankens) till annat också...9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

90 hk 2-takt Yamaha har bra drag och är lätt, endast 120 kg.

Nån lättare 90 hk hittar du inte.

Skall du ha 2-takt med direkt bränsleinsprutning så finns Tohatsu 90 TLDI och Evinrude E-Tech 90 som är hyfsat lätta. Mercury Optimax 90 är lite tyngre.

 

Har du inget emot förgasare, 2-takt och de nackdelar det för med sig (ganska hög bränsleförbruning, något hög ljudnivå, osar lite mer bensin under gång mm) så skulle jag nog satsa på Yamaha 90 hk 2-takt.

Länk  

 

Länk 2 

 

Den kostar ny ca 72 000 kr (riktpris från Yamaha Scandinavia).

Evinrude E-Tech 90 hk går lös på uppåt 90 tusen kr.

Mercury/Mariner 90 ELPTO 2-takt är ett annat bra alternativ, hyfsat lätt och kostar ca 76 tusen kr i riktpris enl Marinpowers hemsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var en gång i samma sitts som du. Hade en 50 hk på och ville upp.

70 kändes lagom 90 var lite för mycket. Men jag var lite rädd för vikten. Det visar sig att 70/90/115 är oftast samma motor. Det blev en 90hk på 142kg. Ångra det inte för en sekund

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta är mina tankar och därmed vill jag heller inte få en massa skit för att jag delger dem till Er8.gif\.

 

Jag hade inte bytt en motor som går Ok och passar till båten. För handen på hjärtat, hur många gånger går det verkligen att köra över 30 knop med en fem meters styrpulpetare? 2, 3 eller 5 gånger/dagar per år. Är det då värt att byta, dels till en dyrare motor med högre bränsleförbrukning samt en mer stöldbegärlig? Det är bara du som kan svara på frågorna. Gör som du känner för.

 

När man är ute på sjön har man lämnat all stress och bråttom i land./mvh/Nitro

 

Ps. var och en gör som denne vill. Vad jag vill och gör har jag ovan redovisat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra tankar. Men jag är som sagt bl a ute efter lite lägre bensinförbrukning. Tänkte att det kunde uppnås med en större motor, som jag därmed kunde köra på lägre varv.

 

Dumt tänkt, eller vad anser ni andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Effekt alltså hästkrafter finns inte i de mekaniska delarna utan kommer av tillförd energi i form av bensin. Med andra ord drar en 90 hk motor mer än en 45 hästare.

Som du i din inledande frågeställning poängterat ville du kunna köra i 30 knop och ha en rimlig bränsleförbrukning. Eftersom den önskade hastigheten låg på toppen av vad din nuvarande motor klarade av så är/var givetvis bränsleförbrukningen också hög. Tar du en motor som inte behöver köras på maxvarv för att uppnå den önskade hastigheten så är kanske bränsleförbrukningen något lägre än vad du har idag. Men inte är denna mycket lägre för själva motorn sväljer mer bränsle eftersom denna har högre effekt.

Vad jag ville komma till är att skillnaden i bränsleförbrukning/dist inte är så stor. Medan investeringskostnaden är ganska stor med hänsyn till vad man i slutändan får ut./mvh/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju fundera på hur mycket bensin du får för mellanskillnaden.

15000:- ger cirka 1300 liter bensin. Vet inte vad motorn drar men kanske 1,3 l/sjömilen. Det gör att Du kan köra 180 landmil på den mellanskillnaden, det är ganska mycket.

Om Du sedan skall sälja båten, behåller Du motorn ??

 

Detta resonemang hjälper inte mot ljudnivån men det tål att tänka på, eller hur???

 

 

ps. Jag hade inte bytt med den lilla mellanskillnanden utan istället gjort ett rejält byte kanske med hela paketet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar.

 

Skippar motorbytet och väntar nåt/nåra åroch byter hela paketet. Har ändå funderat på en mindre dc i framtiden, för att kunna ta nån natt i skärgårn med barnen...då kanske det blir större motor också, vi får väl se om man fortfarande är lika race-villig då 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...