kptmike 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej, Jag är rookie på segling. Jag har en sån abstinens, vill bara ut och segla. Seglen är i kanon skick och jag vill att det ska fortsätta vara så. Förstör jag seglen om jag seglar fast det regnar? Verkar ju bli en regning vår. Eller blir det svårare att segla med blöta segel? Kanske en dum fråga, men men... detta är nytt för mig. Ska ut ikväll med min Triss Giggen. Som nästa år förhoppningsvis blir en Maxi 77 eller nåt. Gäller bara att bli biten och sugen på det här med segling. 10,5 kvm storsegel är kul men skrämmer mig lite, båten är ju en jolle, ca 5m lång, 2m bred. Blir nog till att reva ikväll, ska ju blåsa runt 9 m/s. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 24 Maj , 2006 Du kan förstöra seglen om du stuvar undan dem medan de är blöta, då kan de mögla. Om du seglat i regn, se till att åka ner och torka seglen snarast möjligt, helst dagen efter om det går. I övrigt skall seglen klara väta bättre än besättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 24 Maj , 2006 Jag har hört att solens uv-ljus skadar seglen mer.Men jag skulle inte förvåna mig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 24 Maj , 2006 Fladder och solljus är helt klart seglens värsta fiende, men mögliga segel är inte heller kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2006 Det borde väl ur den synpunkten (UV-ljus) va en aning bättre att segla när det regnar. Speciellt nu när man inte har bommulsegel som verkligen var känsliga om man stuvade undan dem blöta. Dom sög ju åt sig vatten så dom blev ju tunga också. En sak till som är bra när man är ute i skitväder. Tänk när man kommer in i en lugn hamn, kan dra av sig de blöta kläderna/rengkläderna i en varm ruff (relativt). Duka fram en nått att äta. Tom den enklaste måltid känns lyx. Mens man äter hör man hur regnet vräker ner på däcket - underbart. Men som bekant är ju underbart - kort, alldeles för kort. kptmike; Akta dig för segling och båtar. Ju mer du seglar ju mer vill du segla, även om det regnar. Ju mer du grejar med båtar ju mer biten blir du. Persoligen tycker jag den åkomman är värre nu, än när jag började för 45 år sen. Å andra sidan har man ju haft mycket roligt under åren, sett många platser som andra inte får möjlighet till och slagit många knogar blodiga i trånga utrymmen där det egentligen inte går att komma åt. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 24 Maj , 2006 Svaren ovan är helt korrekta.. Det är ingen fara så länge du ser till att inte packa dem blöta sen. OM du måste packa dem blöta, gör det luftigt helst utan segelsäck. Vidare är segling i regn då och då bara bra för seglen. Det rena regnvattnet tvättar en del, till skillnad från de salta stänk som kommer nerifrån! Kul att du njuter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2006 Hämtade ett nytt försegel idag. Jag fick skötselråd med seglet. Där stod att seglen fick sämre hållbarhet när de blev böta. När de torkat återfick de sin ursprungliga styrka. Har aldrig tänkt på detta fenomen. Man kan sällan sluta segla för att det kommer en skur. Ta in seglen och gå med motor? Nä, segla i sol och regn. Segel måste man ändå förnya med tiden. Men de håller bra många år (om man inte kappseglar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 25 Maj , 2006 Ja absolut.. Segel ska användas när det blåser, inte när solen skiner! Däremot håller jag knappast med om att segel (dacron) håller många många år. Ett par tre år är de bra, sen tar de båten framåt några år till och efter det är de döda. Som crusingsegel tycker jag nog att laminatdukarna är bäst (kostnadseffektivast) som håller 6-7 år och är bra som nästan nya ända tills de går sönder. Seglingsglädje/krona är betydligt högre i det fallet. Tråkigt att glida runt och känna att man inte har optimal höjd och fart pga slitna lakan och känna att man nyss slantat många tusen för dem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kptmike 0 Postad 26 Maj , 2006 Så, då var premiären gjord. Var ute i Mälaren och seglade jolle. Var riktigt trevligt trots regn och blåst.Så regn är ingen fara bara om torkar dem, ok... bra. Att sol inte var bra hade jag ingen aningen om. Men är man född landkrabba så är man Tack ska ni ha för alla svar! Det kommer att komma fler frågor... tro mig Och jag kanske kan svara på någon med så småningom.Vad som förvånade mig var att det kunde blåsa upp som bara den från ingenstans, jag är van vid mindre insjöar. Jag citerar brorsan när han var med som gast ut på första jolle segelturen nu i helgen med mig. 1.) Lite blåst, nästan stilla: Vad härligt, segling är rofyllt. 2.) 3min senare, mer blåst: Vad fort det går nu, spännande. 3.) Ytterligare 3min senare, gäss på sjön och blåser upp rejält: Vilket äventyr. 4.) Vi seglar slör (Vind i ryggen snett bakifrån) Mina kassa segelkunskaper säger släpp efter för att sänka farten, jovisst... men inte när man seglar slör antar jag =O) Jäklar vilken fart, 10,5 kvm storsegel gjorde sitt.... : Äventyr blir till panik. Vi tog ner seglet och åkte motor sista biten till den trygga bryggan. Så släppa efter fungerar nog bara i halv vind (eller vad nu sidovind heter)Men kul var det och jag vill göra det igen!Ha de gott!!/Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser