Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
e79peter

färgen släpper

Rekommendera Poster

Hej jag har ett problem! Jag har renskrapat botten in och ut vändigt på min båt, inpregnerat med intertox och behandlat med linolja sen blaskade jag på med t-röd. Efter det målade jag ett lager med primocon. Efter ca två veckor har färgen börjat släppa fläckvis!!. Vad gör jag nu? mvh peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade åxå strul med Primocom och tog kontakt med tillverkaren som var mer än villiga att hjälpa till med mitt problem. Fick dessutom nästan 5 liter bottenfärg gratis av dom.smiley-laughing.gif\

post-11114-1394234660,0225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste du tar reda på varför färgen släpper. Var skrovet fuktigt? Hade inte linoljan härdat ut inna du lade på färgen?

 

Steg två är att åtgärda problemen. Låt skrovet torka. Låt linoljan härda. Lägg på ny grundfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du varit för snabb på med färgen. Rå linolja (som jag gissar du använt) tar en jäkla tid på sig. Det du kan göra nästa gång är att på det näst sista varvet olja använda dig av 50% rå och 50% kokt olja. Sista varvet använder du 100% kokt linolja. Denna olja härdar betydligt snabbare. (Tränger inte in i träet lika bra men det är ju fixat med den råa linoljan redan).

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, vänta nu... Rå olja och förtunna med terpentin. Kokt olja härdar som sagt och lämnar en yta, det vill man inte ha om man ska måla på annat än oljebaserat som till exempel mönja. Kokt kan man däremot avsluta med där man inte ska måla, vi hade till exempel kokt linolja som ytbehandling på friborden invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset att stänga ytan med kokt linolja innan vidarebehandling fungerar utmärkt. Det kommer från farbröderna på Träbåtsakuten, de där som dricker linolja till frukost och vet vad de snackar om. Jag har testat det själv och det går utmärkt att göra så.

 

Alternativet som också funkar utmärkt är att låta den rå linoljan härda ut, vilket tar c:a 4-8 veckor innan det går att behandla vidare. Tipset att stänga med kokt kapar tiden till 1-2 veckor innan vidarebehandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, minnet börjar visst svika. I vår är det ju trots allt 15 år sedan jag sålde träbåten. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte ditt minne sviktar, det är snarare så att det här är ett ganska nytt sätt att jobba. Typ tio år gammalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...