Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst Lars Elfner

Kylproblem VP145 (B21) m sötvattenkylning.

Rekommendera Poster

Gäst Lars Elfner

Hej, vi behöver hjälp! Under ett par säsonger har vi haft kylproblem. Upp till 3500 rpm går det bra, men drar man på mera stiger tempen hela tiden och till slut kokar motorn. Topplockspackning är bytt och i samband med det planades toppen...ingen förbättring. Impeller är bytt söt- och saltvatten systemen är rensade så gott det går och sköljda (värmeväxlaren är inte demonterad och rengjord, bara sköljd). Avgaslimpan har fått kanalerna rensade och sköljda. Där verkade ett par kanaler vara igensatta men det blev ändå ingen skillnad vid provkörning efteråt. Vi har kört Wonderveld i sötvattensystemet, vi har gjort allt..... En anmärkning har jag: I avgaslimpans sista del, kröken som ansluter mot gummibälgen, där är mellanväggen som håller isär avgaserkanalerna bortrostad! Hur stor betydelse har det att avgaserna blandas 5-6 cm för tidigt?? Om det inte är det som är problemet så är vi öppna för alla förslag och erfarenheter. Ortens VP-handlare no nathing... hälsningar Lars och Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lala

Har ni kollat sötvattens pumpen jag vet inte om det är det på din model nu. -Det kan vara slang fästet i drevet som är trasigt det ser du om du demonterar vattenslangen i drevet. -Du kan även låsa utgående rör/slang från impellerpumpen och kolla om det kommer mycket vatten och att det är ett regält tryck då är inte fel där. -Troligen en sprika i toppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst James

Har haft liknande problem med min Cadillac seville sts 1992. Gå in på Yahoo.se därefter skriver du i rutan Kylning & kylproblem så kommer du in i yahoos siter du klickar på första raden där det står fördelarplacering. Där kan du läsa om alla typer som orsakar just värmeproblem. Har ni tagit loss termostaten och kokat den in vatten så att ni kan se om den öppnar sig, min öppnas vid 74 grader. Följer ni listan så kommer ni klara det. Normal temperatur ligger mellan 74 till 89 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Börje Svensson

Hej! Har haft liknande kylproblem med min VP 2001. Felet berodde på att det spridarrör som sitter i topplocket delvis var igensatt. Spridar röret har ett antal mindre hål som ska fördela vattenspridningen i toppen. Ett inte helt ovanligt fel på VP-motorerna. Låt en verkstad knacka ut röret och ev borra upp hålen så att det ger en bättre spridning av vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MATS

DIN FUNDERING ANGÅENDE AVGAS KRÖKEN MED BORT ROSTAD MELLAN VÄGG ÄR EN BRA GISNING DET BLIR FÖR HÖGT AVGASTRYCK I KYLSYTEMET NÄR DEN ÄR BORTA BYT KRÖK OCH PROBLEMET ÄR BORTA LITE SURT KRÖKEN ÄR INTE GRATIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Avkalkad

Demontera värmeväxlaren och avkalka den. Lägg den i ett bad med avkalkningsmedel över natten. Använd samma medel som kalkar av diskmaskiner, kaffebryggare eller toaletter. Spola sedan med högt tryck. Ha det så bra. Redan gjort samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka isär vattenpumparna och kolla hur gummibussningarna ser ut.......jag hade samma problem med min B20. Jag bytte lager och gummibussningar och nu kyler den hur bra som helst. Lagerna köpte jag hos Sverull för 50kr st och bussningarn hos en marinfirma för 50kr st. /Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...