Steff008 4 Postad 20 Maj , 2006 Hej på er! Jag problem med min nya Optimax 90. Jag sjösatte min pärla igår och körde iväg på min första provtur med nya Optimaxen. Motorn verkade gå bra och jag följde inkörningsproceduren till punkt och pricka (30-60 sek tomgång osv). När jag sedan började gasa på lite och kom upp i plan märkte jag att motortempen sjönk väldigt lågt och jag blev följaktligen lite nervös. Smart Craft instrumentena gav inga varningar eller så, men provturen blev i alla fall väldigt kort. Motortemperaturen vid låga varvtal (under 2000 rpm) stiger till ungefär 60 grader celsius vilket torde va någotsånär normalt, men så snart varvtalet stiger till ca 2000 rpm och uppåt sjunker tempen. Om jag gasar på lite så att båten går upp i plan (ca 3500 rpm och uppåt) så sjunker temperaturen till ca 25 grader väldigt snabbt (på ca 20 sek). Där stannar tempen tills jag igen drar av gasen och kommer ner under 2000 rpm. Någon som har nån idé om vad detta kan bero på? Det är ju naturligtvis en garantisak, men Mercury försäljaren är ju väldigt stressad denna årstid. Vattnet i dessa nejder är ännu ganska kallt (ca 11 grader), men detta torde väl inte påverka motortempen såhär mycket, eller? För att kontrollera om problemet är mekaniskt eller om det bara är tempgivaren som spökar så gjorde jag en ny provrunda idag och kände på vattnet från kontrollhålet. Vattnet var kallt hela tiden. Jag körde motorn på låga varvtal tills mätaren visade ca 60 grader och drog sedan på så att båten kom upp i plan. Efter att tempen sjunkit till 25 grader satte jag växeln i friläge och kände på strålen med handen. Iskall. Körde igen på låga varvtal tills tempen åter stigit till 60 grader och kände igen. Fortfarande iskall trots att mätaren nu visade 60 grader. Detta tyder väl på något mekaniskt problem, eller? Jag har också följt med vattentrycket på mätaren och det verkar va helt normalt (0,28 bar på tomgång och 0,56 bar vid ca 3500 rpm). Någon som känner igen fenomenet och vet vad det kan va för fel, eller ska det helt enkel va såhär? Måste säga att det känns för j...igt när båten kom i igår och jag inte kan köra med den innan jag pratat med mekanikern på måndag . Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 20 Maj , 2006 Jag har ingen tempmätare på min utombordare (Yamaha) bara larm-lampa om det blir för varmt. När jag känner på strålen vid denna årstid är den alltid kall. Endast vid tuff körning och när vattnet är över 20 kan man känna att strålen blir varmare än kroppstemperaturen. Jag skulle ta det ganska lugnt om du inte får några andra råd från andra Optimax-ägare här på MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 21 Maj , 2006 Hej Christer och tack för ditt inlägg. Jo nu just känns det lite bättre efter att ha fått lite lugnande svar här och där. De va en kille på ett Amerikanskt (tror jag) forum som hade en likadan motor som jag och även tempmätare. Han kom upp i ca 60 grader vid trolling, men när han drog på fullt sjönk tempen till ca 26 grader (detta i 15 gradigt vatten). M.a.o. verkar det som om min Optimax kanske är i skick i alla fall, trots att det känns som om den skulle gå kall. Jag skall prata med försäljaren i morgon så får vi se vad han säger. Tack för all info. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 22 Maj , 2006 Hej Christer och alla andra! Idag e ja på mycket bättre humör! Jag pratade med återförsäljaren idag som sa att detta är helt normalt. Han kontrollerade ännu med importören som bekräftade infon. I 1.5 liters Optimaxen regleras temperaturen av termostat på låga varvtal. Vid 1500-2000 rpm öppnar en sk. poppet valve som gör att mycket mera kylvatten kan strömma genom motorn. Detta gör i sin tur att tempen sjunker. Vid körning i så pass kalla vatten som vi har här nu (11 grader) så är det alltså helt normalt att tempmätaren visar ca 25 grader. När vattnet blir som varmast här under sommaren kommer jag sannolikt upp i ca 35 grader. Importören påpekade också att dessa värden inte är jämförbara med V6 Optimaxens eftersom den motorn normalt har en högre temp än 1.5 liters Optimaxen. Puh. Problemet löst. Tack Christer för dina synpunkter och info. Så snart jag får tid bär det iväg ut på sjön . Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 23 Maj , 2006 Kul att det löste sig! Markera gärna tråden som Löst så att andra kan använda din info! /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Maj , 2006 Hej igen Christer, Jag markerade tråden som löst redan i förrgår när jag skrev mitt senaste inlägg. Konstigt att det inte ser så ut för dig. Nåja, tråden e i alla fall markerad som löst och och förhoppningsvis kan andra med samma funderingar som jag kring Optimaxens temp dra nytta av infon. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bakomfloetet 0 Postad 26 Maj , 2006 Verkar som man kanske får veta lite för mycket när man har smartcraft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 26 Maj , 2006 Det ligger nåt i vad du skriver. Utan SmartCraft hade jag aldrig upptäckt detta s.k. problem och följaktligen aldrig bekymrat mig över det heller . Fast en del positiva egenskaper har de ju nog också SmartCraft instrumenten måste jag erkänna . Ha det bra. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser