Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
OckelboT17i

Vatten i en cylinder AQ115 - Vad är felet?

Rekommendera Poster

 

 

Båt OckelboT17I

Motor VP AQ115 (Volvo B20)

Hej!

Nu börjar vi få ordning på vår fina båt. Ny bensinpump, startmotor, topplockspackning.

Vi har dock ett stort problem:

- När Ventil nummer fyra (avgasutlås?) räknat från oljepåfyllningslocket är nedtryckt så RINNER det bokstavligen ned vatten i cylindern.

- Vatten kommer alltså in genom ventilen eftersom det bara kommer in då denna är öppen.

- Topplockspackningen är just bytt och dragen med moment efter alla konstens regler.

- Toppen och blocket såg lite rostigt ut i kanalerna, men inte mer än att jag antar att det är normalt.

Vad kan felet vara, och vilken åtgärd är bäst att vidta?

Svara gärna vad du tror - och tycker vi skall göra - även om någon annan redan svarat!

Tacksam för dina idéer / OckelboT17i

post-18945-1394234656,2181_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topparna brukar ju rosta hål mellan vattenmantel och insug eller avgas kanaler.

 

Låter som detta har hänt. Var materialet tunt så kan det ju ha spruckit när ni körde utan vatten.

 

Tur i oturen, en B20 topp brukar ju kosta några hundralappar beg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Ok. Verkar som om vi behöver en ny topp. Är det någon som vet om det är stor skillnad på en marintopp och en biltopp. Är eventuell konvertering något man fixar själv?
Någon annan som har annan teori om det hela? Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Försök att få tag i en topp vilken har E-gjutning. Men sätt inte på någon topp som är portad för du har i princip ingen nytta av detta. /mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betyder e-gjutning, och varför vill jag ha en sådan? Passar den direkt på båtmotorn isåfall?
Vad är en portad topp?
 /OckelboT17i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. det finns ingen biltopp som passar direkt på en orginal penta motor. För på båtmotorn sitter det vanligen ingen vattenpump i framkant av blocket. På båtmotorn är det pluggat i toppen där bilmotorns vattenpump har sin anslutning.

 

2. E-topp är en topp vilken har förberetts för insprutning. Den har större ventiler och härdade säten.

 

3. portad, betyder att någon filat i toppen för att få ut mer effekt ur motorn.

 

4. (ta inte detta negativt) jag förstår att du är intresserad av att få motorn i ordning och båten i sjön. Men dina tekniska kunskaper verkar inte vara tillräckliga för att själv göra/reparera en befintlig motor. Därför föreslår jag att du köper en färdig motor. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte särskilt svårt att få en biltopp från skroten modifierad för att passa din AQ115 motor, finns gott om trådar om detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min limpa va kass på min motor vilket gjorde att jag fick vatten in i en cylinder, (den längst bak närmast drevet)..

Limpan va upprostad inuti..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem jag bytte topplockspackning 3ggr och till sist tog jag en skruv mejsel och petade i limpan så lossnade det en stor rost flaga och där under var det en spricka köpte knä och limpa på marinshopen och båten går perfekt!

Så prov tryck limpan så får du svar eller känn med mejsel tryck så vet du

 

mvh

Draco 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Hej! Tack för alla svar. Man kanske skall kolla limpan då innan man ger sig på toppen igen.
Tack Nitro för varningen om min kompetens. Visst har jag mer att lära - det är därför jag ber er om hjälp. Klart man har mycket att lära sig. Jag har doktorerat på KTH så jag är ju inte helt blåst - eller så är det ett kvitto på min praktiska inkompetens...  ;)


Skämt åsido. Att tillverka en ny topp för båt av en topp från bilskroten verkar tidsödande och verktygskrävande. Men inte tusan byter jag MOTOR om jag har en spricka i toppen eller i limpan ;)   Det finns ju faktiskt renoverade marintoppar att tillgå för ett par tusenlappar exempelvis.

 

Fler idéer och kommentarer om vad som bör undersökas och göras tages emot med tacksamhet.
/Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är hål i limpan brukar motorn gå bra från 1/3 gas upp till fullgas.

Under 1/3 gas går den kass eller dör för då är fyllnadsgraden i cylindrarna så låg att vattnet skjuts baklänges in från limpan via avgaspulserna när andra cylindrar tömms.

 

Det är enkelt och billigt att använda en biltopp. Borra ett hål för kylvattnet vid termostatkåpan, plugga hålen på undersidan mot vattenpumpen och anslutingen till värmepaketet i bakkant på toppen.

 

Eller så behåller man vattenpumpen från bilmotor på så får man extra bra cirkulation.

 

Ev kan du tycka i nya rostfria fryspluggar och modda kylvattenröret inne i toppen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej O och &!

Hade jag ansett dig helst blåst skulle jag över huvud taget inte skrivit något på din lina. Jag kan bara säga, ursäkta, ifall du tog illa vid dig7.gif\, jag skämms.

 

Några detaljer som jag har tänkt på sedan senaste inlägg et berör övergången mellan block och topp. Nu när du ändå har nere toppen så ser du överdelen av blocket. Förvissa dig om att denna inte har satt sig. För då får du stora problem med att få packningarna att hålla. Det brukar speciellt vara problem där kylkanalerna ansluter till toppen. När det gäller den senare bör det heller inte vara för lite material mellan kylkanalerna och uttaget i toppen. Du ser hur mycket det är genom att malla med topplockspackningen./lycka till/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
Tack för tipsen - nu skrider vi snart till verket igen.
Tackar Nitro för orden - allt är ok!
/OckelboT17i 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var detta löst. Det var ett jättestort hål inne i cylindern där vattnet strömmade in. Byte av hela blocket blev lösningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...