Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
iron_eagel2

Hur går det för er.

Rekommendera Poster


21.gif\

Hej alla Catalinavänner.

Hur går det för er, ni kan väll höra av er så att vi får veta hur det går för er med rustning och så vidare.

Ha en skön båtsommar.


26.gif\

MVH Anders

post-5809-1394234658,9521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla Catalina diggers  14.gif\

 

Vi sjösatte den 6 maj. har varit ute 2 helger redan (torsdag till söndag *2), haft bra väder i lä. har investerat i en vattensäck på 100 liter, det var så jobbigt att släpa runt samt flytta runt alla dunkar jämt. nu har vi rinnande vatten (kanon). annars går båten kanon som vanligt. vi har en ny hemma hamn (stenungsund) i sommar planerar vi att gå upp mot Grebbestad igen, det var nog den finaste plats vi varit på. Igentligen hela kusten mellan måseskär och koster.

post-7658-1394234674,1037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vara klar nu på tisdag har jag tänkt och det blir nog utflykt direkt och övernattning. Man hinner inte så mycket när man är småbarnsfamilj så därför tar allt lite mera tid nu. I går gick jag i genom drevlyftsmotorn som krånglade förra året. AB Elektrolux var märket på den. Det syntes att ingen gjort ren den sen den var ny för över 30 år sedan. Nya kol ska beställas ett var alldeles utslitet men det funkar nog i år på grund av rengöringen. Operationen är rättså enkel inget att gruvasig för och rekomenderas att göra om ni inte gjort det.

Hoppas maskin nu går som den ska har inte startat den ännu. Allt jobb jag la ner på den förra året räknar jag med att bara vrida på nyckeln. Ska byta oljan och kolla ventilerna bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då...nu efter 8 sorger o 7 bedrövelser.....kylningen ville inte, men den är fixad nu, i morron blir det premiär o test tur.....sen hoppas jag att nya hydralstyrningen för mig dit jag vill oxå...hheehheee

Det går säkert bra.....annars är ALLT väl med FIA.....

Ha Dé

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag köpte min Catalina 1997 och saknade då en klubb. Det är ju roligt att det nu har bildats en. Min båt ligger i Lilla Värtan vid inloppet till Brunnsviken.

 

Under mina turer har jag upptäckt M22:or i Brunnsviken, Svindersviken(Nacka), Viggbyholm, Kummelnäs, Grönstaviken(Lidingö) samt M20:or vid samma brygga som jag vid (Bockis 1 se www.sbs.nu), en vid Vaxholm samt en vid självaste Vasahamnen.

 

Kul om det gick att ha en träff någon gång. Nu när jag vet att det finns en klubb ska jag försöka att värva dessa ägare som medlemmar.

 

Min Catalina heter Adelina efter min farmors mor som bodde i Marieholm där båten ju är tillverkad. Jag har ärvt en stuga i Marieholms Bruk och medverkar i ett Kulturarvsprojekt där.

Har klubben några aktiviteter?

 

MVH Bard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej och välkommen Anders bard. Jag och du har talats vid i telefon för ca 2 år sedan och diskuterat bla Klubb. Mins du mig från Dalarna ? 

Har du fått i skutan ännu ?? Kanske du skulle kunna bidra med att fota Marieholms bruk och lägga ut här på sidan hur där ser ut idag var våra båtar är Byggda ? Jag har några gammla bilder från 50- 60 talet på bruket i min dator kanske jag ska bidra med dom.

 

Peo ja tänka sig att nått ska krongla jämt. :/

 

 

MVH / Stråle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst kommer jag ihåg vår mailkorrespondens!!! Mycket trevligt att du är med i Catalinaklubben och att den bildats.

Båten sjösatte jag sista lördagen i april efter 6 dagars vårrustning(inkl. bälgbyte). Jag har nu varit ute på 7 turer summa 47 timmar och 100 sjömil så säsongen har börjat ganska bra:

-Jag har varit ute fler DAGAR än vårrustningen tagit

-Jag har varit ute fler TIMMAR än vårrustningen tagit.

Nästa mål är att åka så mycket att bensinkostnaden blir större än de fasta kostnaderna för upptagning, sjösättning, vinterplats, sommarplats, bottenfärg, försäkring mm summar 5000 kr. Det motsvara med ett snabbt överslag cirka 350 sjömil.

 

Midsommar kommer det att bli minst två övernattningar.

Jag skall leta upp lite fina bilder från bruket. Hur hanteras bilder i klubben?

 

Hur går det med din båt? Använder du den mycket?

 

Jag är inte riktigt nöjd med motorstyrkan: min AQ130 ger ibland 25 knop men jag skulle vilja marcha 25 och toppa 35 knop. Vet du eller någon annan hur AQ170 går? eller någon modernare motor.

 

Vet ni förresten att den snabbaste båtresan mellan Ystad och Haparanda gjordes 1972 med en CATALINA. Testförare var sonen till Marieholmsbruks ägare Ockie Särnmark. Catalinan var utrustad med TVÅ AQ170, det är grejor det!! Snittfart 31 knop !!! under 25 timmar. Det gjordes ett försök att slå det 1998 men jag vet inte hur det gick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med om motorpresstandan. aq 171 Tror jag skulle bli mycket bra. 2,5 L 4 cyl. Vilken är i grunden en B23 moror fast med strokad vevaxel därav 2,5 Liter. B23 har 140 hk och skulle även den duga tror jag. Eller så kan man borra sin B20 till 2,2L och lite vassare Kam. Själlv åkte jag på och byta motor förra året och det blev en b20 för orginalkänslans skull men jag håller med om att de är för svag :( Jag satte även i en vassare Kamaxel (D Kam)

Jag har den Båtnytt tidningen om racet ystad haparanda med bilder och loggbok. Fast den catalinan är ingen M22 utom en racer båt med helt annat skrov. jag tror det var 1971 och man åkte kring midsommar för att det skulle vara så mycket dagsljus som möjligt. Men de har även tävlat med m22 och hafft dubbla b20 och de kom 2a i sm. okie särnmark var pilot som vanligt. Bifogar en bild på bruket från 1962

post-9015-1394234690,2125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tillverkades ett fåtal med VP 170 motorn.....jag innehar en av dem..

Går jättefint med den motorn...marchar 24-25knop o topp runt 30knop...

Vid 3800varv 20knop....4200 25knop...sen är max 5000varv, jag körde

29,7knop nu ihelgen..4500varv...

men det som jag tror är bäst med lite större motor i dem, är att dom

går upp i plan lite lättare, dom är ju lite tröga att få över tröskeln

vad jag har förstått...

Min förbrukning ligger runt 1,5l/dist vid 24knop...

Såg att där är en till salu på Blocket med VP 170 nu oxå....

Ha en skön båtsommar, Catalina vänner

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet inte hur mycket man får avvika från det ursprungliga ämnet men ni får väl tillrättavisa mig om det slirar för mycket.

Strole:Vilket nummer av båtnytt kommer artikeln om rekordet ifrån?

Har Du någon möjlighet att scanna in artikeln och lägga ut den till Catalinaklubben? (om det nu är tillåtet).

 

Jag kan berätta att båtfabriken(på Stroles bild från 1962) nu är delvis ombyggd till teater när pjäsen Den girige av Moliere nyligen har spelats.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26.gif\

Hej Bard och välkommen.

Klubben har inte haft nåra aktiviteter sen starten men det vore kul om någon eller några vore intreserade av någon form av aktivitet,så hör gärna aver så att det blir lite liv och rörelse i klubben.

PS:Jag har en del informattion om Marieholms bruk som fans att läsa i Vi Båtägare om någon är intreserad så kan ni höra av er till mej.DS:

MVH Anders 

post-5809-1394234690,9556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor:

Har du tre förgasare?

Har du haft några problem med kylningen?

mvh Bard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se....förgasare....Japp..tre stycken

Kylningen, både ja o nej....hade problem i början på säsongen

i år...en Luftficka i blocket spökade...men nu funkar det...

 

Ha det.....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter till den ursprungliga frågan:

Säsongen har hittills varit ganska bra. Om jag räknar antalet personer ombord gånger tiden båten använts blir det, efter midsommarhelgen, 323 passagerartimmar.

 

Tiden för vår- och höstrustning, samt tiden för fasta kostnader omvandlade till arbetstimmar blir det ca 100 timmar.

 

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tycker jag att mitt båtägande kan anses klart lönsamt eftersom båten varit till glädje mer än 3 gånger tiden för skötseln, och då är det ändå början av säsongen.

 

Ur ett rent egoistiskt perspektiv har jag bara varit ute 75 timmar men det roliga är ju att låta familjen och vännerna få uppleva Catalina i sjön.

 

Är det någon som har någon princip för hur mycket man ska använda båten för att det skall motivera att ha den kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej i midsommartid !

Min M20 hade sprucken avgasbälg, vilket upptäcktes vid upptagningen i höstas, så det blev inte många turer förra sommaren. När drevet togs bort föll flera metallbitar ur knutbälgen. Det visade sig vara stödlagret som krasat och därmed blev drivaxeln krogig. Fick tag på en beg. axel för en tusenlapp (ny kostar c:a 7000 riksdaler.) Med nytt stödlager går hon nu  vibrationfritt. Det är bara att hålla tummarna för den här säsongen.

Skall nog bli tillfälle att göra en längre tur med övernattning och uppvaknande till blå himmel, spegelblankt vatten, morgondopp och sedan

en fika i morgonsolen - det är bara att hoppas.

 

Hoppfull

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bard nr 12 år 1971 är det som Båtnytt Har publiserat racet. De åkte kring midsommar tid 71.

Jag har nu tankat i 110 l bensin ( Lite kvar sen förra året ) och rullat i 21/6 och tog en provtur på ca 2 NM allt gick som det skulle det är allt jag har åkt.

Har dock hunnit med och övernatta jag var så sugen men tid fins inte så jag fick sova nere i hamnen men det är härligt ändå och bara få sova i sin båt.

Vi har två små barn en på 7 mån och en som snart fyller 3 år. Det ska jobbas besikta bilar klippas gräs mm mm mm . Dags att hinna med lite båt liv snart 9.gif\

post-9015-1394234700,595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strole...det ger du blanka f-n i? eller?9.gif\

 

Heehhee....

Ha dé

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade ett blankt inlägg....där av skämtet

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Peo Jag är hemma själlv med mina barn det är fullt upp och nu ligger minstingen i knä och sover medns jag sitter här och surfar lite. och Så blev det nått fel med så jag blev tvungen att skriva om allt därför blev det blankt.

 

 

 

MVH / Stråle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Denna säsongen har jag bestämt mig för att, vid fint väder vara ute med båten oavsett om gräset behöver klippas, mat inhandlas, huset städas, taket tätas m.m.

Jag har två barn, 7 och 4 år. Min 7-åring har fått ett eget rum genopm att sova på aktersoffan. Det blir då bra plats för frun och 3-åringen i ruffen.

7-åringen har lärt sig rutinerna för att starta motorn:

-Vrida på huvudströmbrytaren

-Köra motorrumsfläkten

-Öppna motorhuven

-Kolla oljenivån

-Kolla kylvätskenivån

-Choka knasarna

-Starta

-Varmköra

-Avchoka en knasare

-Frikoppla och ge lite, lite gas

-Avchoka andra knasaren

-Gå tillbaka till endast tomgångsgas.

-Lyssna motorvarvet att det är jämt trots att jag ställt tomgången lågt på 700 rpm.

-Stänga motorhuven

-Lägga på dynorna på aktersoffan

-lossa förtöjningarna

-Lägga i backen

-Ta upp fendrarna

 

Det är ganska många moment när man tänker efter!

När man stannat motorn ska man ju även kolla att oljan inte är vit pga vatteninblandning. Stackars lilla barn!!!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som väldigt mycket för ett barn, men varför köra fläckten när ni ändå öppnar huven ?

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att köra fläkten är kanske lite överdrivet men det finns en tanke med det: Om hela motorhuven är fylld med bensinångor så rinner de ut i sittbrunnen när den öppnas. De kan då antändas av gnistan från huvudströmbrytaren när den slås till. Det räcker nog bra att slå till huvudtrömbrytaren inan man öppnar motorhuven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du uttsläppet från fläckten? på min blåser det ut i sittbrunnen!

MVH Anders

post-5809-1394234701,1442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget bra!!!!! det skall alltid dreneras ut ur skrovet bort ifrån båten. Samma med Gasolen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motorrumsfläkt suger luften från båtten av motorrummet ut genom ventilationsgallret mot akterspegeln. Själlv brukar jag glömma av att köra den allt för offta. Men jag brukar nästan alltid öppna motorhuven och slå till chokarna och kolla oljan. Mina chokar hoppar sedan ur automatiskt när jag gasar på . Det är bara nyttigt att låta barn prova på och lära sig !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min fläkt sitter högt upp bakom huven på styrbords sida i höjd med dynorna har för övrigt samma system på fuggarna så det blir vädrat automatiskt har funderingar på att sätta in ett timerrelä som kör fläkten i en minut och hindrar att man kan starta utan vädring (annvänder bara choken under dagens första uppstart sedan behövs den inte). PS Strole jag vänta på bilder på din badbrygga DS

MVH Anders

 

post-5809-1394234702,0767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmmmmmmm Jag vet det och jag tänker på det i bland. Problemet är att jag inte har nån digital camera. Jag får väll ta och handla en 12.gif\

Jag har bilden kvar från blocket ( Anonsen på båten när jag köpte den 2003 )lägger med den här där syns det lite. Det har piffats en del sen dess med båten. Nu mera har jag ett fäste på vänster sida för en akter snurra en Evenrude 3 för nöd och fiske. Byter man ut den mot en 3 hk 4 takts snurra åker jag nog billigare än en Albin 21. Vad man nu ska det för. Annars ser badbryggan lika ut.

post-9015-1394234702,2631_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gasolinstallationen är livsfarlig. Jag har bytt till ett lågtryckskök med tändsäkring(stängs om lågan slocknar). Den har även en tryckreduceringsventil. Det ökar säkerheten väsentligt, särskilt om man stänger huvudkranen när köket inte används.

Dessutom borde gasoltuben placeras så att läckage kan rinna ut ur båten i stället för att rinna in i ruffen(Fin bomb när man skall tända ett ljus och mysa). Hur har ni, högt ärade Catalinaägare, gjort?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med sprit istället....Origo 3000. Både säkrare o bekvämare tycker

jag. Och blir man törstig...så...hheehhee...men gasol blir man ju

i gasen med engång...

Ha en skön sommarsmiley-cool.gif\

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får ett spritkök plats på gasolkökets orginalplats(i pentrylocket) eller har du placerat det på något annat ställe?

mvh Bard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...