ahaa 2 Postad 24 Maj , 2006 Jag har en mariner 40hk -80. skulle byta impeller och då hände det. 5 av 6 bultar gick av när jag skulle ha isär riggen. Nu har jag lyckats locka ut 4 av 5 avdragna...sen gick svinpitten av. MIN FUNDERING ÄR: för att slippa riskera att aluminium smälter vid eventuell värmning för att döda härdningen i pitten, kan man då klara sig med 5 bultar och låta den sitta kvar.( det är en hörnbult som gått av) om man använder sig av nån typ av packning på tub? mellan rigg o växelhus? MVH DANNE!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Maj , 2006 Inte att rekommendera. Du har en motor på 40 hk och den kräver hel rigg./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 24 Maj , 2006 Nja, dom sitter där för att dom behövs. Men vet man om det och kollar till dom andra lite då och då så dom inte släpper så brukar det gå att missta en bult. Det finns lite marginaler att använd i hållfastheten normalt sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 24 Maj , 2006 vad skulle hända om det inte blev 100% tätt? Har hört att man tappar kyltrycket! jag vet inet xact hur det funkar men trycket är väl i pumpen och i kylröret?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 24 Maj , 2006 Problemmet brukar inte vara att få tätt om man anväder packning plus packning på tub utan att det kan skaka loss med tiden. Risken är ju då att kylvatten läcker någonstans med sämre kylning som följd och eventuellt vatten i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 24 Maj , 2006 varför sämre kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Maj , 2006 Varför tror du att alla bultar finns ............???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 31 Maj , 2006 varför sämre kyln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 31 Maj , 2006 Det är bara om det lossnar som du kan få sämre kylning, då kan kyl röret börja läcka vid ansultningarna. Men det borde inte hända, bara att kasta ett öga på bultarna ibland så du vet att det sitter som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 31 Maj , 2006 har den gått av långt ner eller? annars kan du väl bara ta en mutter å lägga en svets i å skruva ut den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 1 Juni , 2006 svets blev det. bulten borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 1 Juni , 2006 Evigt tjat om bultar... Det heter faktiskt skruv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 1 Juni , 2006 Vet du skillnaden mellan en bult o skruv då? Flinar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 1 Juni , 2006 En skruv skruvar man i, vilket man inte gör med en bult! Så gott som allt med gänga är alltså skruv! Utom vagnsbult. Har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 1 Juni , 2006 skruvar man på en mutter på en skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 1 Juni , 2006 Kan man göra ja, om skruven är genomgående, eller vad man nu säger. Pinnskruvar skruvar man muttrar på! Eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 Juni , 2006 Pinnbultar då??? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 1 Juni , 2006 pinnbult har jag hört att det heter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 2 Juni , 2006 Faktum är att det gör inte det... Det heter pinnskruv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 3 Juni , 2006 man säger pinnbult ock det står det i skolböckerna åxå om jag inte minns fel, alla säger pinnbult (tills nu) så de gäller för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 3 Juni , 2006 hittade följande enkla förklaring till bult/skruv/mutter på nätet En liten flicka åstadkom en gång följande definition av vad hon ansåg vara en bult och en mutter: ”En bult är ett slags pinne av hård metall, som t ex järn, med en kantig klump i ena änden, och en lång repa lindad omkring den andra. En mutter är likadan, bara tvärtom, för den är ett hål i en kantig klump, som är avsågad så den blir kort, och med rynkor inne i hålet.” Mer korrekt definition av skruv En skruv är en utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för förbindning eller fästning eller för överföring av kraft eller rörelse i sin längdriktning. Skillnad skruv - bult •Skruv: har gänga •Bult: sakna gänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 3 Juni , 2006 men mina bultar har gängor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 3 Juni , 2006 men mina bultar har gängor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 4 Juni , 2006 Har dom gängor är det inga bultar! Om det inte är vagnsbult... Hittade det här på nätet också: Bult kan syfta på -en skruv i en sax -En cylindrisk kropp försedd med ett sexkanthuvud (ibland felaktigt använt om skruvar av grövre format) -En äldre benämningen för armborstpil -En artilleriprojektil som består av två halvor som hålls samman av en järnstång -Mäsk Nu vet jag att det aldrig går att få folk som säger bult om skrv att ändra på sig, och det spelar ju egentligen ingen roll, men det är kul att bråka när man vet att man har rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 4 Juni , 2006 Kan man inte säga att skruv har invändig fattning t,ex vanlig mejsel eller stjärnmejsel,phillips? Bult har utvändig fattning t,ex 18mm fast nyckel? Men då vill jag ändå kalla en M12:a med insex fattning för bult! Knepigt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 4 Juni , 2006 Beror på om man vill prata svenska eller inte... På svenska är nåt med gängor som man kan skruva på en skruv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser