Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Lusen

Waypoints Mälaren??

Rekommendera Poster

Hej. I sommar skall jag segla i Mälaren och utgår då från Västerås. Jag och två tonårskids skall tillbringa en vecka tillsammans i båt. Undrar då om någon har ex: tips på bra hamnar, waypoints som jag kan ladda in i min Magellan Gold, annan matnyttig information inför denna seglats. Tacksam för alla möjliga svar.

Lusen

post-4042-1394234655,8246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte noggranheten, men med eniro´ s karttjänst får man kordinater (för kartans mittpunkt) i WGS84 och RT 90. Kanske jobbigt att göra egen lista, men möjligheten finns att leta...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,
en tanke som slår en nybörjare , finns det motsvarande waypoint´ s för Arholma - Landsort man kan ladda ner i sin Garmin ?

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Lusen
Lite sent att svara nu men kära nån´ då. I Mälaren behöver du varken sjökort eller kompass eller GPS eller annat. Bara goda ögon och se manuellt efter grunden. Nåja ett sjökort då så du vet var du är och kan i grova drag se det hela. Om du behöver waipoints skall du inte segla i Mälaren anser jag.Lär dig att navigera efter naturen och det du ser. Senast jag var ute seglade jag hem bortifrån S:t Anna och in i Mälaren. Använde kompasset noll gånger. Tittade i sjökortet kanske två/tre ggr. Har ingen GPS eller annat elektronisk och tänk... jag kom hem rätt och utan missöden och faror. Största faran var svall från ett fartyg när jag tog natthamn. Det väckte mig nämligen. Fast det är bra med sjökort, man slipper gå i land och köpa en påse bullar så man kan läsa på påsen var man är...gammalt skämt men förstår du hur jag menar? Det är hur enkelt och roligt som helst att segla i Mälaren fast många har nog inte förstått det...än....?

;-) 
Mvh

Skalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lusen,

Hur gick det för er i sommras? Fick ni tag på bra waypoints? Annars ett tips att skaffa lite sjökort och lägga upp en egen rutt med waypoints. Trevligare än att lita på andras waypoints. Men trevliga hamnar kan ju alltid vara bra att få tips om. Jag känner bara till Skokloster där jag bodde som ung.

God Jul & Gott Nytt År på er alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...