jaro7899 0 Postad 22 Maj , 2006 Har tagit komp. prov på cylinder 1,2,3 och 5 på min Ford .302 och har ingen komp. Provade att spruta in olja i cylindrarna för att se om jag fick komp, resultatet var dock det samma. Uteslöt att felat satt på kolvsidan, och riktade in mig på ventilerna. har precis demonterat frontdelaran på motorn så att kam- och vevaxeldrev blev synliga. Inget fel på varesig drev eller kedja. Lossade även ventilkåpan för att kolla att ventilerna rörde sig, och det gjorde dom. Motorn har suttet fast, men fick loss den till slut. Jag har inte kollat om vevaxel och kam sitter i rätt läge ännu. Kan det vara möjligt att kam eller vevaxel har kuggat över så att ventilerna öppnar/stänger i fel följd? Någon som har något tips på troligt fel? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 22 Maj , 2006 Har kolvarna rostat fast, eller hade den nypit, rör sej ventilerna och dom stänger så går nog kompen ner i blocket genom cylinderloppen och efter som du har provat med olja så lär kannringarna vara skadade.Hoppas att det löser sej för dej. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 22 Maj , 2006 Hejsan jag har precis renoverat min 3,7l mercruiser som också satt fast. jag fick inte loss den som du fick utan jag var tvungen att klyva motorn helt. där hade kannringarna rostat till cylinderloppen och även på de cylindrar som inte satt fast var de i obrukbart skick. vatten hade kommit in förmodligen genom tanken vidare genom förgasare och sen in i cylinderna. Det finns väl bara ett sätt jag kan råda dig att prova, först häll i diesel i cylindrarna och se om nivån ändrar sig då motorn stått över en natt. har nivån sjunkit då måste du plocka isär motorn. en annan tanke är att tappa ut oljan och se om det du häller i cylindrarna tar sig dit ned. då vet du att du har kannringshaveri alternativt hål i kolven. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaro7899 0 Postad 23 Maj , 2006 Tack för svaren, det är skönt att få lite hjälp med tankeverksamheten när man känner att man kört fast. Jag tror jag river toppen för att få en klar bild på läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser