shetland 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej! Tänkte tvätta vårat kapell. Det är beigest och väldigt skitigt så nu undrar jag vad erat bästa tips är för att få det så fint som möjligt. Sen en annan fråga: ska man impregnerar när kapellet är blött eller torrt? Tacksam om nån har lust att svara... / M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Hej M Jag köpte både kapelltvätt och impregnering på Clas Ohlson (slidemaster)och det funkade superbra. Kapelltvättmedlet är väldigt effektivt mot mögelfläckar eftersom det innehåller klor och lut. Låt kapellet torka på plats och spraya impregnering över sen. Till min 19 fotare använde jag en liter impregnering och vattnet rinner av som om man häller på en gås. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 13 Januari , 2008 Hallå däär......... Jag har också ett beige kapell, som var väldigt skitigt! Jag gjorde såå häär: jag tog 5dl klorin och 5dl vanligt såpa,spolade upp badkaret med varmt vatten!! Och lät Kapellet ligga i blöt i flera timmar...... jag tog en gammal hederlig skurborste,och skurade över blixlåsen speciellt,för där samlas mögel! Och sedan över övriga kapellet såå mycket jag bara orkade!! Sedan sköljde jag ur kapellet,och tog koncentrerad Klorin i en duschflaska,och duschade på med klorin på dom ställena där de fortfarande var skitigt! Och slutligen kasta in de i tvättmaskinen för tvättas.De går alldeles utmärkt att tvätta i maskin! om man inte har fönsterruta i kapellet förstås!!De blev såååå rent.....att man t.om såå dom vita sömmarna som kapellet var sydd med en gång i tiden........*smile......Såå nu återstår bara impregneringen till våren.... Såå lycka till!!! http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
essox 3 Postad 14 Januari , 2008 Hej! I handeln finns ett rengöringsmedel som heter Shipshape som vi mycket framgångsrikt provat på vårt kapell, smuts & jordslag rinner av efter en stunds bad. Har även testats i någon av båttidningarna som kom fram till samma slutsats. Medlet är dock ej miljövänligt. Efter rengörning behandlade vi kapellet med capella färg&impregneringsmedel som kan vara lite knepig att få bra resultat med. Finns en risk att det blir flammigt, i vårt fall bra gick det bra. Ingen av ovanstående produkter är särskilt billig - de andra tipsen är säkerligen vettiga som första steg. Mvh Essox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 16 Mars , 2008 Jag fixade till mitt kapell i helgen och resultatet blev strålande bra! Först använde jag Hempels båttvätt (som går att använda till kapell också) Blandade efter anvisning och skurade i badkaret med båtborste och en scotch svamp. Därefter sköljde jag noga och hängde på tork. Sedan sprayade jag med ofärgad Acapella kapellimpregnering och använde en penslel för att stryka ut med för säkerhets skull, detta upprepades 4-5 ggr så jag fick allt ordentligt täckt. Kapellet var fint innan, men nu ser det verkligen bra ut! så jag är nöjd och delar gärna med mig av detta Senast ändrad av WaterWolf | 16 mars 2008 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Mars , 2008 Slidemaster Kapelltvätt fungerade kanonbra. http://www.marifix.se/pages/products.asp?node=31&group=87&product=548. Fick bort alla fläckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Mars , 2008 Jag köpte Y3(tvättmedel för känsliga tyger) på ICA och slängde i 2 påsar av tvättmedlet och kapellet i en grovtvättmaskin(30 grader). Funka fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 17 Mars , 2008 Om du bor i Shlmstrakten så skulle jag rekommendera att du lämnar in kapellet för tvätt och impregnering. Rentvätt i Bromma är inte så dyra, och du kan dessutom få eventuella trasiga sömmar reparerade samtidigt. Jag betalade 1800 för hela kalaset, och det ser ut som nytt! Efter vad jag har hört, så är det bästa sättet att förstöra sitt kapell att köra det i en vanlig tvättmaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagN 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej!! Lämna till profstvätt!! Jag har provat slidemaster, både spray varianten (klar vätska) och pensla på med teflon (mjölkig vätska). Båda funkar bra men när jag lämnade in så blev det många gånger bättre!! Så lämna in sen kan du om 2-3 år spraya med den klara SlideMaster för att förstärka (den andra lämnade vita märken eftersig och var mest jobbig att hantera). /MagN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Varsågoda, för en 10-ondel av normalt redan utspädd rengöringsmedel. http://www.bensalkonklorid.com/algskydd.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser