Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
wdullin

Galvaniska strömmar vid v-vatten

Rekommendera Poster

Hej! Jag har hört att om man använder varmvattenberedare med landström blir det dubbelt så mycket galvaniska strömmar, stämmer det, någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stemmer ikke.

Hvorfor skal det være sånt?

Alle beredere må være isolert på samme måte som andre apparater.

Det eneste som kunne støtte den teorien er at man skal ha jordfeilbryter og landjord tilkoblet så snart man har fastinnstallert 230V landstrøm på båten.

Men for det kan innstalleres en galvanisk isolator, eller også skilletrafo.

Men ellers blir det ikke prekær bare pga. varmvattenberedare.

Mvh.

Jørg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja. Jag insåg just i veckan att skyddsjorden i en varmvattenberedare kommer i kontakt med kylvattnet, om beredaren värms av BÅDE el och motor. Vilket faktiskt kan leda (lite) ström till motorn och vidare.

En rent elektrisk varmvattenberedare borde inte öka galvaniska jordströmmar. Men det avgörande är inte varmvattenberedaren i sig, det är hur man kopplar in landströmmens 220V skyddsjord.

Joerg och jag har en vild men vänskaplig diskussion om 220V skyddsjord i båt. Min ståndpunkt är här. Kanske något tungläst inlägg, men jordströmmar är tyvärr ett komplicerat ämne utan perfekt lösning.

Joerg är betydligt oroligare för skyddsjord och tycker inte om mitt lösningsalternativ 1 utan förordar 2 och 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vennskaplig passer bra, synes jeg, og ingen skal oppfatte meg som læremester fordi jeg tipser bare.

Jeg har lagt inn kommentar til jording i den andre tråd der Anders_St henviser til.

Jeg synes at det er ganske bra hvis det finnes en egen tråd bare om dette temaet.

Og som Anders_St sier: en perfekt løsning finnes ikke, men noe som er bra.

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! rätt eller fel? Men Anders har rätt ur korrosionssynpunkt. Galvaniska strömmar är förädiska! landjorden ska inte förbindas till båtens egen jord med tanke på detta.

mvh

Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funderat på detta. Kan man tänka sig att koppla en klockströmbrytare som kopplar bort både jord, fas och nolla så att man utsätter båten för kanske en tiondel så mycket korrossion? Eller ha en manuell avskiljare? Stickpropp som man drar ur när man värmt sitt vatten och laddat batterierna. Med en effektiv laddare har man laddat på några timmar och vattnet är uppe i 85 grader. Sedan klarar man sig hela kvällen och natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eller fimpar man landströmsanslutningen när man är färdig. Absolut, detta minskar problemet. Tyvärrr ligger många anslutna under längre tid och det är då problem med korrosion uppstår. Jag har sett ett drev som var i mycket dåligt skick pga. detta problem, i princip söndervittrat.

Mycket pengar! Ett drev är inte gratis!

mvh Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vel, en problem er det ikke.

Hvis man bare vil ladning eller strømforsyning på 12V eller 24Volt,

så behøves det bare en fornuftig batterilader.

Det finnes mange, men med litt reklame henviser jeg til Sterling.

Disse ladere har ikke noe kontakt til jord men behøver det heller ikke.

Resultat: perfekt 12/24Volt men ikke noe galvanisk korrosjon.

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...