Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
galanten

Dynor

Rekommendera Poster

Har köpt en ny båt en ryds 510 gti med nya dynor.
Min undran är om dynorna klarar av väder och vind och man kan ha dom kvar i båten.

Eller om man bör förvara dom inomhus efter varje tur. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många med mig tar ut dynorna på våren och hem dom sedan höstlöven börjat falla. Jag kan inte se att Ryds dynor skulle vara av sämre kvalité. Men ställ dom lite luftigt ifall du inte tänker åka ut på ett tag.

Grattis till båtköpet samtidigt jag önskar dig och alla andra en fin båtsommar./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske kan vara klokt att investera i ett styrpulpetöverdrag eller ett kapell till 510 GTI?

post-1495-1394234656,986_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade på att köpa kapell men kom underfund med att jag inte behövde det.Då jag bor vid små vatten och inte åker när det är dåligt väder.

Jag har sjötomt och egen brygga så det är inte många meter jag behöver bära dynorna.Men trots allt är det lite halv jobbigt att knäppa loss och fast dynorna efter varje tur då det blir många små impuls turer.

Det var därför jag undrade om dom tar stryk av vatten och sol eller om man lungt kan ha dom ligga kvar i båten och bara ta upp dom när det vanskas riktigt oväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

UV-strålningen och surt regn lär ta död på dina dynor, så skydda dom så långt det är möjligt. En dynsats är väl mer värd?
Om du nu har en egen brygga så varför köper du inte en sån där plastkoffert som är till för dynorna till trädgårdsmöblerna? En sådan borde ju passa dig perfekt att förvara dynorna i, dessutom så brukar de vara låsbara.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack wille det var det svaret jag sökte om om sol och rengn var skadligt för dynorna.
Så det blir till att plocka bort dom efter turena.
Suveränt forum med alla tipps man får 21.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...