hhedstrom2369 0 Postad 4 Januari , 2007 Tyvärr uppfyller det inte mina (min fru´ s) krav på komfort... :-( Visst som dagseglare men ej för långsemester... Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders2011 0 Postad 4 Januari , 2007 Ett klassiskt misstag att blanda ihop Corsair och Farrier. Personligen föredrar jag Farrier men det är ju lite krångligare med självbygge... 4.57 meter ihopfälld är ju lite brett, men är det verkligen en anledning till att inte skaffa en båt? Min båt är 6 meter bred och det känns inte som något stort problem. Man kan ju inte ha en klassisk bryggplats men i de flesta hamnar finns det någonstans där ingen annan kan ligga... Tälta på däck kan jag väl hålla med om inte är någon underbar permanent lösning men kanske något att ta till när inte de 6 sovplatserna i corsairen räcker till (hur ofta är man fler än 6 personer ute och seglar?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lieutenant 0 Postad 5 Januari , 2007 Hur mycket får trimaranen kosta finns det en max summa ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 5 Januari , 2007 För oss är kojer bredd viktigt! Vi seglar oftast två familjer dvs 9 pers då vi är 5 i familjen. Eller 7 med mina eller min frus föräldrar, vi ser det som social samvaro då vi har väldigt ont om tid till det annars... Står också i båtkö, kan få plats om bredd mindre än 3,20 (3,30?) men över det är det kört i Råå (Helsingborg) Så för mig är bredd kojplatser mycket viktigt. Givetvis är seglingsegenskaperna ännu viktigare men det känns som där finns det ett större utbud. Från början funderade jag på en liten trimaran Dragonfly 800 eller nåt att ka som dagsseglare men siktar in mig på en större nu. pga blir jag nog kvar som enskrovare... Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 5 Januari , 2007 Sålde Divan iår för 640.000:- och räknar med att minst hosta upp 200.000:- för att få en vettig båt så där ligger väl nivån... Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 5 Januari , 2007 När det är så mycket diskussioner om kostnader så är det skönt att läsa ur motiveringen till Årets Sportbåt i USA: The Corsair Sprint 750, produced by Corsair Marine, of Chula Vista, California, and winner of the Best Sportboat award, had judges searching for something not to like. They concluded that this swift 24-foot trimaran was an excellent boat for the money and by far the most fun to sail. Det är också första gången som en flerskrovare vinner, vilket kanske är ett trendbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lieutenant 0 Postad 5 Januari , 2007 Hur skulle det vara om du köper 2 st mindre trimaraner med 4-5 kojer i varje båt, då kan ni matchsegla och klara budgeten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 6 Januari , 2007 Hej Börjar bli intresserad av en trimaran. Vad ska man välja ? dragonfly 800 sw ? eller 920 ? corsair F28 ? ? Någon som har någon att rekomendera ? en fråga ; hur lätt är det att välta med en trimaran (Volta frammåt) ? MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 6 Januari , 2007 En så rak fråga förtjänar ju ett rakt svar: du ska välja en Corsair 28! Naturligtvis beror det lite på vad du prioriterar: DF 920 är rymligare och har mer påkostad inredning, 800 SW är mindre än C 28:an. Är du inne på en 920 så kanske du ska överväga en Corsair 31 som både är billigare och snabbare. Dragonfly och Corsair har olika designfilosofi och Corsair är mera offshoreduglig med mera säkerhetstänk än Dragonfly, enligt min mening. Fällsystemet är starkare och det är mycket enklare att traila en Corsair (ifall det är viktigt). Det finns säkert race-trimaraner som i likhet med cattorna är lätta att tippa framåt (pole pitching) men i Corsairs fall så torde det vara näst intill omöjligt. Mittskrovets köllinje är väldigt uppskuren akteröver för att båten ska sätta sig när farten börjar gå över 20 knop. Dessutom har den väldigt mycket reservdeplacement i stäven, som också är ganska hög. Sidoskroven har väldigt lite volym akteröver, för att förhindra akterlig sjö från att att kunna lyfta upp och tippa över båten. Jag har aldrig hört talas om att någon Farrier (Corsair) kantrat framåt och aldrig upplevt detta som en källa till oro. Det har jag däremot gjort i catamaraner. En annan detalj med Corsair jämfört med Dragonfly 800 (920 vet jag ej) är att sidoskroven har tre sektioner varför eventuellt slagvatten ej fritt kan förflytta sig framåt i sjön med obehagliga konskevenser ifråga om lastförskjutning som följd. Seglingsmässigt så är det en enorm kick att komma till en tri jämfört med kölbåt, det gäller både farten och friheten att kunna komma in överallt. I början är det lite ovant, men efter några veckor så känns det alldeles självklart med bredden och farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 6 Januari , 2007 hej vilken är snabbast. dragonfly 800sw corsair 28 ® MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 6 Januari , 2007 Jag var inne på att ha en liten trimaran för nöjes skull och hyra större båt för semestern men har ändrat mig och satsar på större båt nu. Jag föll väl för pris kontra komfort antar jag... Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 7 Januari , 2007 Hej igen Vad kostar en seaon 96:a ? seacart 30 ? MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 7 Januari , 2007 En Corsair 28 R är lite snabbare än en standard Dragonfly 800 SW inomskärs. I Stockholmsområdet finns en massa trimmade (mer segel) DF 800 och de kan väl sägas vara jämnsnabba tomma med liten besättning. Lastar man dem eller sticker ut på havet så drar Corsairen direkt ifrån; den tål mer last och p g a sin högre vikt och längd så sätts inte farten ner av sjön på samma sätt som med DF:en. En segelklar SeaCart ligger på drygt två miljoner kronor. Också SeaOn 96 CRB hamnar runt två miljoner. Cotrsair har lagt ut kappseglingsresultat här: http://www.corsair-sweden.com/resultat.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lieutenant 0 Postad 9 Januari , 2007 Det viktiga är inte vilket märke eller model man köper, det viktiga är ATT man köper en trimaran, sedan löser sig det mesta man ev. går och grubblar på. Köper man fel båt är det lätt att få båten såld och mer betalt än man köpte för, eftersom begagnade trimaraner är hett eftertraktade,(det kommer att ringa folk och be att få köpa trimaranen av dig). Man går vidare med nya erfarenheter och köper rätt trimaran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 9 Januari , 2007 I mitt falll så köpte jag fel trimaran från början. Jag hade den två år och fick mer betalt för den än vad jag köpt den för. (Det var det enda som var bra med den.) Det var en nyttig erfarenhet; sedan har jag verkligen lärt mig om flerskrovsbåtar. Det är bara synd att se andra falla i samma fälla, man önskar verkligen att folk kunde ta till sig info och förstå att det är ljusårs skillnad mellan proffskonstruktörers designfilosofi och varv som mest satsar på lite mahognyfanér och dimmers i taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lieutenant 0 Postad 10 Januari , 2007 Kanske är det med trimaraner som med bilar, folk köper de som ser bra ut ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 11 April , 2007 Det var en mycket intressant läsning den här tråden!Som totalt hängiven katamaranfreek och nybliven blyfraktare vill jag komma in med lite synpunkter. Innan dess var jag bara okunnig seglare som seglade..... Det finns två sortens flerskrovare. Första gränsen går vid tri eller katta.De beter sig helt olika och seglas olika. En tri är oftast roligare och har vunnit i polpularitet sista åren men är fortfarande trånga och inte bättre än en enskrovare om man bortser från farten.En katta är tung istället och kanske trögare i vändningarna men utnyttjar sin bredd för utrymme ombord om man inte tynger ner den med för mycket byggnation. Sedan finns det lite av varje för och nackdelar och det är inte det jag vill diskutera, inte så split mellan tri och katta.Den andra gränsen går vid att segla fort och fort och att segla fort när det går men att leva lugnt däremellan, dvs kappsegling som ytterlighet och familjekryss på andra sidan. Det som fattas tycker jag är följande. En lagom stor katta (eller tri för den som absolut vill) men som seglar bra, inte är dyr, då menar jag max några hundra tusen alltså, klarar långfärden med familj och hustru som inte vill luta och vill kunna stå upprätt. Kommer in i supergrunda vatten och lätt att ta sig ombord. Ser inte ut som ett monster eller rymdskepp eller en stor spindel eller ett ufo, den skall ha ett däck att kunna gå runt på och ingen akrobarövning mellan skroven med ett nät. Lite skämtsamt uttryckt, damer med klack trampar genom maskorna. Skämt åsidå, jag har hittils inte hittat någon sådan katta eller tri och det är det största problemet.Jo de finns men inte i Sverige, eller för dyr för en pensionär eller så är det ett anskrämligt bygge för övrigt.Tänk er en gammal Prout på 8 meter och 4 bred och snygga till den och använd modernare linjer och byggmetoder. Det skulle kunna vara nåt det. Av dessa orsaeker som jag rablat upp och den fattiga pensionärsplånboken har jag varit tvungen after att ha seglat en massa katta (på andras båtar som gast/gäst)att krypa till korset och köpa en blyfraktare, det blev en rejäl sådan, en Fingal för runt 50 lakan med mycket bly.Den dan jag hittar min drömkatta, en New-Zeelands Snowgoose 30 fot skulle vara idalisk, så ställer jag mig åter i de trognas led och blir flerskrovare igen och säljer min Fingal.Utan tvekan. Du som har en sådan katta till salu, HÖR av dig. Mjauuu...på erKattafreeken Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 13 April , 2007 Lycka till med Fingalen. Idag kostar även nya små kölbåtar bra mycket mer än ett par hundra tusen. En catta eller tri är så ofantligt mycket mer komplicerad att bygga att det helt enkelt är omöjligt att komma ner till de priserna. Visst skulle man kunna önska att det vore annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaufmann5 0 Postad 7 December , 2007 Lite sent svar kanske men Seaon 96Crb är den i särklass snyggaste och mest pålitliga av trimaranerna. Sedan känns det ju helt rätt att köpa svenskt. Bilder på båten finns på deras site www.seaon.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flerskrovare 0 Postad 9 December , 2007 <>Bara nyfiken, vad menar du med påståendet den i särklass mest pålitliga trimaranen och hur underbygger du det? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Senast ändrad av Flerskrovare | 09 december 2007 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser