Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Rexco

CE-märkning ett nödvändigt ont??? Eller???

Rekommendera Poster

Hej!!!

 

Vet att det finns många trådar om detta nu, men faktum kvarstår...

Jag vill alltså ha klarhet i vad som gäller, är båten godkänd eller ska jag gneta till mig ennu mer papper på detta... Alla samtal jag haft med div rådgivare har inte gjot mig klokare... Allt man läser här på forumet är viserligen nyttigt men delade meningar. Så jag vet inte vad som riktigt gäller... Eftersom man kanske ska spana efter nya båtar i framtiden är detta värt att veta... Jag vill ju inte ha någon skröölande Byrokrat efter mig... Så nu till den stora frågan Hur vet man, hur får man fram handlingar om båten någon nämde att handlingarna bara sparas i 5år hos Tullverket... Mina handlingar hade dom iaf inte... Så några pengar ifrån mig får dom iaf inte... Hmmm börjar tröttna på motarbetande paragraf prytare...

 

!!!MVH REXCO!!! Som kanske har falsk CE men åker lika bra för D!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer REXCO !
Totalt delade meningar ang vad som gäller ... CE är en total mess !
Importerar man en bil så är det SOLKLARA regler vad som gäller ... men tar man in en båt så är det en helt öppen fråga om man har ett äkta eller falskt CE!
 
Mycket märkligt att inte myndigheterna kan ta fram ett ENKELT dokument vad som EXAKT gäller!
 
... eller också finns detta dokument redan ... men vissa import-firmor som kanske tjänar på oredan sprider kanske massa dimridåer för att främja deras suspekta verksamhet ... eller ??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som importerar en båt är skyldig att CE-märka den.

Det innebär om du köper en båt i sverige så är du aldrig skyldig att CE-märka den. Det ska importören göra.

Att köra en icke CE-märkt båt i sverige är inga som helst problem.

Även att försäkra är helt ok.

 

Sen kan det diskuteras hur ofta någon importör åker fast för att inte ha CE-märkt den...

 

Ska tillägga att det ryktas om att tullen ska släppa sina register på vilka som har importerat båtar. Men det är toklugnt att köpa den i sverige. Drabbar enbart den som importerat båten, inte den som äger den senare.

 

/V8dc, som åker i importerad men icke CE-märkt båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Säkert toklugnt just nu som du säger!

Men tänk om försäkringsbolagen tar en gemensam policy att bara försäkra båtar som är CE-märkta enligt konstens alla regler pga att man vill minimera sina risker ... eller typ shockhöjer premien för icke CE-märkta importbåtar!

Personligen har jag väldigt låg tilltro till dessa bolag, och scenariona ovan tror jag inte är några vilda fantasier ... dessa bolag har endast en målsättning ... att maximera sina vinster i alla lägen smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan var det lite knepigare att försäkra importerade, icke CE-märkta båtar. Sen kom det att det inte var olagligt att köra en icke CE-märkt båt.

Efter det så är det fritt fram att försäkra oavsett CE-märkning eller inte.

 

På Svenska Sjö, där jag har min försäkrad, gör de ingen som helst skillnad på CE-märkt och icke CE-märkt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är tillverkare eller inportör som ska CE-märka båten, inget man själv kan göra. Saknars CE-märkning kolla med tillverkare, kan vara att man inte brytt sig att sätta märkningen på båtar för USA-marknade. Fast att modellen är godkännd.

 En sammanfatning av CE-märkning finns hos sjäfartsverket. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren så här långt, har blivigt lite klokare av detta... men hur är det med en hemmabyggd båt dvs om man köper ett halvfabrikat och snickrar ihop den själv... Ska man CE-märka när man säljer den iså fall eller är det upp till han som levererar byggsattsen???

 

 

Nu blev d virrigt värre... Hmmmm...

 

Tacksam för mer svar....

 

!!!MVH REXCO!!! Som av en ren händellse råkar vara intresserad av ett halvfabrikat...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man importarat båten före 1998 så behöver den ej vara ce märkt, & det ligger på båtägarens ansvar att bevisa när båten importerats.

-------------

ni som har svensksålda båtar, tillverkade före 1998, kan ni bevisa att era båtar inte är importerade efter 1998 ???

 

 

sug på den ni!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Jag vet att detta är en gammal tråd men vill gärna starta den igen.

Jag har ju förr arbetat med båtar och bl.a. tillverknning av Hydrotech. Denna båt typ har ju alltid varit popolär som självbyggen då dessa är ganska extrema. Nu har jag kommit över dessa formar och har möjlighet att bygga dessa i egen regi utan inblandning av en massa nötter. Och därför vill jag nu veta och att andra skall veta vad man har för rättigheter och skyldigheter som både tillverkare och självbyggare i det här landet. Det känns ju nästan som att man inte skall få lov att etablera sig som båt tillverkare här längre. Är det någon som har länkar till eventuella dokument om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på om du bygger en båt till dig själv eller producerar för försäljning.

Bygger du en båt själv för att använda den själv så behöver du ingen CE-märkning efter att den visat sig duglig under 5 år. Då kan den alltså vara byggd med vilka livsfarliga installationer som helst men man har haft tur (lite märkligt egentligen men vi är tacksamma).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det här såg ju inte så illa ut ändå. :) Halvfabrikat

Tillverkaren av halvfabrikatet ska stå för den tekniska dokumentationen och skriva en Försäkran om Överensstämmelse (FoÖ) för båten så långt den är färdig så som beskrivs i  3 kap. 9 § SJÖFS 2005:4. Det är den person som slutmonterar båten som blir den slutliga tillverkaren och som ska sammanställa den tekniska dokumentationen. Till den tekniska dokumentation bifogas den FoÖ som erhållits av tillverkaren av halvfabrikatet. Därefter ska den som slutmonterat båten skriva den slutgiltiga FoÖ samt CE-märka båten med tillverkarskylt och CIN-kod enligt reglerna.

Kit-båtar

En kit-båt är en delvis färdigställd båt där alla delar är nödvändiga för att färdigställa båten i enlighet med direktivkraven (i Sverige – kraven i Sjöfartsverkets föreskrifter) medföljer tillsammans med en detaljerad byggbeskrivning.

Om tillverkaren av en kit-båt får in ett skriftligt intyg att båten monterats enligt anvisningarna med anvisade komponenter, kan denne CE-märka båten. Detta givetvis under förutsättning att tillverkaren av kit-båten kan visa teknisk dokumentation som visar att båtkonstruktionen, med levererad utrustning och monterad på anvisat sätt, uppfyller direktivkraven (i Sverige – kraven i Sjöfartsverkets föreskrifter). Det är alltså tillverkaren av kit-båten och inte den som köper och monterar båten som är ansvarig för CE-märkningen.

Om köparen av kit-båten inte följer anvisningarna eller inte använder anvisat medföljande material, övergår tillverkaransvaret på köparen för den delen av tillverkningen som köparen ansvarat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om en tillverkare sälger en båt med V-8 och drev och köparen väljer att dra ut avgaserna genom akterspegeln så frigörs ansvaret om ce- certifikat från sälgaren då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, riktigt så lett är det inte... Dock är du inne på ett poäng att importören kan hävda att båten va i korrekt skck enligt CE- märkningen vid försäljningstilfället och att köparen sedan har ändrad på båten så att den inte länger är i det utförande den var vid CE-märknings tilfället. Dock så kvartstår kravet på importören att en korrekt CE-märkning samt CE dokument ska finnas till båten. Sedan är det så att det tekniska underlaget för CE-märkningen enbart måste enligt lag sparas i 10 år. Efter 10 år är det dock ok för importören att påstå att båten va korrekt CE-märkt/ombyggd vid import/CE-märkningstilfället, även om den möjligtvis inte va det.

Kanske e till nånn nytta:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant wink

 

Är ju rätt uppenbart att det här med CE-märkning enbart tillkommt för att försvåra import från USA till Europa och Sverige. Detta för att hjälpa inhemska småbåtsvarv, dvs hindra konkurrensen. Ren och skär protektionis m.a.o. CE-märkning har inte ett dyft med sjösäkerhet att göra.

Ville man försäkra sig om statusen rent sjösäkerhetsmässigt i våra fritidsbåtar vore obligatorisk båtbesiktning betydligt effektivare, även om det absolut inte är något jag förespråkar. Det lär ju finnas rätt duktigt med minst sagt tveksamma gasolinstallationer m.m. Sedan är det väl inte helt ovanligt med ganska vattensjuka skrovnpå båtar från 70- & 80-talet som ändå används flitigt. Detta är båtar som kan ha kraftigt försämrade sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, altså det här med CE märkning av samtliga produkter som skal säljas ska va CE märkt, el- prylar, luckor, mm.mm.är inget specielt i sig. Från 1994 måste alla produkter egentligen va CE märkta. Dock så fanns det hål  och man kunde fram till 1998 importera båtar utan att CE märka dom.... Generalagenter/Europeiska tilvärkare kom givetvis på detta och med lagen som stöd slogs det fast att även importerade båtar ska ce märkas importerad från juni 1998 och senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att allt skall ce-certifieras det vet vi nog alla, men man får ju en känsla av att det hela går ut på att göra detta med både import och tillverkning i mindre skala i Sverige så som jag försökte göra innan genom denna tunga byråkrati helt omöjlig. Men det var lite glädjande att man kan certifiera bara plastsatsen om någon vill bygga själv. Vilket är ganska populärt då det gäller den typ va båt jag har formarna till. Och den som vill bygga får bygga som han vill och själv ta ansvaret. T.ex. dra ut avgaserna genom akterspegeln vilket inte är godkänt pga bullernivån vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...