kenta_b 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej alla! Jag blästrade botten för ca sex veckor sedan och har byggt ett specialtält där en avfuktare nu står och tuffar. Jag har på ett antal punkter mätt fukten i skrovet och märker nu att torkprocessen verkar ha avstannat trots att mätaren inte når ner till den gröna delen på skalan. Kan någon säga hur känsligt det är. Jag har någonstans läst att det viktiga är att processen stannat och att det aldrig blir helt torrt, medans andra experter hävdar att det absolut måste bli torrt. Är det någon som har erfarenhet. Kan jag sätta igång med spackling och målning eller vad tror ni? Jag vill sjösätta! Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 Maj , 2006 Hur varmt har du i tältet och vad för typ av avfuktare använder du, det kan var en anledning till att du inte får ut fukten. Vad har du för luftfuktighet i tältet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 22 Maj , 2006 Luftfuktigheten var vid senaste mätningen 35% i tältet och 55% utanför tältet. Temperaturen varierar ju beroende på vädret men jag tror inte den varit under 12-13 grader. Avfuktaren har hela tiden droppat och avrinningen är dragen ut ur tältet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 Maj , 2006 Om det är en kompressor avfuktare så tappar den mycket effektivitet snabbt under 15grader. Om du kan hålla högre temperetur får du ner fuktigheten mer. Varmluft bär mer fukt och kopressoravfuktare går som bäst över 20grader. Har du 35% i tältet kan du aldrig få lägre i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 22 Maj , 2006 Som du helt logiskt påpekar kan ju knappast skrovet bli torrare än luften. Högre temperatur låter som ett gott råd! Men... ...är det dumt att dra i gång återställandet? Vad kan hända? Det var inte extremt mycket pest i plasten och det som var är ju definitivt borta. Om det innebär ny pest om 10-15 är jag beredd att ta det, men om risken är att den ser lika dan ut om 3-4 år känns det inte lika kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Maj , 2006 Det är nog svårt att få ut mer fukt än vad du lyckats med om nu fuktigheten i skrovet inte minskar längre. 35 % relativ fuktighet låter ju mycket bra. Det är ju så torrt man har inomhus smällkalla dagar. Normalt målar vi båtägare utomhus och då blir det ju vad det blir. Oftast mellan 60 - 100% relativ fuktighet. Att du har 35 % rel. fuktighet innebär ju inte att du har 35% vatten i skrovet. Jag tycker det låter som att det är kruttort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 23 Maj , 2006 Det är ungefär så jag resonerar. Det är bara skönt att höra att någon annan är inne på samma linje. Jag har även pratat med bekanta som har samma åsikt. Nu är det ett beslut som ska fattas och jag inser att ingen kan garantera något, men det lutar mer och mer åt att jag sätter igång till helgen. Finns det någon fler med synpunkter tar jag tacksamt emot dessa. Ber så länge att få tacka Qwintus för visat intresse. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 25 Maj , 2006 Tack även till forgus 31 förståss. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser