lanternan 0 Postad 20 Maj , 2006 Jag har gett mig på att byta gummilisten runt ett fönster på min Ht-båt. efter mycken möda har jag lyckats få dit listen runt en ruta, och det var mycket svårt. Så skall spränglisten dit, men det verkar stort omöjligt att få in den då liste är hopklämd. Någon som har tips att ge? gärna tips om hur man får dit listen för rutan också ifall jag dristar mig till att gå på de andra också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 20 Maj , 2006 Jag brukar sätta dit spränglisten innan jag sätter listen runt rutan, sen lägger jag en lina runt i gummilisten och trycker allt hårt mot ruthålet samtidigt som kompisen drar linan ur gummilisten på insidan. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanternan 0 Postad 20 Maj , 2006 Tack. Det låter som ett toppentips. Fler tips? Nu sitter ju rutan där och jag vill helst inte börja om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 20 Maj , 2006 Tjenare ! Har just gjort samma manöver med rutorna på en Albinviggen. Mig veterligen finns det inga genvägar. Vi använde tång, skruvmejsel, värmluftspistol och vaselin. Det tog riktigt lång tid och massor med tålamod. Men resultatet blev helt ok. Lycka till för det lär du behöva ! / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 20 Maj , 2006 Jag tog en högst ordinär cykeleker, vek den på mitten så att ett lagom stort, lite ovalt format öga bildades i ena änden, denna ända bockades sen cirka 30 grader. Andra ändan blir ju lite vass o elak, där tejpade jag korken från en ajaxflaska. Utrustad med detta improvoserade verktyg går det lätt som en plätt att montera spränglisten. Smörj spåret i gummilisten med diskmedel. Tryck in spetsen på ditt hemmbyggda verktyg i ovan nämdas spår. Tryck in ena ändan av spränglisten, genom ögat i verktyget ner i spåret i gummilisten, tryck sedan sakta verktyget framåt, liksom nere i spåret, runt gummilisten, samtidigt som du matar ner spränglisten genom ögat i verktyget ner i den vidgade gummlisten. Detta funkade perfekt för mig, smörj mycket bara , o glöm alla skruvmejslar,svordomar och vassa tänger, dom pajjar bara din nya fins gummilist. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 20 Maj , 2006 gör som ovannämnda skrev. de e så vi gör när vi monterar takskyltar på lastbilar. mycket diskmedel. mvh krawa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanternan 0 Postad 20 Maj , 2006 Tack för tipsen. Detta måste jag prova, låter som en bra lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Maj , 2006 Hyrde monterings verktyg av min glasmästare. 50 kr deposition. Det gick som en dans. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanternan 0 Postad 29 Maj , 2006 Hej och tack för hjälpen. Jag gjorde som Kaptenkolja föreslog och det gick, men med mycket besvär. Det gick åt några ekrar eftersom de böjde sig. Kan tänka mig att det funkar bättre om man inte har för kraftiga böjar och om det inte spänner så hårt som i mitt fall. Mycke smörja, värme, tålamod så gick det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser