hustran 0 Postad 17 Maj , 2006 Jag har lyckan att ha solcell,min lillbåt har batteri.Fungerar det att med omvandlare och batteriladdare ladda batteriet,jag menar en normalbatteriladdare,sån som man använder hemma?Bör jag (fasa)köpa nån speciell?Hälsn.Sanna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 17 Maj , 2006 Du kan i princip koppla solcellen direkt till batteriet för att ladda det. Men för att inte förstöra batteriet så bör du köpa en laddningsregulator. Dessa finns på alla ställen som säljer solceller. Den en del rekomenderar är MaxPower som ska kunna klämma ut lite extra ur solcellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 17 Maj , 2006 Vad menar du med laddningsregulator?Om jag har en S,K.omvandlader,borde den ju fungera,eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Maj , 2006 En laddningsregulator drar ner laddströmmen till batterierna när de är fulladdade för att de inte ska koka. Oftast så ger en solcellspanel ca 16.7 volt som är utmärkt att koppla direkt. Dessutom så hindrar den backström till panelen när det är mörkt ute. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 17 Maj , 2006 S,K.omvandlader kanske är en laddningsregulator med ett annat ord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 17 Maj , 2006 Jag har en 80v solcellspanel,till huset.På sommaren används inte så mycket,lyse,läsa osv.jag har en omvandlare(aldrig använd)då måste den väl kunna användas till att ladda ett ytterligare batteri till?Menar om jag kopplar en omvandlare genom en vanlig batteriladdare,(som i land)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Maj , 2006 Menar du 80 volt eller 80 watt? lite skillnad på det förstår du. hur många celler är den på och är det monokristallina eller polykristallina? Ska du sedan omvandla 12 volt till 230 v för att sedan driva en vanlig laddare till batteriet? /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 17 Maj , 2006 Ja,du Wille,antagligen Watt...om dom nu är monogama el.polygama har jag faktiskt ingen aning om.Det är en ful plaffa på väggen,om det säger nåt? Ganska stor o ful.Lite blåaktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Maj , 2006 Vad har du i huset som tar emot strömmen från panelen?Batterier? Isåfall, är de seriekopplade eller enbart paralell? alltså får du ut endast 12 volt till belysning i huset? Om det är så så kan du säkert ladda ditt båtbatteri utan att använda någon extra laddare för detta.Ett vanligt fritidsbatteri på ungefär 75 Ah behöver ca 35-40 watt från en panel 2.5-3 Ah x 10 timmar med ljus per dygn för att bli fulladdat. kan skilja lite beroende på var panelen sitter och med vilken vinkel mot solen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser