hellyarp 0 Postad 25 Maj , 2006 Halloj! Hjälp! låter som motorn/propellern tar luft! varvar upp men ger inte kraft! händer vid högre sjö, händer när man svänger mycket på fullt gaspådrag och kör lite tuffare, motorn har rätt rigg, 70hk johnson som sitter på en jofa 555, vad tror Ni???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Maj , 2006 Det är oftast inget fel. En teoretisk felkälla kan vara att motorn sitter något för högt upp. Men oftast medför skrovformen denna extrema begränsning/kör lugnt/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellyarp 0 Postad 25 Maj , 2006 Ok, men finns det en chans att det kan vara propellern som är sliten/slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Maj , 2006 Ifall propellern kan vara slut? Givetvis kan det vara så att gummeringen släppt eller har börjat slira. Men att detta bara skulle visa sig vid extrema situationer är lite långsökt.Ifall du är osäker så går det oftast att sätta i en ny bussning/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 25 Maj , 2006 Jag har haft slirande proppeller och den slirar redan vid 3-4 knop. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 25 Maj , 2006 Hejsan Själv är jag ju varm anhängare av att ha motorns så hissad som möjligt. Man får finna sig i att köra aktivt med gasen, eftersom man har så mycket positivt av hissning. En enkel (men inte helt billig) åtgärd är att skaffa en stål eller bronspropeller. De vanliga aluminiumpropparna släpper greppet tidigare och får inte tag igen med mindre än att man slår av på gasen. Jag skulle lägga ett par tusenlappar på en riktigt bra propeller och ha den du har i reserv. Tävlingsbåtar kör ju ofta med ytskärande propellrar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser