Jawa 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej, jag är ute och tittar på begagnade båtar, Maxi 84 företrädesvis. I vissa av båtarna luktar det illa från toalettutrymmet medans andra båtar av samma årsmodell inte har toalettlukt alls. Vad kan anledning vara? Är det anledning att vara oroad eller handlar det om hur man tar hand om tanken/slangarna? Påverkar detta priset vid ev köp? Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Maj , 2006 Slangarna är oftast boven i dramat. De skall vara av diffussionstät typ, och de kostar några kronor - någon tusenlapp till hela båten. Om tanken är hel och i stål kommer ingen lukt därifrån. Slangarna bör bytas var femte år ungefär för att undvika lukt. Kolla på http://www.benns.se/ välj Tips/Anvisningar, Knotans artiklar. Där finns en bra artikel om toainstallationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Maj , 2006 Det kan också ha varit en toaöversvämning som inte är riktigt urstädad. Kan lukta lite illa. Kan också vara liten läcka. Prova att trycksätta slangarna genom att pumpa ut vatten med stängd tank och utlopp (om det går att stänga till dessa). Tanken har väl oftast överfyllnadsutlopp och den kan vara vansklig att provtrycka själv på annans båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugget 0 Postad 24 Maj , 2006 Jag har köpt flera båtar med och utan tank till toan. Alla med tank har luktat mer eller mindre. Slangarna är största boven men även länspumpen till tanken kan stinka riktigt illa samt avluftningslangen från tanken. Kalkylera med att byta ut allt utom rostfri tank. Även stolen som idag är en billig sak jämfört med för par år sedan. Jag monterar vanliga slangar (lättare att böja) och byter varje år istället. Även dyra gastäta slangar luktar illa efter ganska kort tid. Undvik sedan att använda toaletten till tyngre behov, kan vara svårt med barn i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 24 Maj , 2006 Håller på å gör om toa-installationen och vill givetvis undvika dålig lukt. Jag tror att många låter utloppsslangen från tanken gå hela vägen till skrovet direkt från tanken utan någon ventil. Har sett installationer där det går metervis med ormar av slang som ständigt är skitfyllda. Misstänker starkt att detta är orsaken till dålig lukt... Jag har tänkt att sätta en ventil direkt vid tankens utlopp (ca 1dm slang mellan tank & ventil) så att när man tömmer toan så ser man därefter till att spola rent i hela systemet. När ventilen sedan stängs kommer minimalt med skiten bli kvar i slangpaketet. Min förhoppning är att man ska kunna få detta rätt enkelt och luktfritt... Kommentarer emotages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda8100F 0 Postad 30 Juni , 2006 Finns det inget att lägga i tanken så jäsning och odör inte uppstår då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser