Familjen 0 Postad 20 Maj , 2006 Hur gör man på bästa sätt för att få ett spänt mantåg? Jag vet att man spänner upp det med ett snöre. För mig så blir det slakt direkt (mantåget alltså...) Använder man ett speciellt snöre? Ska man blötlägga det innan eller har man något annat trix? Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Maj , 2006 Använd en polyesterlina (typ persiennsnöre) av dimension 2,5-3 mm (finns på biltema på rulle) fäst denna i ena öglan (pulpit) och dra sedan igenom den andra (mantåg) och dra sedan ett par varv runt dessa två öglor, håll linan spänd vid varje passage genom öglorna. Fäst sedan med dubbelt halvslag om egen part runt denna lindning. Så här brukar jag göra och den håller sig spänd änsålänge.Det finns de som använder en liten vantskruv för att hålla ihop det men det tycker jag inte man ska göra, skulle man få en ur besättningen överbord så försvårar det att inte snabbt kunna kapa mantåget om man nu skulle behöva bommen som lyftkran. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 20 Maj , 2006 Exakt som Wille skriver gör jag. Det funkar alldeles utmärkt. Det står så t.o.m. i båtens orginal handbok. Mvh Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2006 Jag har också alltid tidigare gjort som Willy och Nybyggarn. Fördelen är ju att det går snabbt att skära av snöret om man behöver lossa mantåget hastigt. Min nya båt som jag köpte för ett par år sen har spännare till mantåget likt pelikankrokar. Det är ganska enkelt att både lossa och sätta fast. Jag tog ett par kort på konstruktionen när jag var ner i båten nyss. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2006 Mantågsfästet i närbild. Ursäkta att det blev lite suddigt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 20 Maj , 2006 På min Golif sitter det en vantskruv i ena änden orginal, för att spänna upp mantåget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 21 Maj , 2006 Jag har vantskruvar till mitt men mantåget är ganska löst spänt faktiskt. Hur hår ska det vara? Finns det några regler? Har hört att det ska vara ganska löst för att inte slita i fästena... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 Maj , 2006 Jag har mantåget ganska löst för kunna få in genuan utan att behöva gå upp på däck efter varje slag. När man tagit hem på skotet så att seglet ligger an lite lätt mot mantågsstöttorna slår man till mantåget med handen och genuan hoppar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 23 Maj , 2006 1000-tack för alla bra svar Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser