Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
hhedstrom2369

Trimaran

Rekommendera Poster

Helt rätt tänkt. Hur den beter sig i hårt väder får någon annan svara på, det här året är mitt första som trimaranseglare och det har knappast bjudit på starka vindar däremot fantastisk segling. Länkar har jag däremot lite koll på.

 

SCTS heter klubben och har adressen http://www.multihulls.org/.

 

En bra länksida med länkar till nordens alla klubbar samt de största och mest intressanta konstruktörer är http://trimaran.nu/links/ (ska kanske tillägga att det är min sida så jag är inte helt opartisk...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Först vill jag kommentera Anders2011:s påstående att Corsair 31 och 36 inte har någon direkt motsvarighet bland Farriers konstruktioner för amatörbygge. Det är tyvärr helt fel. F 9 och Corsair F-31, Corsair 31 och Ostac F-31 är i princip samma båt. Då Corsair och Ostac-byggena är gjorda i form så är vissa deatljer annorlunda, men alla mått, rigg, roder coh centerbord, inredning mm är lika. Det finns dock en variant F 9AX som inte finns varvsbyggd och Corsair 36 skiljer sig från Farriers 36-fotare. Alltså är Daniels akterruff identisk med den på Corsair 31. Corsair har dock i egenskap av varvsbygge betydligt högre finish och snyggare detaljlösningar än amatörbyggena. Så är också andrahandsvärdet mycket högre för Corsair.

Corsair är världens största tillverkare av trailerbara trimaraner och en länk borde väl finnas på varje seriöst menat trimaranforum?

-----

Att slöra i 17 knop eller mer i grov sjö med en Farrier eller Corsair går alldeles utmärkt och är ett fantastiskt nöje. Man bör dock styra med lite precision om man vill undvika onödiga stopp när man sätter mittskrovet i en våg. Lä sidoskrov går mer eller mindre under vattnet medan mittskrovet mjukt touchar vattenytan. På kryss drar man gärna ner från 11-12 knop ner till 9-10 av komfortskäl. På kappsegling har en 31:a gjort 29 knop i över en minut så det går att driva båtarna hårt. Kombinationen med mycket reservdeplacement i mittskrovets förskepp och kraftig uppskuren köllinje och lite deplacement i sidoskrovens akterparti ger extremt säkra egenskaper. Bevisat bl a av att ett stort antal Corsair och Farrierbåter har seglat över Atlanten och Stilla Havet och en 28:a jorden runt. (Hur många Dragonfly har gjort det?) Med sina fantastiska båtar har Ian Farrier skapat ett fullständigt unikt concept.

Inredningsbilder och lay-out på 31:an finns här: http://www.corsairmarine.com
Också http://www.corsair-sweden.com har viss info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka mig på en ny förklaring mellan skillnaderna mellan Farrier och Corsair, kanske lite mer nyanserad än förra gången.

 

Titta på http://www.f-boat.com/pages/background/separation.html för att se vad Ian Farrier säger om saken.

 

Från början arbetade alltså Farrier med Corsair och han var helt ansvarig för all design. När samarbetet slutade fungera så köpte Corsair F-24, F-27 och F-31 och tog bort F:et i namnet. En Corsair F-31 är alltså en gammal Corsair 31. Farrier fortsatte med att sälja ritningar till sina båtar och Farriers F9 är väl ungefär en C31 men sedan har de utvecklats olika (Farrier har lagt ner F9 óch säljer i dag ritningar till uppföljaren F32).

 

Corsair 36 och Farrier F-36 är två olika båtar som dock har ett gemensamt ursprung och därför har vissa likheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vattnet inte är platt blåser det troligen ganska bra, en trimaran sätter då en rackarns fart men pga av att fartvinden ökar så skapas rätt mycket motvind, då faller trimaranen av lite och får ytterligare fart, det fina är att trimaranen då inte möter vågorna rakt på utan möter dem på snedden vilket gör dem mycket längre och de passeras mycket enklare och bekvämare, tack vare den betydligt högre båtfarten kommer trimaranen snabbare fram än en enskrovsbåt som ligger och pinar och stampar rakt mot vågorna.

Den höga farten genom vattnet minskar dessutom avdriften hos trimaranen eftersom centerbord fungerar mycket effektivare vid hög fart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ja ungefär så där är det på en trimaran, kanske inte riktigt lika fort
10.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lite rolig sak man kan göra med en trimaran i vågor som jag aldrig lyckats med på enskrov är att se till att om man tex. möter en större motorbåt typ skärgårdsbåt, falla av rejält eller göra ett slag att man passerar

vågorna efter motorbåten som sidsjö, då kommer trimaranen att pumpa kraftigt då sidskrovet och huvudskrovet ligger i dal resp. toppen på vågorna, det ger makalös pumpeffekt i seglen då rätande momentet i en trimaran är mycket stort och man ökar farten ordentligt speciellt i lättvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man vända på det...

Försök göra dessa rullslag med en trimaran UTAN vågor!

 

Det finns för och nackdelar med det mesta...

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En nackdel som man bör se upp med vid rullslag utan vågor är att man kan åka på en DSQ vid regatta...

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen kan väl hindra en att sitta kvar i nya lä och att besättningen samtidigt och synkront går upp i lovart?

Eller för all del att alla går ned i lä inför slaget för att sedan följa med ned i nya lä och sedan rulla upp igen?

Detta gör ju av förståliga själv mest på lätta överriggade båtar typ Melges24 och där får du verkligen samma kick som du beskrev efter en gipp.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det pratas mycket här om fart och häftiga upplevelser med flerskrovsbåtar, och de flesta båtar som nämns här är relativt stora och dyra. Inget fel med det, det har sin tjusning, men hur är det med tillgången till mindre cruisers bland flerskrovsbåtarna? Jag skulle vilja ha någon relativt liten, billig cruiser, kanske 6-7 meter, sovplats för två vuxna, litet pentry. Finns det något vettigt, eller måsta man bygga själv? Jag har för mig att Heinz Jurgen Sass ritade en katta som hette Dacapo? Någon som känner till den och vet hur den är? Finns det fler modeller?


Gott nytt år alla!!
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DaCapon är ju billig men den är ingen stor seglare vad jag förstått. Dragonfly 25 är nog det bästa alternativet om man skall hålla sig lite budget, 200-250.000. Inte gratis precis men en riktigt rolig båt med plats för 2 vuxna och 2 kortväxta. Ska man köpa något ännu billigare kan jag rekommendera min båttyp, trident 27/31, som är föregångaren till dragonflyn. Den har 4 kojplatser, pentry och seglar snabbare än alla familje-enskrovare trots att den är 30 år gammal. Kostar 100-130.000. Det finns en till salu just nu på multihulls.org, vet dock inget om just det exemplaret. För mer info om Trident kolla på trimaran.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste också tillägga att det är för de häftiga upplevelserna som man seglar flerskrov. Förutom farten och seglingsupplevelsen så får jag en kick varenda gång jag lägger till och inser att bara jag (och eventuellt en kajak) kan komma in där. Skärgården blir dubbelt så stor. En annan kick är att ställa sig på lovartspontonen och se sin egen båt segla bredvid medan man själv flyger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det här med att kunna komma in varsomhelst, det är en av de saker som tilltalar mig med flerskrov. Låg vikt och bekvän segling är även det intressanta egenskaper. Segla fort, visst, kul, men det är inte viktigt för mig.
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan kick är när man kryssar i 6 m/s och samtidigt lagar en smarrig pasta. Slut på snabbt hopslängd konservmat eller mackor under segling :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De häftigaste jag seglat med ett skrov är B25, men jag förstod aldrig vad som var häftigt....

 

9.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad säger man???

Antingen är inte B25 nån värst bra båt eller seglar ni den fel!

Alla båtar som planar i 20knop är väl häftiga?!

Skillnaden är väl att det är enklare att uppnå dessa farter men en trimaran men själva upplevelsen borde vara densamma!

 

Mvh / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förrutom att de ser lustiga ut är det svårt att kombinera med övernattning för två familjer :-(

 


En Corsair 39 skulle funka om det inte vore för bredden och priset?

 


Mvh / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Corsair 39 har jag aldrig hört talas om och den finns heller inte på hemsidan, är det Corsair 36 ni talar om?

 

1.945.013 SEK plus segel och frakt är inte överkomligt i min värld... Vill man dessutom ha den nya i kolfiber så får man lägga till ungefär en halv miljon.

 

Jag säger inte att det är dyrt med tanke på vad man får för pengarna men jag tror det är för dyrt för de flesta (inkl mig tyvärr)...

 

Jag tror det är ett av de största problemen med trimaranerna, de jämförs prismässigt med en lika lång enskrovare eftersom det som är avgörande för de flesta är antalet sovplatser och innerutrymmen. Givetvis ter sig då trimaranerna väldigt dyra, trots att man får tre skrov och en ovärderlig seglingsupplevelse...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju resa tält på näten på en mindre trimaran och får då fler sovplatser till en rimlig kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandar nog ihop den med Farrier 39?

Corsair 36 har för få kojer och Farrier F-39 är för bred :-(

 

God fortsättning / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...