bryggan 0 Postad 20 Maj , 2006 jag har ett 280-drev som det har kommit ut olja i knutbälgen på är det besväligt att byta tätning mot drevet eller gör det nån skada med olja i bälgen ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Maj , 2006 Är du säker på att det är olja i bälgen? Det vanligaste är att det är fett från mellanaxeln som letar sig ut. Men ifall det är olja som kommer från drevet måste du ta bort AQ drevet, demontera dubbellagerboxen genom att lossa 4 st insexskruvar i övre växelhuset. Sedan är det bara till att lossa dubbellagerboxen från drivknuten. Och slutligen ta bort låsring och ansatsbrickan för att krafsa ur tätningsringen. Ifall detta är besvärligt eller ej är upp till var och en att själv bestämma. Enligt mig är det lite djävligt. Du frågade ifall oljan gjorde skada i bälgen? Ja, inte är den till nytta där i alla fall. Skulle bälgen börja läcka in vatten så skulle vattnet leta sig in i drevet med påföljd att detta havererar./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storis 0 Postad 20 Maj , 2006 Hej! Jag har bytt övre packboxen på mitt 270 drev i vinter. Jag tyckte att det gick ganska lätt. En hemma-mekaniker som inte har tummen mitt i handen klarar det... Dock skall jag säga att jag hade stor nytta av en Verkstadshandbok och lite envishet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bryggan 0 Postad 20 Maj , 2006 Tack för tipsen det blir att skruva lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 20 Maj , 2006 Hej!! Detta har kommit upp förut i forumet med olja i knut bälgen... antingen är det läck i en packbox men?? Är det första gången du har loss drevet? För att många pumpar i lite olja i bälgen för det ska smörja knuten så det behöver inte vara panik...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser