Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
tyvven

Inte roligt...

Rekommendera Poster

Jag har till mitt förtret köpt en kortriggad evinrude 35 hästars till min Uttern 495. Båten kräver dock en lång rigg. Se bild.

 

Antikavitationsplattan (den avlånga plattan ovan propellern)och den lägsta punkten på båten köl är 8 cm. Hur kommer det att påverka gången på båt och motor? Några förslag på hur göra?

 

Mvh Mattias

post-18941-1394234658,3345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de va verkligen inte roligt??!/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan funka, bara att testa. Det värsta som kan hända är att proppen tuggar luft och att kylvatten intaget kommer över vattenytan vid fullfart.

 

Man hissar faktiskt riggen när man vill ha ut några fler knop på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Tror inte det fungerar ... 8cm över normalläget är för mycket!

I värsta fall kommer motorn så högt att kylningen inte kommer att fungera pga att motorn inte tar in något kylvatten ... eller att impellern går sönder pga brist på vatten!

 

Ta det försiktigt om du testar!

 

ps.

Var det den här motorn du frågade om ang kort eller lång rigg i tidigare inlägg ... otur att du fick så tvetydiga svar ...
Ni som ska köpa motor till en båt ni har ... kolla  det teoretiska djupet på motorn mellan bulthål och kavitationsplatta, och se om det matchar marginalerna för det teoretiska kortaste/längsta avståndet mellan båtbotten och lägsta/högsta bulthålet för motorn .. så slipper ni tråkiga överraskningar när ni hänger på motorn!
Medtag tumstock när ni kollar på motorn!

ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu mätt från antikavitationsplattan  och upp till infästningen där motorn hänger på. Det blir 46 cm. Utifrån det, är det då en kort rigg?

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en uttern 495 med en evinrude 35 kort rigg... fast på min ser det inte ut som på din, min båt är en kabin fast det borde vara samma på alla 495:or eller? kan det vara så att någon mekat med aktern?
mvh Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De äldre 495:orna var byggda för kort rigg och de nyare som heter 4950 är byggda för lång rigg . Din akterspegel kanske är höjd?

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju riggförlängare å köpa till dom flesta motorer...vet dock inte

va dom betingar i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar nog mer än det smakar på en gammal motor. Man måste förutom förlängningsdelen på riggen byta driv och växelaxel samt förlänga avgas och kylrör. Bättre att sälja och köpa en annan med lång rigg anser jag.

 

mvh

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade för många år sedan en mercury 35hp på en nordkapp 17 gjord för lång rigg.

Gick inget vidare.

När båten skulle gå upp i plan tog propellern luft och jag fick en vattenkaskad på flera meter.

Det var bara att sälja motorn och skaffa en med lång rigg.

Går det inte att göra om akterspegeln är nog tyvärr det enda utvägen för dig också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att köra som det är innan du gör något förhastat, typ sätter sågen i båtensmiley-undecided.gif\.
Som någon nämde tidigare i tråden så kan man hissa motorn om man vill få ut mer fart.
Sök på formumet så hittar du en del ang. detta.
 
Lycka till
/Henkan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...