baretta 0 Postad 9 Februari , 2007 här är en till som tillhör vänern nätmare bestämnt säffle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denson 0 Postad 27 Februari , 2007 Jag har sommarstugan 10m från värnen Åmål Dock så är min båt så liten och ful så jag brukar bara åka lite vattenskidor och fiska med den. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpmb 0 Postad 14 Mars , 2007 Hejsan på Er. Självklart har jag båt i vänern... eller hade, men innan sjösättning hoppas jag hittat ny båt, annars blir d ju ingen sjösättning iår...*suck* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callon 0 Postad 17 April , 2007 Hej! Har hemmahamn i Mariestad. Hoppas bara jag får ordning på båten innan sommarn är över. Har en hel del att pula med, bla byta durk och förstärkningsbalkarna under durken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpmb 0 Postad 17 April , 2007 Vänern va d ja.... Köpmannebro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 25 Juni , 2007 Tips på länk, sjöväder Hammarö:http://energi.hammaro.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 23 Maj , 2008 Vänern så klart. Segerstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 23 Maj , 2008 En till i Vänern och från Karlstad! därav mitt nick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 491 Postad 23 Maj , 2008 Från nordvästra hörnet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 23 Maj , 2008 Då känner någon säkerligen till en fin ramp i Vänersborg region, där man kan lägga i sin 5m båt och upptäcker denne fina sjön Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 491 Postad 24 Maj , 2008 Det blir billigare för dig om du åker upp mot Sunnanå, Åmål eller Säffle med trailern och sjösätter där. Vänersborgsviken är inte mycket att se. Oj, nu kanske jag trampade på någons tå. Men jag vidhåller att det är finare skärgård i Tössebäck, Millesvik och inte att förglömma Ekens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 25 Maj , 2008 Vänersborg var det... Och som excel skrev Vänersborgsviken är inte mycket att hurra för. Om man inte gillar ordentlig sjögång vid nordliga vindar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 25 Maj , 2008 I Mariestad huserar jag! I alla fall är det tämnkt så om bara båten kommer i sjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 25 Maj , 2008 Hej Excel, tackför det tipset. Det tar inte så långt att åka upp. Men vet du, eller någon annan, om och var det finns rampar som jag kan använga. Båten/ trailer vägger bara 750 kg tillsammans /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janabr 0 Postad 25 Maj , 2008 Vänern!! Hemmahamn Mariestad!! Trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 26 Maj , 2008 Kommunal ramp finns i vänersborg..alltid öppen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 27 Maj , 2008 Hemma hamn i Lidköping / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 27 Maj , 2008 Var? har du en väg beskrivning ellerkoordinater? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 491 Postad 28 Maj , 2008 Hej Gå in på gästhamnsguiden på detta forum och sök. Ring sedan till turistbyrån, så kan de alldeles säkert hjälpa dig. Jag är ganska säker på att alla tre platserna har ramper, men vill inte säga mer än vad jag säkert vet och har sett. Det vore tråkigt om jag skulle lura dig :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Maj , 2008 Tack för tipset, så skall jag göra. Trevlig helg, det skall ju bli kanon fint till helgen, åtminstone här på västkusten /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 30 Maj , 2008 Lat: N 58º 22' 59.62 Long: E 12º 20' 1.68 Koord till nya rampen i Vänersborg Gamla rampen i stora hamnen har koord N58.383291 , E12.314987 Senast ändrad av Motvind | 02 juni 2008 | 14:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hame53 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej, Tänk om det kunde bli en båtled upp i Klarälven... Slussa genom Karlstad, fika på Råtorps cafe, kolla in flottningsmuseet i Dyvelsten, kolla lax-fisket i Forshaga för att sedan avsluta med en matbit och en bira på Sandgrund eller i innre hamn, på vägen ut... /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 12 Juni , 2008 En till i Vänern, tog ner båten hit till förra sommaren närjag flyttade från stockholm och hit. Utgår från Kannikenäs Karlstad. tar gärna emot tips på naturhamnar mm ( gärna barnvänliga ) // frepp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 12 Juni , 2008 Kan bara hålla med, vill gärna ha tips på barnvänliga utflyktsmål för mig och knattarna i sommar. Nu ligger förövrigt pärlan i klarälven, fick fast bojen igår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 20 Augusti , 2008 Skepp ohoj lite sent på säsongen tips kanske..:-) På norrsidan av V.Söön utanför Skoghall finns det bryggor och låång sandstrand. det är nära till Lillängshamnen med gästhamn och resturang samt Mörudden camping Resturang mm. Har man en motorbåt med max 0.7 djupgående och ca. 3 möh kan man med fördel åka genom klarälven ut i kattfjorden via Dinglesundet. Håll till västra strandkanten i vassruggen vid jakobsbersbron sandbankar mitt i älven. Senast ändrad av lejonet | 20 augusti 2008 | 19:13 Senast ändrad av lejonet | 20 augusti 2008 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 20 Augusti , 2008 Sööa är riktigt fin! Lite trist nu men klart läckert under de varmaste dagarna i Juli. Båten ligger i Klarälven så vi kommer ut precis där vid Dingelsundet. Tack för tipset dock som jag verkligen kan rekommendera till alla båtmänniskor i norra vänern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 22 Augusti , 2009 Idag ligger vi på västkusten, men har planer på att försöka lägga båten i Vänern nästan säsong 2010. Har lite frågor till er sjöbjörnar som hänger i där. Blåser det kraftigt på vänern gemfört med här på väskusten tro? Är det mycket grund och sånt som är lätt att köra på, har tittat på sjökort och det ser rätt okej ut. Om något har erfaranhet att åka ändå upp till Arvika så får ni gärna skriva, hur många slussar? Besvärligt? Fruktansvärt mycket båtar? Svårt att få tag i bränsle och färskvatten osv osv? Vad rekommenderar ni för ankare? Om någon har en båtplats i Vänersborg eller Trollhättan och är sugen på att testa en såsong på västkusten så skulle vi kunna byta båtplats bara under 2010. Har en väldigt bra båtplats i Ljungkile med färskavatten, ström och nya y-bommar med brygga och väl skyddad för båt upp till 8m och 3m bred. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 2 April , 2010 Hej Kristian. Vindstyrkan på Vänern är inte så hög som på västkusten, men det blir mycket krabb sjö redan vid 9 m/s, vid 11 m/s är det riktigt jobbigt. Det sägs att den första gången en västkustseglare blir sjösjuk så är det när dom är på Vänern. När det gäller bunkring av bränsle så har jag ingen bra koll nu för tiden, skulle tro att det finns i Vänersborg och Åmål. tveksam till hur det är i Säffle. För kunde man tanka diesel i Nysäter (byälven på väg till Arvika), I Arvika har det funnits men den har varit borta sedan några år. Vatten finns det på flera ställen. Det finns en sluss i Säffle sedan är det fri väg max 12 h vid bron i Skasås. Tidigare kunde man få båten transporterad via landsväg från Arvika till Årjäng så att man via Dalslands kanal åter kom till Vänern. Håller man sig mitt i Vänern så finns det inte många grund, men väljer man att åke i dom små skärgårdsfarleder som finns så gäller det att vara vaksam, sikt djupet brukar vara 4-6 M i yttre skärgården för att minska närmare fastlandet. Och det är gott om plats utan trängsel, det finns nog fler naturhamnar än det finns båtar. Ha det Gôtt Johnny Senast ändrad av lejonet | 02 april 2010 | 13:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 2 April , 2010 Ja fast det är svårt att pricka ut en farled då sanddynerna flyttar sig hela tiden, det finns faktiskt en sluss i Forshaga, så man kan faktiskt åka båt upp till Deje och Mölnbacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjalleman 0 Postad 3 April , 2010 Ligger också i Vänern ca 1 mil söder om Kristinehamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser