Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Skogstokig

Båt båt

Rekommendera Poster

Hur är det igentligen med det här med generatorn på en motorbåt? Måste man ha en marin som är gnisst fri eller går det att ha en vanlig????  Jag tänkte isåfall ta en från en 940 -95 den är bra liten och ger 100A, Men jag vill ju inte elda upp båten..  Tacksam för svar  MVH David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en bil sitter motorn väl ventilerad.

I en båt är utrymmet oftast slutet och stor risk att brandfarliga gaser ligger kvar är stor.

Därför ska man ha gnistfri generator.

Jag skulle inte våga chansa med bilgenerator...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ett välventilerat motorrum och ser till att ha tillräckligt dimesionerat kablage är det oftast inga problem. /mvh/Nitro

Ps, skrivet oftast så har jag ryggen fri. Men har aldrig stött på några problem trots bilgeneratorerna inte är dubbelisolerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade med en kille som hadde satt bil generator på sin o det var inga problem!!!! sa han ,,, Men det sitter ju förmodligen inte en speciel utan andledning.... Föresten Hur många ampere ger en generator på en B18 marin???? Andledningen till denna fråga är att jag bröt av ett öra på generatorn när jag tog bort toppen......(KLANT)  Men om man tömmer den så går det nog att svettsa men det är väll en del jobb!!!! Derför så känndes det för mig bättre att ta en modernare o bygga ditt den!!! Kan ju inte vara fel att ladda 100A eller??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag fick en väldigt bra bok igår via nätet, Elsystem för båtar av Magnus Sterky, jäkligt bra faktiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör med en bilgenerator från en BMW den laddar friska 80amp, mer än vad batteriet kan ladda. 100amp kan kännas som lite overkill då den kommer bli ganska varm. När vår generator börjar ladda hör man tydligt att motorn går tyngre.

Äldre VP generatorer brukar vara på 35amp.

/ Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...