Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
OckelboT17i

Experthjälp VP B20 Motor? Olja i Bensinen!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Söker idéer från er som är lite mer erfarna på båtmotorer än jag:

 

Vi har en Ockelbo T17i med inombordare Volvo Penta B20 (eller AQ115 som den heter i båtvärlden).

 

På grund av kass impeller brände vi topplockspackningen och fick in massor av vatten i motorn - oljan blev som oboy med filmjölkskänsla.

 

Nu har vi gjort följande:

- Bytt impeller

- Tappat av gammal olja/vatten-blandning från motorn genom bottenpluggen.

- Tagit av toppen, gjort rent från gammal packning ganska noggrannt (med rakblad)

- Sattit på en ny packning (avsedd för marint bruk)

- Skrapat bort gammal sot på kolvarnas ovansida samt på ventilsätena med kniv lite försiktigt.

- Satt tillbaks allt på plats (utan styrpinnar - vi använde skruvbultarna som styrpinnar för att få packningen på rätt plats)

- Dragit åt skruvbultarna med momentnyckel från biltema enligt moment och intruktioner i verkstadshandboken, använde de gamla bultarna som vi oljade in med någon droppe olja.

- Fyllt på ny olja i motorn.

 

När vi provstartar på nytt händer följande:

- Motorn känns lite ojämt och ansträngd, men går ok.

- Efter några minuter nås normal arbetstemperatur.

- Vi stänger av och kollar oljan på stickan - ser utspädd ut - har stigit en 5-7 mm på stickan.

- Öppnar locket där olja fylls på (heter det ventilhuset?) och känner då att oljan luktar bensin ganska kraftigt.

- Oljan är inte som oboy utan mer lättflytande. Det verkar som om oljan nu direkt vi några minuters körning fått en rejäl dos bensin i sig.

 

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara som är fel? Vad bör vi göra nu för att felsöka/åtgärda?

 

Bra att vattenläckaget är fixat, men nu är problemet likartat, men det är bensin som kommer ned i oljan.

 

Mycket tacksam för idéer!

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla membranet i bensinpumpen....så det inte läcker.

Ta oxå ett komp.prov på motorn för att säkerställa att inte

nån kannring läcker.

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - vi kollar membranet! Hur gör man kompressionsprov? Tar gärna emot fler tips om vad det kan vara!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarmotor, eller hur? Enda chansen för bensinen att komma till oljan är väl att sugas in i cylindrarna och sedan passera kolvringarna! Kolla så den inte flödar eller så, men då borde den gå illa... Har nivån sjunkit igen, luktar det fortfarande??? Kanske bara var så att du aldrig kollat på motsvarande sätt förut, därav rädslan!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik_J. Det var en bra idé! - Vi skall kolla så att förgasaren inte flödar. Någon annan som har idéer om vad det kan vara som gör att oljan direkt blandas ut med bensin, och vad man skall göra åt det? (Vad är matarpumpen?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

matarpump= Den pumpen som sitter mot kamaxeln och matar motorn med bränsle, kanske mera dieselmotorbenämning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matarpumpen är bensinpumpen....sitter på sidan av motorn o drivs av

kamaxeln..

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heehhee...två samtidigt....inte illa...smiley-wink.gif\

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, bensinpumpen = matarpumpen. Den skall vi kontrollera. Finns det någon som tror att det kan bero på otät topplockspackning? Att vi misslyckats med bytet av packningen? Kan det göra så att mängder med bensin blandas ut i oljan, eller är det troligare att det är membranet till bensinpumpen som gått som föreslås av tidigare inlägg? Mycket tacksam för idéer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej...bensinen har bara två möjligheter att komma i oljan...

bensinpumpen eller via cylindrarna...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Det kommer mycket mycket bensin ned i oljan på bara några minuter som motorn kördes - mellan 0,5 och 1 liter. Det vet jag eftersom vätskan steg på oljestickan 5-7 mm och att oljan stinker bensin. Vad verkar troligast? Bensinpumpens membran som läcket eller otätt i en cylinder? Eller annan orsak?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter en slant på att det är membranet...då rinner det längs axel rakt in i motorn...

Pep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Hur lagar man membranet? Såg att man kan köpa en bränslepump för 100 kronor på skroten eller för 265 på mekonomen till en B20. Är det samma bränslepump för bilar som för båtar? Kan man renovera pumpen? Sitter membranet i pumpen? Hur gör jag? 265 kronor låter överkomligt. Om jag byter pumpen, löses problemet då? Är det svårt att byta pump? Vad skall man tänka på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är samma....finns även på Biltema...om man får säga det? Heehhee...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att byta pump...tar max ett par minuter....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast orginalpumpen för marint bruk har en liten handpumps spak i underkant....men den behövs inte....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen kostar 189:- på Biltema....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Då provar vi med det! Lovar att återkomma här och berätta om pumpbytet löste bensin-i-vevhusetproblemet! /Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men glöm inte att byta olja oxå...den är kass nu av bensinen....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp med detta! Vi bytte bensinpumpen och det verkar som att membranet var kass på den gamla. Nu luktar in oljan bensin längre. Men vi har dock ett annat problem som jag lägger upp en ny tråd om.
De bästa hälsningar,
Ockelbot17i 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...