Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Gäst Peter

Motor på en Sunbuster?

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Hej! Har något slumpartat blivit ägare till en fin lite Sunbuster. Problemet är att det bara sitter en 15-hästare på, och det är lite klent. Modellen är typad för 30 hk; men vågar man hänga på något större för att orka lite vattenskidåkning, och kunna plana ordentligt även om man är fyra i båten? Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

det bör du inte göra, tänk på att den är väldigt liten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Har en Johnson 40 på min (som är till salu - hela ekipaget allså) och det går finfint. Lite tung kanske, men inte alls farligt. Vad jag förstår är ju Johnson inte så tunga och kanske inte lika kraftfulla heller. Dra vattenskidor är nog inga problem alls, även om jag inte testat. Däremot är båten så lite att 4 pers blir väl mycket. I alla fall om det rör sig om lite större filurer. Det går, men seeegt. mvh /en john

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Har kört en SunBuster med en 50 hk 2-takts Johnson. Båten gick väldigt tryggt och hade inga tendenser till att börja vingla eller liknande. På fullgas överplanar den dock, men man behöver ju inte köra så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Jo, visst överplanar även min Buster (Johnson 40), men det är väl därför man har tilt? Fört att nå bäst fart/förbrukning får man liksom känna in när båten planar bäst. Hög fart = tilta upp rätt mycket. /en john

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Besser Wisser

För att motverka överplaningen hjälper nog inte _tilt_-funktionen, den kan enbart användas för att fälla upp motorn ur vattnet. Power-_trim_ används däremot till förändring av riggvinkeln under gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Sorry, håller inte reda på begreppen! Självklart powertrimmar jag min johnson för att få bustern att gå bäst. Vad det än kallas så funkar det! mvh /John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Hade en 30Hk Yamaha på. C.a 30 knop med 2 pers. Planade på nolltid. Orkade faktiskt dra upp en koloss på 95 kg på vattenskidor.(grabben fick vara stark i armarna för att kunna dra sig upp till ytan)Beror ju förstås på vad man har för stigning på propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...