Peo68 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej! Har en 20 hk Mariner från -81 som har kärvat ihop. Den gick förra året men nu går det inte att dra runt den. Totalt låst Är den någon som har något tips i viken ände man ska börja felsöka? Hälsningar, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Hej Per Det verkar som att dina kolvringar har rostat fast i cylindrarna för jag antar att du lagt ur växeln och uteslutit att växelhuset kärvat. Häll lite rostlösare i cyllarna och låt stå något dygn. Prova sedan att rucka lite på svänghjulet så kan det släppa. Har du tur funkar den om den lossnar men för säkerhets skull ta ett kompprov. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peo68 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej Jan och alla andra! Är nybörjare på båtmotorer, hur uteluter jag att det inte är växelhuset? Det går inte att dra i snöret när växeln är ur. Propellern går dock att snurra. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Hej igen Om du skruvar bort själva startapparaten (3 skruvar)=är det enkelt att vrida svänghjulet för hand. Är det helt stumt sitter kolvarna fast. Den går kanske att komma åt svänghjulet utan att skruva också. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peo68 0 Postad 22 Maj , 2006 Ok! Tack, ska testa! Återkommer med resultat! /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peo68 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej igen! Det går att röra svänghjulet lite, dvs tillräckligt för att jag se att kolvarna rör sig (tog bort tändstift och kände med skruvmejsel). Det borde peka på att felet sitter i växelhuset, eller?! Kanske är det saltvattnet som är problemet?! Kan det vara impellern? /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Innan du gör några stora ingrepp kan du kolla om spärren som hindrar dej från att starta motorn när växeln ligger i inte låser även när växeln är ur. Den sitter i bakkant av startapparaten med en vajer till växelreglaget. Gänga ur den och se vad som händer. Impellern borde inte fastna så mycket..men däremot kan nedre lagret till drivaxeln rasat och låst sej. Har du haft rätt oljenivå i växelhuset? Jag har å andra sida hört om gamla motorer där hela huset till vattenpumpen korroderat sönder och då kan kanske impellern fastna. Du måste isåfall antagligen skruva bort riggen och undersöka det närmare. mvh Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 22 Maj , 2006 vad är rätt nivå i växelhuset? ska det inte vara helt fyllt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Nja..man fyller inte helt utan till nivåpluggen. Vad jag menade var att om man inte har olja upp till nivåpluggen kanske inte drivaxellagret får tillräcklig smörjning . Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peo68 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej! Nu går motorn. Det var den undre kolven som kärvade. Tog bort tändstiften, i med 5-56 och bankade runt svänghjulet. Efter en stund så lossnade det och nu funkar det. Motorn startade utan problem. MEN, det kommer inget kylvatten från skvallerhålet?!? Kollade om det var igensatt (med ståltråd) men det var det inte. Funderar på om det finns en termostat på den här modellen?! Det verkar dock som det kommer ut vatten vi propellern?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 24 Maj , 2006 Lossa skvallerröret vid blocket och kolla att det inte sitter nåt där. Är det öppet måste du nog bort med riggen och kolla vattenpumpen och röret som går till motorn. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser