nuklex 0 Postad 23 Maj , 2006 Hej jag har en Bella 620 och skulle vilja ha ett extra batteri. Har köpt en sån där brytare med 1 2 eller båda. Jag ska koppla plus från båda batterierna till brytaren men hur ska jag göra med jorden kan man koppla ihop den med varandra batteri till batteri? tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 23 Maj , 2006 Kort svar: Du MASTE koppla ihop minuspolerna pa batterierna. Basta ar att montera en stud terminal, dvs en kraftig en-pols terminal dar du kan ansluta kablarna fran batteriernas minus poler. Sen gar du fran den till motorn. Om bada batterierna star nara motorn, koppla direkt till motorblocket (men det blir inte lika tjusigt...). Fuska inte med batterikablar, kabelskor, och ovriga anslutningar. Nar sommanre kommer, kom ihag att ALDRIG koppla bort batterierna nar motorn ar igang och generatorn laddar. Du kommer att branna laddningsregulatorn... $$$ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linjett35 0 Postad 23 Maj , 2006 Hej, Se till att du har riktigt bra kablar, förtennta och mångtrådiga för att slippa korrosion och att de vibrerar sönder. Bra kabelskor är lika viktigt. Tips köp färdiga kablar från Skyllermarks. Gå in på deras hemsida så kan du få många fina tips så att du får bästa laddningen. Slå aldrig ifrån båda batterierna under gång. Hälsnigar från en seglare som tvingats bygga om hele elsystemet för att de gamla kablarna korroderade och urusla kontakter hade använts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 23 Maj , 2006 Ett annat tips är att lägga lite fett på polerna för att undvika korrosion. Det finns de som påstår att det leder sämre då, men det är antingen fel eller överdrivet. Eftersom båtmiljön är den värsta tänkbara för ett elsystem brukar jag smörja upp alla kabelskor och kopplingar också. Livslängden ökar dramatiskt. Lycka till //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Maj , 2006 Mja, man installerar väl först alla kablar, drar åt ordentligt och smetar sedan in batteripolerna och polskorna med fett för att stänga ute syret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 23 Maj , 2006 Visst, låter vettigt. //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 24 Maj , 2006 Riktig, men det er diodene inni av dynamoet som blir øddelagt, ikke regulatoren. Men det er det samme dårlig og egentlig enda verre (vekselstrøm). Mvh. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 24 Maj , 2006 Joerg, TACK. Det ar ju helt korrekt att det ar dioderna och inte regulatorn. Jag hade turen forra sommaren att INTE branna dioderna. Nagonting hande, generatorn laddade i princip sa mycket som den kunde (Valeo-Rhone 60A pa en Volvo Penta) och kokade bort en del elekrolyt under en lang dag ute pa sjon. Upptackte alldels for sent att spanningen lag upp kring 16.5V... Letade regulator (dyra) men akte sedan till en genarator repair shop som testade alltihop. Han kom snabbt fram till att regulatorn var dod, men generatorn i ovrig helt OK. Hade ingen ny regulator inne, men en begagnad liggande. Fragade om jag ville testa med den. Sade OK, can not be worse, och gick darifran med en fungerande generator, testad, och endast $20 fattigare. Denna gang hade jag tur, och som laxa kan man ju avsluta att instrumenten finns inte dar bara for att se kul ut. De visar pa viktig driftsinformation gallande motor och drivpaket. Varfor tittade jag inte pa voltmetern? Well, denna dag borjade med ett blad som brots av fran propellern (bytte ute till sjoss, hade med en reserv, inga problem). Senare sa hade Blue Angels (US Navy) flyguppvisning over sjon. Ett par tusen batar ute och mycket action uppe i skyn. Helt enkelt sa manga batar att halla under uppsikt att jag missade denna viktiga info. Under vintern har hela elsystemet gatts igenom, en del kablar och kabelskor utbytta, alla anslutningar i ovrigt kollade for korrosion/kontakt. Pa instrumentbradan har alla sma LED bytts ut till storre modell (original var sa sma att man inte sag dem i dagsljus). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 24 Maj , 2006 Hei Wellcraft 19. Ja, shit happens. Og etter Murphy : hvis, så kommer det alt med en gang. Det kjenner jeg fra mange av kundene mine. Skader som følger er i så fall ofte mye verre enn den som utløser hele greien. ...hehehe.. litt reklame: Hadde du nå en høyeffektregulator med display fra Sterling så ville du blitt varslet om for lavt eller for høyt systemspenning. Optisk og akkustisk. Men etterpå vet man jo alt bedre, som vanlig Ha en trivelig kveld og himmelfartsdag i morgen. Med vennlig hilsen Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej Nuklex. Jorden ska bindas samman. Det viktigaste är att du inte switchar mellan batterierna under gång. Välj att ladda ett batteri i taget under gång. Vanligtvis är det förbrukningsbatteriet som dras ur mest, startbatteriet kan laddas mindre sällan.. Har haft samma koppling under många år och det har fungerat utan problem. Mvh jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser