Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Lanzar

Kasta pengarna i sjön...

Rekommendera Poster

– Om man säger så, du säljer inte korv med bröd för att ha råd med en sådan båt.

Räddningssällskapet uppger för Aftenposten att männen inte var alkoholpåverkade. Orsaken till grundstötningen kan istället ha varit fel i båtens elektroniska navigeringssystem.

citat från Aftonbladets artikel

Ytteligare några som litat till 100% på plottern och sedan full fart, pang.

Om de varit onykra så kunde de skyllt på det, men nu???

De kanske borde sålt korv med bröd i stället.

58 fot, då borde de haft körkort för båt, eller? och då händer inte sådant här.

/Roland (tur ingen blev skadad)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va sur jag blir (ursäkta kraftuttrycket)! Skylla på eletroniken, varför kunde herrarna inte haft så mycket stolthet att de erkänt att de inte hade tillräckligt innanför pannbenet.

Dessa djävla stolpskott i sina schabrat. Som jag lugnt i annan tråd konstaterat angående elektronik finns det väl inte så mycket mer att tillägga. Det djävliga är att båten förorenar havet också../Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja,det hade antagligen inte spelat någon roll om dessa sjömän navigerat med vanliga sjökort.Jag håller med,det måste saknas något? 

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att dömma utan att ha hela sanningen!

Bara för att dessa herrar har ekonomi för att köpa en

extremt dyr båt så måste de per automatik vara idioter.

Den svenska avundsjukan har visat sig igen.

//Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Selor.

Är man VERKLIGEN en bättre sjöman om man har liten båt? Om pressen hade haft intresse att skriva om mindre och billigare båtar som råkar ut för sånt här hade vi sett det var och varannan dag i tidningarna.

De som har råd att köpa båt för 14 milj är sällan ointelligenta knäppskallar. Snarare är det förmodligen de som ger Nitro och andra avundsjuka stackare ett jobb att gå till.

Man blir trött...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, oj, det var ett känsligt kapitell att ta upp elekroniknissarnas schabrak.
Tack och lov har jag uppnått den aktningsvärda åldern att jag inte måste ta alla jobb som erbjuds och har därmed också nått ett tillstånd av lugn och harmoni. Men tyvärr retar jag mig fortfarande på en del flytetyg, sorry./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gläds jag med dem som lyckas, och har råd att köpa dessa schabrak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De borde haft förarbesvis, då hade det aldrig gått på tok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan hända vem som helst, oavsett utbildningar. De kanske t.o.m har kustskepparexamen eftersom det är ett krav för att få köra en så stor båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag fattar att de har utbildning för att framföra en sådan båt men var lite ironisk till att vissa tror att förarintyg hjälper mot allt.

Om de haft en lite mer passande båt hade det kanske gått bättre, förhoppningsvis, men köper man en stor dyr båt och den sedan sjunker av någon mystisk anledning är risken stor att man kommer på bild.

Killen på fotot här (inte Norrman) gick det bra för. Sågs inne i Smögen hamn förra sommaren då man låg 10 båtar i bredd (trångt)

Ni vet, Smögenbryggan lååååång men hamnen är smaaaal.

(OBS kepsen är en öllåda för den som undrar)

mvh Roland

post-4060-1394234661,4567_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt....eller??

Var grundet utmärkt så är det ju slarvigt men om det inte var det så är det mera synd om dem.

Det jag funderar på så här på morogonen är:

-Hur hög hastighet tål ett plastskrov som dejtar en sten????

Någon som har ovetenskapliga fakta i ärendet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag missade den ironin :)
Kul bild, det ser ut han han sitter på en liten flybridge... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej för om man har förarbevis så kan det inte gå på tok??

Alla oljetankers och dyl som går på grund här i världen framförs alltså av folk utan förarbevis eller annan utbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte tala om alla som krockar med sina bilar TROTS att de har körkort. Kanske beror på att de tittar för mycket på navigatorn, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundfärg har fått en helt ny betydelse!!

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att det hände just dom.....

Har man en båt för 14millar så har man råd att laga den oxå !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fel, det är vi andra som får vara med och betala i form av försäkringspremier. De var knappast så korkade att de saknade försäkring.

De kan ju även vara så att de blivit grundlurade och fått en båt utan bottenpluggsmiley-embarassed.gif\

Alternativt kan det vara en maskerad Ubåt, Norska försvarets nya modell, ser precis ut som en lustjakt.

Das Boot

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olyckor kan hända vem som helst, van eller ovan. Stor eller liten båt/cykel/bil/etc.

Angående vad ett plastskrov tål beror det helt på vikt, hastighet, planande eller ej,  skrovtjocklek. Så det finn nog inga universalsiffror.

Tur att ingen skadades i olyckan.

/Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara 2 sorters skeppare, dom som gått på grund och de som inte har gjort det ännu. Alla gör vi misstag, utbildning är ingen säkerhet utan bara en hjälp på vägen. Sen har jag i flera tidigare trådar skrivet vad jag anser om elektroniken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd på båten. Visst, men nu är det så att ett oroselement som tror att han äger hela sjön borta.

Om man nu läste den Norska Aftonposten, ang. sänkningen av båten, så följde det med lite statestik.

Där framkom det att av 10 båtar som bärgades, så var det sju av just denna typen som leder ligan.

Säger allt om framförandet.

Skylla på elektroniken är ju rena idiotin.

Hur många båtar gick till botten, när det bara fanns papperskort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst det kanske är så i många fall men onödigt att dra alla över en kam, som sgat alla kan vi göra misstag och det kan alltid bli fel på elektronik. Däremot ska ett sådant fel inte behöva leda till något liknande det här för då finns det brister någonstans. Allla gör vi fel och kör tokigt ibland sen att han råkade han en båt som kostade 13,8 miljoner mer än vad de flesta här gör är ju anledningen till all uppståndelse. Det gick nog åtskilligt med båtar på grund förr innan plotterns tid, mer än man tror. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan plotterns tid..
Då kom dom inte längre från hamn än första grynnan./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Att det var sju av den typen som bärgades säger väl egentligen ingenting om framförandet, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror Du på fullt allvar att alla som har större båt än du är sämre sjömän?
Du vet ingenting om de som körde båten, ändå vet Du att ett oroselement som äger hela sjön är borta. Avundsjuka är vad det handlar om.

Hur många båtar gick till botten, när det bara fanns papperskort? 
Förmodligen många fler eftersom konsten att navigera med kort, passare, transportör och kompass är lite svårare för de flesta, i synnerhet de som inte ens har båtförarbevis. Man får väl anta att de som körde den här båten faktisk har kustskepparkompetens eftersom det är nödvändigt om man ska köra en sådan båt.
 /mitt sista inlägg i den här jante-debatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hö hö.. Grundlurade smiley-laughing.gif\

Han måste ju ha studsat en bra bit över grundet, eller så har han kört sig flott igen. Den sjönk ju på 12 meter. Måste sticka väldigt djupt om man skall gå på där.
Låt åbäket ligga och ha det som dykmål istället. Perfekt på 12 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orven, Jag kan sätta 14 miljoner på att om du skulle ha pengar och ha råd med en såndär båt så skulle du ha en också. Det innebär alltså att du är en väldigt dålig sjöman?

Jag tror nog mer på vi som bara har råd att åka småbåtsjukan jag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...