Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Land-krabba

Propellerskada åtgärd?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Var ut igår i den relativt hårda vinden och tappade färdriktningen vid fel ögonblick. Precis när jag upptäckte detta så var det för sent (jävlig klantigt....) och jag åkte på en sten med motorn.

Det var en ganska så lätt stöt jag kände i båten och vid närmare koll av motorn såg jag att 2 av bladen vikit in sig delvis med  ca: 1 cm.

 

Är det någon som vågar erkänna att dom gjort samma sak och vilka reparationer som krävdes.

Täcker en If-försäkring en sådan här skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du bor eller vad det är för motor men lämna in propellern för rep. Propellertrim i Stockholm fixar sådant galant. Brukar kosta runt tusenlappen. Det går att skicka proppen till dom.

Brukar sällan vara mer än propeller skador vid en lätt grundkänning.

Är det bara proppen är det knappast lönt att ta det på försäkringen, självrisken är säkert dyrare än rep.

 

Visst har man otur så kan ju propp axeln fått sig en känga så den blivit skev. Men börja med proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit vad som hände men inte med vad för motor du har. Du har heller inte lagt in någon båt i din sjöbod så svaret kan bara generellt. En propeller (ifall inget annat är skadat) kostar från några tusenlappar och upp till 5 - 6 ifall detta är en rostfri. Så det är bara att se vad som står i dina försäkringsvillkor. Men skulle den lätta stöten orsakat en skada på själva motorn är det helt andra pengar vi talar om./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vågar erkänna att dom gjort samma sak och vilka reparationer som krävdes.
 _______________________________
Det finns två sorters båtfolk;
de som HAR gått på grund och de som SKA gå på grund :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis köpt min båt å skulle möta en kompis som va ute å fiska. träffade honom å han beskrev sin nya kartplotter hur himla bra denna va...

På vägen hem så drog han iväg som en galning rakt över ett område med mycke sten å efter som ja trodde att de där kartplottrarna va så kanon så drog ja efter... BOOOOMMMM han körde på i 20knop å blev av med hela cheddan... Jag såg att det hade hänt nåt så ja lyckades få ner farten men klarade inte att undvika stenen å eftersom min motor väger 174kg så blev det en rejäl smäll när stenen försökte spräcka mitt växelhus:)

Ja grabbar, ni kan ta era kartplottrar å köra upp i ???? för i min båt som ligger i värnen kommer det aldrig sitta sån skitttttt!!,hahaha

 

 

försök å slå detta om ni kan!

Allt gick bra lämnade in motorn å provtryckte växelhuset..

Hatbra

Hellboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma sak för två somrar sedan. 20 knop över en känd grynna, närmare än vanligt och 0,5 m lägre vatten än vanligt. En rejäl smäll som lyfte aktern.

 

Resultat: 5 cm kortare propellerblad, skev axel, avslagen skädda.

 

Det blev ny växellåda och prop på försäkringen. Jag vågade aldrig kolla vad fakturan egentligen gick på, betalade självrisken och var glad. :-)

 

Jag har IF. Lugn, vi ordnar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört De som har gått på grund och dom som ljuger om att dom aldrig har gått på grund.

 

Grund är bra att stå på, om man inte är en båt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Hellboy!
Jag tänker inte stoppa upp kartplottern (elektroniska sjökortet) i något. Kopplar man inte ur hjärnan samtidigt man kopplar in eletroniken så fungerar det faktist ganska bra./Skitfiske på er/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaa, Bra svarat. 1-0 till dig

Men ja trodde att det va meningen att man skulle slippa använda skallen om man betala runt 10 papp, annars kan man väll köpa ett vanligt kort. Ja trodde plottern skulle göra saken enklare å inte bara dyrare....

Men en sak ä säker ja kände mig verkligen blåst när det hände,haha

 

Nitro vs hellboy 1-1 ?

Ha de nitro å va inte rädd för fisken den ä inte farlig!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ännu klantigare .....

Skulle in till min brygga med 12 bojplatser.

Att det finns bojar är inget nytt, så varför backar jag på en STOR boj med kätting under ......

Det rasslade rätt mycke om propeller och kätting !!!

 

Lämnade in min propp på Propellertrim och fick tillbaka den efter några dagar ....som ny !!!  1000kr kostade den upplevelsen.

 

//JSR

post-11345-1394234660,5052_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Land-krabba,

 

Ett bra tips är att ha en reservpropeller med sig i båten (samt vertyg att ta bort propellermuttern etc).

Det är lätt hänt att slå i nåt med propellern och har man otur kan ett el flera blad rent av slås av.

Jag har en stålpropeller på min utombordare men jag har en billigare aluminiumpropeller i reserv.

ProPulse propeller kan ju funka som reservpropeller också.

 

Å andra sidan kan det räcka med medlemskap i Sjöassitans eller Sjöräddningssällskapet så kommer de ju och hämtar en om man skulle hamna en situation att propellern skadats så svårt att man inte kan linka hem för egen maskin. Kostar 550 kr för medlemskap i Sjöräddningssällskapet (Sjöassistans är väl nån liknande kostnad gissar jag).

Ja, under förutsättning att du håller till med din båt där de har täckning med sin assistans service.

 

Lät balansera och lackera (2 komp epoxyfärg) min stålpropeller, då den var lite luggsliten, hos Propellertrim inför säsongen i år och de gjorde ett snabbt och bra jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!!

Hade du haft en kartplotter hade aldrig hänt;:)

 


mvh


Hellboy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått på grund, men det skäms jag inte för.Det blev till att investera i en ny propp. Här hjälpte varken sjökort eller plotter har allti med mej båda.

Djävla sjömätning!

Ha det Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ja ringde försäkringsbolaget å berättade vad som hade hänt så sa de att dessa plottrar ställde till mycket besvär just nu för felmarginalen va så stor så man skulle inte förlita sig på dem... Men visst dunka upp 10lakan för felmarginal på 15meter.

Ja förstår att du har med dig karta också, de kanske skickar med den i köpet lr?

Ja säger inte att plotter med karta ä dåligt men de ja säger ä att det kanske ä lite överskattat. felmarginalen ä inlagd med flit va ja fattar för. ä det inte amerikanska satelliter??

 mvh

Hellboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu är detta inlägget inte ämnat som något påhopp på något utan ett utryck min sjuka hjärna utarbetat under ett antal år. Desto mer elektroniska prylar någon har desto mindre av hjärnan brukas. Det borde vara en självklarhet att folk som är ute på sjön kan läsa sjökort. Lika naturligt som det är att folk som kör bil förväntas kunna trafikregler/skyltar.

 

Min inställning är och har alltid varit att vet jag inte var jag är på papperssjökortet så är det bara en sak att göra, stoppa. Med andra ord måste verkligheten stämma med pappersjökortet. Ifall det också skulle göra det med det elektroniska så är detta en bonus.

Sedan skall jag väl inte sticka under stol med att det är djävligt behändigt att köra med det elektroniska.

Sammanfattning; ta gärna hjälp av elektroniken men förlita dig inte på denna
.

Egentligen handlade väl denna tråden om grundkänningar. I mina, ofta misslyckade fisketurer, har jag letat grynnor och någon gång lyckats hitta dessa precis under eller bredvid båten. Då har det varit bra att ha en fungerande tilt alt. powertim./Nitro

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är verkligheten sån att det är minst lika stor felmarginal på pappret som på elektroniken, titta på skalan på pappret förstora upp tll 1:1 så ska du få se att inte ett skit stämmer i verkligheten heller, om du ser en grynna på kortet så åker du väl inte med berott mod 1 m ifån, jag fick lära mej att gå på säkert avstånd därför att man inte kan lita till 100% att man är där man tror att man är. Fördelen med plottern som jag ser det är att man vet på 10 m vid bra läge 1,5 m när var man är! Vet du det med papperskortet?

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va jag har fått lära mig ä att de satelliter som styr din plotter är från det amerikanska försvaret å det är en felmarginal inlagd med flit. som sedan kan styras, så i krigstider kan marginalen öka för att icke- amerikanare inte ska kunna använda gps på ett sätt som kan föra med sig en negativ krigsföring för det amerikanska försvaret?, vet ej om detta är sant men har läst detta i en artikel, kommer inte ihåg vart..Men kan nog hitta det ingen om nån ä nyfiken..

 

Är detta sant lr falskt???? ja har inte en aning!

 Är det inte så att en del elektroniska sjökort är kopierade av vanliga papperskort????

 

Hellboy väntar på svar från nån som vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal artikel i sådana fall. Rätt länge sedan det åtgärdades. Med WAAS/Egnos är felmarginalen försumbar. Men jag tycker att du missar poängerna från nitro & I-E. Majoriteten av sjökorten oavsett papper el elektronik är GAMLA, handlodade och synnerligen osäkra, vilket innebär en mkt större felmarginal än vad plottern åstadkommer. Vare sig man navigerar efter plotter el traditionella sjökort måste man också rent  visuellt ha koll på var man befinner sig och hur verkligheten stämmer med kortet (om kortet visar öppet vatten, men man själv befinner sig 5m från land är ngt uppenbarligen åt h*****e) annars  kör man sönder saker &/el sänker 14 miljoners båtar som i dagens kvällspress...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hellboy,

 

Förut var det en störningssignal i GPS systemet så felmarginalen väl vart uppåt 50 meter. Sen nåt år tillbaka är den bortttagen och man kan räkna med en felmarginal på ca 10 meter idag.

Med EGNOS (i Europa) aktiverad i GPS navigatorn kan man få en precision på metern när (men jag tror inte EGNOS är i skarp drift än?)

Detta är vad jag har läst, rätta mig gärna om jag har fattat fel.

 

De elektroniska sjökorten är i princip en kopia av pappersbaserade sjökorten med alla de fel och brister de kan ha.

Har själv några gånger enligt den elektroniska kartan (Navionics) varit uppe på land och kört fast jag bevisligen befann mig en bra bit ut i vattnet. Sånt gör att man inte litar på den elektroniska kartan annat än som ett stöd till papperskartan.

 

Hydrographicas elektroniska sjökort över Stockholms ytterskärgård osv är dock baserade på riktiga mätningar på plats och flygfoto så de har bättre exakthet. Bl a Garmin har el skall göra elektroniska sjökort 2006 baserat på Hydrographicas sjökort enl Hydrographicas hemsida http://www.hydrographica.se/

De har även elektroniska sjökorten i BSB format.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Hellboy å &!

Jo, jag är så galen att jag vill se var grynnan är. Detta gör jag givetvis inte i hård sjö, vid begränsad sikt i vattnet eller stresspellar ombord. Genom att närma sig grynnan med vinden/strömmen i nosen brukar detta gå bra (men som sagt inte alla gånger)./mvh/Nitro

Ps. Jag delar uppfattningen i inlägget om GPS:s felvisning mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gått på grund ännu men däremot spolat upp en lös 6 mm lina på propellerna ungefär på samma sätt som JSR, genom att backa där jag hade ankaret...

Sen satt vi fast ovanpå ankaret som för en gång skull inte släppte......!

Ganska blåsigt och en halvkinkig då 8-åring i båten.

 

Vad det gäller grundkänningen så väntar jag på denna, åker i en ström fåra med 0,9 m under båten vid normalvatten.......med upptiltad motor.

Däremot skall jag kolla så att ekolodet mäter rätt, misstror väl inte så där våldsamt mycket men det kan vara bra att ha den kollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...