Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
wisse

grundstötning

Rekommendera Poster

Hej. Har varit ute och klantat till det .gick på något grund. det var inte någon jättehård smäll men åndå jäkligt otäckt då man är rätt ny på sjön.vill gärna ha lite tips om vad jag ev. kan ha kört sönder,har ett alpha one 11 drev.märker inget när jag kör 7-8 knop men har inte velat prova snabbare än då jag gärna vill veta lite mer vad som kan ha  hänt.har en stor badbrygga så jag ser inte drevet utan att lyfta båten.vore väldigt tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mer vibrationer när du kör? Det kan indikera skador på propellern.

Med lite tur har du fått en ren smäll på skäddan (fenan som skyddar propellern) och inget annat.

Det bästa är förstås att titta efter, och ett båtlyft kostar pengar. Hur är din entusiasm för att dyka ner med ett cyklop och se märken på propellerblad etc? Du lär ha ett skrapmärke skäddan, men det gör inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!!

Tråkigt att du har gått på grund... Som jag ser det är det ända rätta att ta upp båten och kontrolera skadorna... vanligast är underhus på drevet samt propeller som tar stryk men även andra skador kan ha uppståt... skulle inte chansa på att köra vidare olja kan ha läckt ut från drevet... Kan du hissa upp drevet??? och i såfall borde du kunna se proppeller och underhus i vattenytan trotts badbryggan....

!!!MVH REXCO!!! Och lycka till, med lite tur så är skadorna INTE så stora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt inte märkt några vibrationer eller något konstigt alls efteråt.men jag får kanske börja med att hissa upp drevet och då kan jag väl åtmintone känna proppellern och delar av drevet men det är väl väldigt svårt att upptäcka ev. läckage på det sättet? trist början på säsongen är det iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det läcker från drevet så bör du se det på vattnet, det räcker med en liten liten droppe för att det skall synas. Fast ett kallt dopp eller ett lyft är nog att rekomendera.smiley-undecided.gif\

Lycka till
Henkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla proppen, gick på grund i förfjol, men märkte ingenting föräns jag tog upp båten på hösten, hade skalat av proppen ganska rejält på alla vingarna så därför fick jag inga vibrationer och därför märkte jag ingenting. Var ute flera gånger efter grundkänningen utan att det märktes.

MVH Anders 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkte du inget på fart och prestanda heller?13.gif\

/Henkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ingen knopmätare då så jag kan inte svara på det. För övrigt så var det andra resan med båten så jag kunde inte bedömma det.

MVH Anders

1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt

Har pengar - Lyft upp båten

Inga pengar - Badbyxor på och cyklop med bra ficklampa (vattentålig eller plastpåse)

Testa hur båten går och hur fort, oj oj, om drevet är skadat så kan det bli ordentligt dyrt.

Kolla först upp ev. skada.

Försäkring ?

Sjökort ?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klarade mig med att propellern hade fått sig en omgång så jag lämnar in den på rep. samt köpt en ny propulseprop. har läst lite olika uppfattningar om den men min båt verkar trivas bra med den .Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...