Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Mickechristel

Går ej upp i planing,samt fart.

Rekommendera Poster

Hej,undrar om någon kan hjälpa mig.Fick bottenkänning med propellern och det blev ett litet jack.Det hände på sensommaren och då hade vi knappt hunnit använda båten något.När vi sen tog upp den var det fullt med snäckor och annat skit som satt fast.Min fråga är om detta kan göra att båten inte kom upp i högre fart än 11 knop.Normalt 17-18 knop marchfart.Båten är en Monark Salong 670.

Tacksam för svar o hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Personligen skulle jag låta balansera och se över propellern efter en grundkänning. Obalanserad propeller är garanterat inte bra.

 

Att hålla ren botten, du har väl i princip 2 val:

1) Måla med bottenfärg som är effektiv i det vatten du håller till.

2) Strunta i bottenmålning men då få du antingen manuellt med borste skrubba rent botten, drev osv med ett par dykövningar under sommarens lopp, eller så åker du till en bottentvätt några gånger under sommaren så borstas botten ren. Ja om det finns nån sån bottentvätt i närheten där du har båten.

 

Jag skulle inte alls bli förvånad om en båt med kraftigare beväxtning på botten får svårt att komma upp i planing, speciellt om den ligger på marginalen i vanliga fall med en ren botten.

Du har väl kollat att din motor varvar på fullgas ungefär vad tillverkaren rekommenderar? Kan ju vara en kombination av att motorn inte riktigt varvar ur el har ork och beväxt botten som har fått vågen att tippa över så att säga.

 

Monark 670 med 115 hk kan jag tänka mig är lite på gränsen att man komer upp i planing med lite last och med beväxt botten gissar jag det kan bli problem? Men med 130 hk bör man få bättre marginaler.

Har du 115 el 130 hk?

 

Kanske ett par Smart Tabs kunde hjälpa bättre upp i planing också?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 130hp och planade ut bra med trimplan i början,med efter bottenkänningen ville den inte.Den varvar ut bra utan problem.Har faktiskt köpt en ny propeller idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av propeller kan vara trixigt! Jag har haft en perion på tre säsonger innan vi hittade rätt propeller. Du kanske redan hade en ursprunglig prop som du visste att den fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehm. jag vill inte vara pessimist, men kolla propelleraxeln. Den är lätt att kröka när man går på något.

 

Ta av proppen, linda ett snöre runt, dra jämt och fint och försök avgöra om axeln roterar precis rakt. Om du ser någon antydan till sidledsrörelse med blotta ögat är det definitivt för mycket. Roterar den perfekt rakt så kan den vara OK, ska man vara 100% får man låta en verkstad titta.

 

Från en som behövde byta prop, axel och hela växelhuset. Fast det var efter 20 knop rakt över en grynna. Det var bara halva skäddan och halva propellerbladen kvar efteråt. Innan hade jag problem att varva ur motorn p g a fel stigning på proppen. Men efter smällen var det inga problem att få upp varvet på vägen hem. :-)

 

(Ja, grynnan finns på sjökortet, kom lite för nära, lågvatten och lite för fort. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska ovanligt att axlarna på Aq-drev med singelpropeller blöjer sig. Varför jag inte tror att du behöver oroa dig för ett litet propellerjack.
Så längre att du köpt en ny propeller. Kan man få reda på vilken du köpt?/mvh/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.Har tyvärr inte kunnat svara tidigare.Varit bortrest.Den nya propellern är en 15x15.Som det är nu har vi väldigt mycket jobb framför oss,så vi vet ej om det blir någon sjösättning i år.Vi får se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...