Rost 0 Postad 21 Maj , 2006 Hej Jag har powertrim på min motor (tror det heter så i alla fall. Elmanövrerad tiltning av motorn) och mätaren som sitter på instrumentbrädan som visar vilken vinkel motorn står i reagerar inte. Den visar hela tiden att motorn står i uppfält läge. Dock rör den sig någon millimeter när jag slår på tändningen så det verkar gå fram el till instrumentbrädan. Har kollat alla kontakter som går att kontrollera utan att skruva isär hela motorn och dom ser helt OK ut, ingen ärjning. Nån som vet vad som kan vara felet och var jag ska fortsätta felsöka för att få den att fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2006 Hej Vad har du för motor (fabrikat och årsmodell) och är det motorns orginalinstrument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rost 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej Jag har en Mercury 50 hk utombordare från -99. Jag är ganska säker på att det är originalmätare. Den är av märket Quicksilver tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 Maj , 2006 Hej På motorfästet sitter en liten givare som känner av motorns läge. Jag har varit med om att själva givaren (vridpotentiometer) har fastnat och att armen glider på axeln så att den ser ut att fungera, men ger ingen signal till instrumentet att positionen ändrats. Skruva loss givaren, värm den lite och sprya WD40 el liknande så det får dra in så kan den släppa. Om armen glidit på axeln kan en klack som bestämmer positionen vara sliten och du kan vara tvungen att limma fast den. Den jag fixade satt på en Yamma och en ny givare skulle ha kostat 1800 kr så det finns en slant att spara. mvh Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rost 0 Postad 14 Juni , 2006 Hej och tack för tipset Jag smörjde upp givaren och mätaren fungerar inte fullt ut men till 75% så man får i alla fall en uppfattning om vilket läge motorn står i. Givaren var väldigt rostig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 14 Juni , 2006 Har haft samma fenomen. (Yamaha 70hk -01) Nu plockar jag loss givaren innan sjösättning varje år och motionerar den för hand från ändläge till ändläge samtidigt som jag smörjer rikligt. Då funkar den perfekt hela sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Juni , 2006 Jag frågade om detta på en motor verkstad angående min Yamaha 115 Hk. för nåt år sedan. Jag fick svaret precis som ovan att kolla givaren. Men i samma andetag sa han skit i den ! Trimma på känsla istället, när ratten går lika lätt att vrida åt båda hållen så är trimmet rätt.Jag tog till mig detta och vips så funkade det mycket bättre att trimma rätt. Sen är det ju naturligtvis kul när alla klockor och mätare funkar ombord. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser