Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
jeppe_a

jordfelsbrytare

Rekommendera Poster

hej jag ska koppla in en jordfelsbrytare i båten jag undrar om det är några speciala för båtar eller om jag kan använda den på biltema för hemmabruk. och vanlig tvåpolssäkring för hemmabruk. (ELLER ÄR DET SÄRSKILT FÖR MARINT BÅTAR.

pixel.gif\ 

/EL/ELINSTALLATION/VP-INSTALLATION/
pixel.gif\ 

pixel.gif\ 
pixel.gif\ 
pixel.gif\ 
\Visa  

pixel.gif\ 
pixel.gif\ 

Jordfelsbrytare

För DIN-skena i elskåp. Ökar säkerheten i hemmet. Försedd med knapp för funktionstest. Kabelanslutningar: max. 25 mm2. Märkström: 40 A. Utlösningsström: 30 mA. 

\Skriv\Visa  

Art nr Pris Antal pixel.gif\ pixel.gif\ 
2-polig (2 moduler). Märkspänning: 230 V. Mått: 92 x 35 x 60 mm.  44-435 149,00 kr     
4-polig (4 moduler). Märkspänning: 230/400 V. Mått: 90 x 70 x 68 mm.  44-434 198,00 kr  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla. Det har varit flera trådar här som handlat om båt-el och ett genomgående budskap i alla har varit:

Håll inte på med elen i båten om du inte är absolut säker på vad du håller på med!!!

Vill inte avskräcka men det är en väldig skillnad på elen hemma och elen i båten om man ser till riskerna. Överlåt jobbet till en fackman för din och andras säkerhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men min fråga är om det är särskillda produker jordfelsbrytare/säkring till marint/båtar eller om jag kan använda vanliga jordfelsbrytare/säkringar för hemmabruk. och sätta i dom i en vanlig låda man köper till dom.

det blir då bara ca:300:- istället för en färdig låda med jordfelsbrytre/säkring till båt för minst 1000-1500:-

tycker att det skillde ganska mycket om det är samma prylar.

jeppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jeppe

Jag har en Biltema jordfelsbrytare på min båt, monterad i en apparatskåp från Bauhaus plus 2st. tvåpolig automatsäkringar. 4st IP44 vägguttag här och var i båten. Strömintag är från Biltema, en sån liten till bilmotorvarmare. Den satt jag i ankarstuvet i fören. Kopplat ihop allt med H07-RN kabel. Använt i 2 säsonger nu, funkar bra. Kostnad för allt under 1000kr.

Mvh, Philip (med en son som är elektriker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...