Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Lisa9827

Väderstatistik

Rekommendera Poster

Hej!

Var kan man få information om hur vädret statistiskt sett kan bli under en viss period. T ex vi vill segla längs Norges kust. Vilka är de förhärskande vindarna, när är det mest sannolikt att det blåser storm osv. Även Ostkusten norrut ända till Luleå intresserar mig.

Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej Lisa

Välkommen!

Det är väl mest sannolikt att stormarna kommer på hösten på den här breddgraden,men jag kan av egen erfarenhet varna lite för lopphavet,

( det kallas så i Norge ),utanför Narvik.

Det vattnet är väl det som är mest lömskt när det gäller att man redan ha fått sjövädersrapportern.

Ostkusten är inte så speciell mer än att gavlebukten kan eller brukar vara lite knepig när det gäller vågriktningar,där kan vågorna i vissa fall komma ifrån tre håll,men längre ut är det bättre.

Lyssna på sjövädret och ta inga risker så brukar det ordna sig.

Trvlig resa.

Mvh

Urban o Karin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns Pilotcharts för alla hav alla månader på året. Där finner du info om vindar och strömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittar inte Pilotcharts någonstans. Tips?

Mer specifikt vill jag t ex veta om det är mer sannolikt att få undanvind om man seglar norr till söder längs Norges kust eller tvärtom.

Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan du förklara eller är det rent empiriskt. Runt Sverige säger man ju att man ska segla moturs för att få glädje av sjöbrisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pilotcharts köper du hos t.ex. Nautiska magasinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sverige o Norge ligger i västvindsbältet, det betyder att de förhärskande vindarna är västliga-sydvästliga.

Sjöbris har du inte alla dagar, bara de allra varmaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter! Det blir nog runt Sverige moturs, transport från Luleå till Narvik och söderut hem till Arvika. Tidsplan 3-4 somrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lisa

Jag tycker dina tankegångar om att segla run skandinavien låter intessant.

Under 90-talet seglade jag en havsfidra. Seglade många gånger på Norge, framförallt Norska sörlandet. Som längst kom jag till skärgården norr om Stavanger. Jag har i regel bara tre veckor varje sommar som jag kan ägna åt sammanhängande segling.

Efter att jag varit i Stavanger började jag fundera på om man skulle kunna göra som du beskriver. Segla Kungshamn -Narvik därifrån frakta över båten till Luleå och sedan segla hem den via Skåne. Jag gjorde en del efterforskningar. Tanken va att segla det jag kunde varje sommar och lägga upp båten på lämpligt ställe. Projektet hamnade på is av en rad orsaker.

Hur tänker du transportera båten från Luleå till Narvik? 

Om du seglar till Luleå måste du  lägga några veckor på skärgården mellan Luleå och Haparande. Jag och min fru seglade där i tre veckor 2004. Det är en av de finaste skärgårdarna vi har i Sverige. Jag skall inte vidare utveckla den åsikted - då tar mitt innlägg aldrig slut.

2001 köpte jag en L32 i Stockholm och fick överta båtplatsen på en marina där. Hösten 2003 sålde jag L32;an och köpte en Storfidra i Skellefteå, som jag seglade till Stockholm via Haparanda Sommaren 2004. Jag lyckades utverka 8 veckors semester. Våren 2005 sa jag upp min båtplats i Stockholm och seglade hem storfidran till Kungshamn.

Jag håller nu på att jobba med båten, men när tanken att segla så långt upp i Norge som möjligt, etappvis, om ett par år.

Det hade varit intresant om du hade delgivit oss lite tankar kring planeringen och information efterhand som resan framskrider, ev i en ny/nya tråd/-ar.

ha´ t sô pen´ t

Tommy Andersson
Kungshamn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...