Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
gemini55

yamaha 40hk

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas att ngn kan hjälpa mig, är total nybörjare inom båtar och deras motorer. Har nyligen köpt en liten ht med motor som stått i ca:5 år. Jag har kollat runt på forumet och förstått att jag ska byta impeller när motorn har stått så länge, problemet är att jag inte vet årsmodellen på motorn och kan inte hitta plattan med information, jag köpte ifrån ett dödsbo och kan inte fråga ägaren. Var sitter informationen?
Jag måste även bottenmåla båten, Hur får jag bort den gamla färgen smidigast? slipa eller finns det nått bra knep?
Räknas texten ifram strax under relingen som nummerplåt eller finns båtinformationen ngn annanstans.
Tacksam för svar, Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Svårt att säga eftersom vi inte vet märke på båten eller motorn. Skicka gärna foto. Var motorns identitet sitter skiljer sig på olika märken. Båtens identitet kan antingen vara inplastad (alldeles under översta laget plast så den blir läsbar)eller en nitad skylt. Kolla utrymmena där tank och batteri sitter. Är båten gammal kanske den saknas men är den av nyare modell bör den finnas. Om du mot förmodan inte hittar någon av dem, Kanske den rentav är stulen någongång och identiteten bortplockad.

Hälsn. Kent    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade målningen! 

Man kan måla över gammal bottenfärg men då måste ett spärrskikt(speciell färg) målas på mellan gammal och ny färg om man inte känner till fabrikatet på den gamla eftersom alla inte passar ihop. Slipa går väl bra men tänk på att bottenfärg är mer eller mindre giftig, använd munskydd. Någon annan kanske vet bättre sätt att avlägsna den på?

// Kent    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är en yamaha 40 hk och båten är en gammal flipper 450 ht.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar bara avfetta och tvätta med högtryck spruta, lösa flagor tas lättast bort med en stål spackel eller dylikt! Många båtar innan 1989 har ingen identitets skylt!  Om du inte hittar motorns identitet kolla bakom luftburken där ska det sitta en!

Mvh Gurra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sök efter en liten motorplåt, på den står en bokstav som anger årgången. Kolla på http://www.marinshopen.se (Modellguide, Yamaha) så ser du var på plåten du hittar bokstaven.

Kanske du kan lista dig till vilken årsmodell du har om du kollar lite på parts list hos Yamaha:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

(finns från 1984 och framåt)

Flipper 450 HT tillverkades mellan 1969-1976:

http://www.flipperbat.se/0fa1d9bd-32c7-4db0-bc95-f004b9623d99-29.html

Kanske är din Yamaha mellan dessa årgångar också? (Såvida motorn inte bytts senare)

Du kan kolla på handböcker till Yamaha här:

http://www.yamahaownershandbook.com.au/?r=0

(finns från 1973 och framåt men på vissa årgångar finns inget alls men för 1982 finns en manual för 40 hk. Du kan ju alltid chansa att köpa en impeller till en 82:a men fråga först om det är samma som till tidigare årgångar av deras 40 hk om du misstänker att din är äldre än 1982.)

Övrigt som du bör göra på en motor som stått i flera år:

- Byte växelhusolja

- Nya tändstift av korrekt modell och med rätt gap

- Spruta i vattenfast fett i alla smörjnipplar med fettspruta

- Smörj upp alla rörliga delar för gas/växelreglage

- Ta loss propellern och smörj in propelleraxeln med vattenfast fett och sen ny saxsprint som låser propellermuttern

- Kolla över propellern så den inte är obalanserad och naggig i kanterna (fila till)

- Risk att du åker på förgasarrengöring om det varit bensin i förgasarna vid senaste upptagningen

- Kolla alla elektriska kopplingspunkter så det inte är dålig kontakt (ärg osv)

- Smörj upp styrningen så den går lätt

- Om den har elstart så är nog ett nytt marin startbatteri klokt att investera i och smörj polplintarna på batteriet med polpasta

- Kolla att bensinslagen hela vägen från tank till motorn är OK

- Kolla att bensinblåsan verkar OK

- Starta på färsk bensin

Ang borttagning av bottenfärg finns s k färgstripper, t ex Owatrol Marine Strip (påverkar ej gelcoat, tvåkomponentsfärg, polyurethanfärg el fernissa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...