Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Gnuson

Vilken motor är detta???

Rekommendera Poster

Jag är på gång att ev köpa en båt. Problemet är att impellern och -huset är trasigt och jag vill gärna försäkra mig om att det går att skaffa nytt innan jag slår till..

Det är en vit/röd (ommålad (?)) med Volvo-dekaler på sidorna. 50Hk enl ägaren. På fästet står det Monark-Cresent med ett serienr instansat.

Siffrorna 497 finns på blocket.

3 cylindrar och förgasare, en bränslepump.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka en bild så kan jag identifiera den åt dig. Om det är tre förgasare är det en 55 hästare. Men som sagt skicka en bild.

Reservdelar går att få tag på även om det kam vara knepigt i bland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag ingen bild på den, precis varit och tittat på den nu. Årgång typ 1980? Eller är den tidigare?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom tillverkades bara till sent sjuttiotal. Om den inte har avgasutsläpp i propellercentrum är den älde än 74.

Ser den ut ungefär såhär?

post-5420-1394234659,3249_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Kollade inte på var utblåset var på den tyvärr. Det känns som att den jag tittade på var lite kantigare bak än din bild, men jag kan ha fel där..

Är det en Volvo Penta fast det står Monark-Crescent på fästet? Kollade på Volvo pentas hemsida mot serienumret, och fick till svar att det var ogiltigt.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade annonsen på nätet - fruktansvärt dålig bild, men man kanske kan se lite.. Tydligen blå och vit från början!

/Magnus

post-4579-1394234659,5914_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nässtan säker på att det är en Volvo Penta. Dom såg precis ut så, och tre cylindriga. Ser till och med ut som det sitter en orange proppeller på den med.

Men Du råkar inte kunna fixa en Länk på annonsen som du kan lägga ut så man kan kolla på den där?

/ henrik

Hittade (kankse) en intresant sida på google http://images.google.se/imgres?imgurl=http://hem.passagen.se/enskrov/65penta50.jpg&imgrefurl=http://hem.passagen.se/enskrov/60t.htm&h=800&w=597&sz=118&tbnid=mwhYD6H9W9Y6DM:&tbnh=142&tbnw=105&hl=sv&start=1&prev=/images?q=penta 50 hk&svnum=10&hl=sv&lr=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en archimedes penta 55 hk årsodell 69-74. Det kan även vara en 67-69. Men är nästan säker på att det är en 69-74. Får du bara allt att fungera å den är den en riktigt bra motor, går bränslesnålt och fint.

Reservdelar har Bengt Ahl Marin, och Emilssons Motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde nämna, du sa att det stog crescent. Saken är den att Crescent motorerna var identiska med archimedes motorerna, förutom at cresentmotorerna var vita med rundare kåpor. Har för mig att det brukar stå crescent på typskylten om det är jusst en crescent. Någon kan ha tappat kåpan i vattnet och köpte en ny men då bara fått tag i n archimedes kåpa. Men din motor är ändå blå som en archimedes lite skumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Monark/Crescent/Archimedes-Penta från tiden kring 1970. Har den tre förgasare kan det vara en 500 cm3 45 hk eller en 600 cm3 55 hk, det går inte att avgöra på din bild. (Har den bara en förgasare är det en 500 cm3 35 hk.) Så vitt jag vet har 500 cm3 motorerna ett ganska platt topplock (egentligen bara kylvattenmantelns lock) medan 600 cm3 har en markerad knöl kring varje tändstift. Jag tror säkert att Emilssons Motor i Göteborg kan tala om vilken modell det är utifrån ser.numret. De kan nog också ha de delar du behöver. Kolla med dem först så att du inte köper något som är helt hopplöst att få delar till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all er hjälp! Det är knölar runt tändstiften - alltså en 55Hk då!

Ringde till Emilssons, men de hade ingen impeller eller -hus, men fick tag på hyfsat passande från Eskilstuna! Ett metallhus och en impeller som liknar den som ska vara - får modda den lite när den dimper ned i brevlådan.

Med andra ord har jag köpt båten! Gött att kunna vara en lycklig riktig båtägare äntligen (har en liten eka tidigare)!

Jag lär nog återkomma smiley-laughing.gif\..

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...

Nu har jag köpt båten och tagit lite bättre kort på motorn!

Ska försöka få tag på rep-handbok till denna och behöver därför veta ordentligt ;-)

/Magnus

post-4579-1394234674,8354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ring till Marinhallen, kanske har handbok eller kan tipsa var du kan få tag i en (eller du har kanske redan ringt dit? - såg att du fixad impeller m m från Eskilstuna). De har nog också reservdelar till motorn. Serienr som du har är värdefullt för att få reda på årsmodell.

Lycka till med båt och motor i sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...