Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pepifun

Evinrude 15 hk

Rekommendera Poster

Min utombordsmotor startar jättelätt när den är kall och går jättebra men startar ej när den är varm. Vad är felet?? Hjälp!!

Alvar i Ronneby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alvar

Har motorn gått varm nångång för att kylningen inte fungerat?

Isåfall kan kolvarna tagit lite stryk så att ringarna kläms fast när den är varm. Då tappar den kompen och den blir hopplös att starta. Ta ett kompprov på kall och varm motor.

Det kan alternativt vara tändspolfel men då borde den stanna när den blir varm och starta igen efter en liten stund när spolen kallnat.

mvh

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Jan!

Jag har kollat kylningen väldigt noga varje gång jag kör den och det fungerar jättebra. En kraftig stråle syns. Kan det vara någonting med tanken?? Tändstiften verkar torra så bensinen kanske inte kommer fram. Du förstår att jag är tyvärr rudis på motorer.

mvh

Alvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Stannar motorn av sej själv efter en stund eller går den som vanligt och blir väldigt svårstartad om du stänger av den när den är varm?

Om du har problem med bränsle, bränslepump el slangläckage så borde de märkas tydligt på gången och den borde hosta och stanna.

Om du har problemet som jag beskrev med minskad komp så blir den svagare och kan ha svårt att orka gå på tomgång, men den kan gå rent utan misständningar.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen jan!

motorn startar perfekt kall. går perfekt så länge jag kör. efter 5 min när dämpar farten och skall gå för tomgång så dör den. motorn är nu varm och startar inte. frustrerande...

jag hörde idag en trolig förklaring att det kunde vara tändningsboxen och att man kan prova detta med att kolla gnistan från tändstiften när motorn är varm. är det gnista så är det inte detta fel. kan det vara troligt??

alvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Om det är tändboxen eller en spole så borde den inte bli svagare och svagare utan bara stanna efter kanske några misständningar.Går den ända tills du släpper ned den på låga varv?

Startar den enkelt när den kallnat igen? hur lång tid tar det?

Jag tycker nog att du ska ta ett kompprov när den är både kall och varm och inte startar för att säkra att inte kolvringarna kläms fast när den blir varm.

mvh

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen

motorn går jättebra ända tills jag själv dämpar farten efter c:a 10 minuters körning ner till tomgång. då dör den och är sedan omöjlig att starta igen förrän den har kallnat. det tar flera timmar, tror jag.

alvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...