Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Haj jag har snart 4 vimplar och skulle behöva hjälp med ordningen. Vimplarna Hemma båtklubben Vegaklubben Maringuiden VHF vimpeln Kan det vara rätt i den ordningen på styrbords sida? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Maj , 2006 Hej, Jag har jobbat några år i handelsflottan. Där har man bara destinationsflaggan på styrbord (Det lands flagga som man besöker). Sen har man rederiflagg och andra signalflaggor på babord sida. Känner tyvärr inte till dem andra vimplarna! Varför behöver du en VHF vimpel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UlrikaFriberg 0 Postad 18 Maj , 2006 Jag har för mig att man skall ha vimlarna på styrbordssida om man inte besöker annat land, då byter man sida till babord. Ordningen på vimlarna skall var: Nationell klubbvimpel överst, sen hemmaklubb o övriga under det. Varför ha VHF och maringuiden? Båten är ingen julgran! Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 18 Maj , 2006 Hej .Även jag e nyfiken på hur man skall föra vimplar,, har dock inte så många. M-G vimpeln tänkte jag hissa i sommar,, detta för att visa att jag är en av dom som ofta är inne på detta forum och kanske tacka vare vimpeln lära känna ny människor där vi har Maringuiden som gemensam nämnare. Tänkte även vid nästa besök hos båtbutiken skaffa mej en VHF-vimpel,, detta är i och för sig inget jag behöver,, men det på detta vis så visar jag ju för andra båtar att det finns VHF ombord,, kan ju vara intressant i dessa tider när många anser att det går bra att bara förlita sej på mobilen. Så finns det någon därute som vet hur en fritidsseglare skall föra sina vimplar så vore även jag glad över att få veta det. Tjära Hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Maj , 2006 Men ärligt talat! Finns det folk där ute som verkligen tittar efter vad andra båtar har i sin rigg vad gäller vimplar? Ända gången jag tittar är om någon kommer från något annat land, då är det kanske intressant och snacka med besättningen i fråga om resan etc. Bryr mig igentligen inte om jag skulle se en VHF vimpel eller annan sådan. Om jag kan se vimpeln så kan jag säkert skrika till båten utan att använda VHFn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 18 Maj , 2006 Ja, det är väl det som är tanken. Dvs att du skall kunna skrika till båten med VHF coh få hjälp med radiokontakt. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Commander 0 Postad 18 Maj , 2006 Hej Om man har flaggspel endast på styrbords sida - skall gäsflagga föras överst. Har man flera flaggor bör man föra i följande ordning – överst den egna klubbflaggan, sedan kungligt segelsällskap (ej aktuellt för oss), sedan riksförening (ex kryssarklubben), och sedan annan regional flagga (ex HVSS). Och sedan ev VHF vimlplar etc. Om man har flappspel på båda sidor masten - skall gästflagga föras ensam på styrbords sida. Har man flera flaggor förs dessa på babords sid, i följande ordning – överst den egna klubbflaggan, sedan kungligt segelsällskap (ej aktuellt för oss), sedan riksförening (ex kryssarklubben), och sedan annan regional flagga (ex HVSS). Och sedan ev VHF vimlplar etc. Vänliga hälsningar/Commander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Tackar alla,alltså.Om jag beger mig till ett annat land,då ska det landets flagga föras till Sb och de andra vimplarna till Bb,med ordningen Stora Vika BK Vegaklubben Maringuiden Vhf-vimpeln annars ska vimplarna föras till Sb. Så förstod jag er. Jo,jag vill ha VHF vimpel så det syns att jag har det. Jag kan se andras vimplar med min kikare och ser jag då att den andra båten har Vhf-vimpeln så kan jag meddela honom om eventuell fara. Tackar alla Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2006 I SXK´ s flaggreglemente står det (i sammandrag); Vid färd i utlänskt vatten föres värdlandets nationsflagga under styrbords vantspridare som destinations flagg. Föreningsflagg föres under styrbords vantspridare. Om båten är registrerad i flera föreningar föres under samma vantspridare i följande ordning; Kunglig klubb, riksförening, rigionalförbund, lokalklubb. Destinationsflagg föres alltid ensam. När destinationsflagg föres, hissas förenings och igenkänningsflaggor under babords vantspridare. Igenkänningsflagg föres på samma sätt som föreningsflagg men under dessa. Stefan Jag har hört från vanligtvis välunderättat håll att jag av en känd smögare, numera hasselesundsbo, utnämts till riggspecialist. Du får väl kalla in mig vid sjösättningen så att vi med gemensamma krafter kan sätta ann Rosas rigg optimalt och kanske hissa dina två igenkänningsflaggor i rätt ordning. När blir det sjösättning? ha´ s sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Jo,jag vill ha VHF vimpel så det syns att jag har det. Jag kan se andras vimplar med min kikare och ser jag då att den andra båten har Vhf-vimpeln så kan jag meddela honom om eventuell fara. Bara för en båt har VHF vimpel så ska du inte tro att radion är påslagen och någon lyssnar, det hör nog till undantagen. De som har obligatorisk radiopassning t.ex. Waxholmsbåtar och dylika svarar sällan heller på anrop. Sen det här med VHF vimplar. Det är ett fåtal av de båtar som har VHF som annonserar det med en vimpel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Det är ju synd. Naturligtvis om jag vet om en fara så anropar jag securité om det är så. Synd ifall han har radion avstängd. Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2006 En sak som jag inte tog med av SXK´ s flaggreglemente var en rad om radioflagg avseende kommunikationsradio. citat; Radioflagg markerar att komunikationsradio finns ombord och att båtägaren är beredd att vidarbefodra nödvändiga meddelanden. Detta bör väl gälla även VHF-flagg. Dvs om man för en VHF-flagg borde det betyda att man har en VHF och är beredd att vidarbefodra ett meddelande på den. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Naturligtvis om jag vet om en fara så anropar jag securité om det är så. Securite är väl ett meddelande som sänds från kuststationer. Jag kan tänka mig att Stockholm Radio blir gansk purkna om du börjar sända egna securite. Dessutom skall securite sändas på trafikkanaler, och de kommer du inte åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 18 Maj , 2006 Securite kan ju kanske diskuteras, har inte varit med om att en segelbåt har gjort ett anrop om detta. Men däremot är det fullt ok med pan pan samt mayday. Men jag skulle inte tro att kuststationerna har någonting emot en securite heller om själva anropet sker på ch 16 och därefter går över till en arbetskanal. Det gäller givetvis att informationen är den rätta. Mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Ja fel av mig. sorry Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Men jag skulle inte tro att kuststationerna har någonting emot en securite heller om själva anropet sker på ch 16 och därefter går över till en arbetskanal. Det gäller givetvis att informationen är den rätta. Men om du gör ett securiteanrop på kanal 16 och sedan övergår till en trafikkanal är det ju bara Stockholm Radio som hör dig. MAYDAY får väl bara användas när det är fara för liv har jag för mig. PAN PAN däremot bör väl vara OK. Det får ju sändas mellan båtar på kanal 16. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Bra att det här diskuteras,jag ska ju skriva provet den 25/5.Puh. Pan pan , när det gäller liv eller död, Pan Pan = ilmeddelande Mayday = nödanrop. Mvh Urban Ps önska mig lycka till Ds 24/5 ska det va,nu är jag helt väck! mayday Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 18 Maj , 2006 När man gör ett anrop på ch 16 så säger man givetvis att man går över till tex ch 29, båtar som lyssnar på detta går givetvis över till denna ch för att lyssna på vad som gäller eller är på gång. Kanal 16 är en anropskanal som man inte uppehåller i onödan. Sedan finns det vissa kanaler som man inte skall använda sig av tex hamn, lots, vts och div lokala som står i publikationerna för sjöfart. Alltså skilj på trafik och arbetskanal. Mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Ja visst jag håller med dig till en del om vi nu talar om securite. Man gör anropet på kanal 16, sen står det i föreskrifterna att meddelandet skall sändas på en TRAFIKKANAL, och om du gör det så är det ju bara Stockholm Radio som hör det. Nu skrev du kanal 29, det var ju lite olyckligt eftersom den inte existerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 18 Maj , 2006 Gandika, Vad jag menar så har vi en massa kanaler på VHF och när du gör ett anrop på tex ch 16 så hänvisar du ju givetvis till en sk arbetskanal. Visst är det så att securite hänvisas till en trafikkanal. Mayday = Båten sjunker PAN PAN = Man över bord Securite = Kanske en stor stock mitt i farleden som att ta till exempel. Samtliga tas över ch 16 till Stockholm Radio. När man gör ett anrop på kanal 16 och för över till en annan kanal så är det fartygs och båtars skyldighet att följa med. Mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 18 Maj , 2006 Inte ställer jag mig och letar efter VHF-vimpel om en båt närmar sig fara, tex. flytande timmer. Då ropar jag Securite all ships i farled xxx på en gång. Vimplen är bra för den som saknar Vhf och behöver få snabb hjälp. Sedan kan man ju också fråga båten framför efter en bra natthamn tex. så det är kanske inte så dumt med en vimpel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Gandika, Vad jag menar så har vi en massa kanaler på VHF och när du gör ett anrop på tex ch 16 så hänvisar du ju givetvis till en sk arbetskanal. Visst är det så att securite hänvisas till en trafikkanal. Ge mig ett exempel på vad du menar är en arbetskanal. Jag har inte hört det begreppet förut, det är möjligt att vi missuppfattar varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Som det verkar så har alla rätt,utom jag Så det finns alltså ingen mening med att ha VHF. Ingen har ju vhf,en på i alla fall. Kan den vara till ngn hjälp då, om jag vill ha kontakt med en sluss t.ex? Visstja , det finns ju telefon. Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Arbetskanaler är Utc. Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Maj , 2006 Och vad är UTC? Har de några kanalnummer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 Maj , 2006 Läser innantill Radio stockholm sänder varningar,trafiklistor och väderutsändningar på arbetskanalerna -utc utom kanalerna 3,23 Nackamasten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 18 Maj , 2006 Upptäckerman tex. stock i farled och annan båt är i fara, Kanal 16 Securite all ships i farled xxx gå till kanal 72. Där man lämnar varningen till omkring varande båtar. Finns ingen båt finns i omedelbar fara anropas stockholm radio med vanligt anrop, dom går sedan ut med securite Naturligt vis ska VHFen alltid vara påslagen när man är i båten, jag slår på den även vid bryggsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 18 Maj , 2006 UTC= utsändningstid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 19 Maj , 2006 Fel UTC= Universal Time Cordinated, tidigare GMT = Greenwith Mean Time Sen var det de här med arbetskanaler eller som jag har hört det kallas trafikkanaler, d.v.s. de kanaler som Stockholm Radio använder för sina sändningar t.ex. 3 eller 23. De kanalerna är duplexkanaler och kan därför inte användas för båt - båt sändning. Vidare är det så att Securite skall sändas från landstation på trafikkanal efter att först ha aviserats på kanal 16. Vilket medför att endast Radio Stockholm kan sända Securite. Om du upptäcker en massa timmer eller annan fara i en farled kan du sända ett PAN-PAN. PAN-PAN får sändas i sin helhet på kanal 16. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 19 Maj , 2006 Japp så ska det vara, utsändningstider angers i UTS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser