Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Micklar

Lite frågor om växelhus Evinrude 70 hk

Rekommendera Poster

Så idag när jag bara skulle byta oljan i växelhuset lite snabbt hände det jag varit rädd för när jag lossade skruvarna: Ut rinner det gräddkola! 13.gif\ Nu är det ju en gammal motor från 79, så jag visste att det kanske var dags, men man hoppas ju alltid slippa.

 

Har skaffat sprängskisser från nätet, men hur kan jag veta om jag har 15 eller 20 huset?

 

Hur många packningar är det man ska byta? Antar att det är en vid propelleraxeln, en vid drivaxeln och en vid växelföraren? Är det något mer man ska kolla och byta när man ändå är inne i växelhuset och grottar?

 

Detta kommer dokumenteras och läggas upp på vår hemsida för att förhoppningsvis vara till nytta för någon i framtiden.

 

Tacksam för svar!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två packboxar på varje axel, en vänd mot växelhuset som hindrar oljan att rinna ut, en vänd från växelhuset som hindrar vattnet att tränga in i växelhuset. Alltså fyra packboxar. Växelreglaget verkar bara ha en o-ring som tätar. 15 eller 20 tum måste syfta på rigglängden, och tydligen är det skillnad på dessa växelhus - förvånansvärt är det olika packboxar till propelleraxeln.

 

waxholm4 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu är jag lite klokare. Ska mäta riggen och sen gå upp till båtaccenten och skaffa lite nya packboxar.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...