Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
jazze82

När ska man nåta däcket?

Rekommendera Poster

Nu är slipningen av trä däcket klart. Ska man nåta först och lacka sen eller tvärt om?

Till nästa fråga, hur gör man enklast och vad ska man använda. Tänkte ha vit nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilken ordning du skall nåta och fernissa beror på vilken nåtmassa du väljer. Kolla med den massan du tänkte köra med. T ex på Sikas hemsida så finns en bra guide för hu du går till väga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag hade modern träbåt, dvs använde moderna nåtmassor, skulle jag absolut använda en som gjorde att jag kunde fernissa över nåten. Det håller längre. Den dag man måste fräsa bort hela eller delar av nåten måste man iallafall fernissa om däcket dessutom. 

post-7831-1394234655,776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd helst inte vit nåt. Det kommer snabbt att bli smutsigt. Jag har sett det tidigare. Det blir riktigt fult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skrapa, slipa och olja däcket först
Sen kan du tejpa och nåta (glöm ej bottenlisten!)
Välj en nåtmassa som går att fernissa över, t.ex Ljungdals PU-Metall.

Den finns bl.a på Segelshoppen (Skeppsholmen) och är en mycket prisvärd nåtmassa med mycket bra vidhäftning (jämfört!).

Den kostar 145kr för en tub på 300ml, och de lagerför bara färska tuber!

Med PU-Metal kan man dessutom använda vanlig oljefernissa som primer vilket spar en del pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du slipat först?

när jag jobbade på Vitters shipyard i Holland limmade dem teaken  på däcket först, sen nåtade dem och strykade på nåt primer innan dem nåtade och sen slipade dem hela däcket www.kerstholt-teakdecks.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...