Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Har i båten en batteriomkopplare med lägen 0,1,2,1 2 Jag antar att man ställer den på läge 1 vid start av motor(startbatteri) och slår över till 1 2(laddning/förbrukning från båda batteri) vid drift för att sedan slå över till läge 2(förbrukningsbatteri) när man har motor av men ändå förbrukar el. Någon som har ett liknande system som detta? Har jag fattat rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 Maj , 2006 Det låter rätt,kan du inte kolla själv hur det är kopplat.Jag menar att prova sig fram exempelvis ifall du inte kan läsa ut själva anordningen. Prova att starta på 2,an , 1,an ,0,an osv. Lycka till. Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Jo, det är nog provning som ger det slutgiltiga svaret... Kan ju vara så att brytaren styr vlket batteri som ligger ut mot hela systemet och det skulle i såfall gå att starta oavsett läge(detta är min misstanke...) Batterierna är i dagsläget av samma typ så isåfall får man själv definera vilket som skall vara startbatteri... I framtiden kan man tänka sig att ha ett batteri av start typ och ett fritidsbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 Maj , 2006 Ja så är det nog,men kanske det finns någon här som kan el-biten samt förklara lite hur du ska gå till väga? Hade Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Ja, det är bara att vänta på att de sluga fiskarna skall nappa på ämnet... Verkar vara olika åsikter hurvida man skall ladda ett batteri i taget eller båda på en gång... vi får se vad somm kommer fram... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 PÅ http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf kan man se ett flertal kopplingar som involverat 3 lägesbrytaren... Del blir till att följa kablarna för att få veta sanningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 25 Maj , 2006 Hej! det viktigaste för dig är att du inte vrider på srömbrytaren under gång, då kan laddningsregultorn gå sönder. Välj vilket batteri du vill ladda under gång. Jag brukade oftast välja 2 som var mitt förbrukningsbatteri. Ibland vid kortare gång valde jag nr.1 som var för startbatteriet. Start av motor tar inte särskilt många Ah, det gäller att få in känslan det funkade för mig under många, många år. Det är förbrukningsbatteriet som i huvudsak behöver laddning. Finns andra lösningar om du inte vill ha en manuell brytare men jag tror inte att du behöver dessa´ . / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Om man inte får koppla om under drift så blir det komplicerat om man vill starta med 1:an och ladda 2:an... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Kan det vara så att brytaren ej kopplar ifrån alla batterier vid omslag. Turordningen på brutaren är 0 , 1 , 1 o 2, 2 Detta skulle kunna betyda att vid omslag mellan 1 och båda kommer batteri 1 att alltid vara inkopplat(ej brytas vid omslaget) och när man sedan går från båda till 2 kommer 2:an att vara inkopplad under hela omkopplingsfasen... I så fall ingen risk med laddningsegulatorn... frånsett att man inte går till läge 0 Nån som skuvat sönder brytaren som vet bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 25 Maj , 2006 Ja, brytaren bryter vid varje vridning. Jag tror inte att du löper någon större risk om du vrider om läget vid gång. Jag gjorde så ibland men jag ville inte rekomendera detta, det är ju fel att göra så. Jag kan ju inte rekomdera ett felaktigt handhavande även om Jag har gjort detta vid et flertal tillfällen. Jag vill ju inte ge tips som kan leda till att du måste renovera men min personliga erfarenhet visar att man kan vrida brytaren under gång, men mycket hastigt. (genant att erkänna) / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Maj , 2006 1o2 vid start/gång/laddning. 2 vid stillaliggande/förbrukning. Finns ingen anledning att växla under gång. Risk för att generatorn går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myran-21 0 Postad 25 Maj , 2006 Är det någon som verkligen pajat sin regulator vid omkoppling? Jag tror/hoppas att tillverkarna av brytare har tänkt till om detta vid konstruktionen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 Maj , 2006 Jag hade en sådan omkopplare i min tidigare båt. Jag vred den med motorn igång under 14 års tid, allt gick bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser