Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Nozer

Hur lång tid att fylla en båt med regn?

Rekommendera Poster

Nybliven båtägare med en stilla undran...

Båten min saknar kapell, o nu har det vart skitväder ett par dagar o precis börjat regna.

Om man ser till at det regnar hyfsat, hur ofta åker ni ut o öser era båtar.

Eller rättare sagt, hur länge dröjer det innan båten är så full av vatten så det blir farligt o den sjunker eller ngt?

Här ere nog bara erfarenhet som gäller för att svara antar jag.

Givetvis beror det på hur mycket det regnar, båtens storlek etc...men räcker det att ösa en gång i veckan eller bör man ut typ varannan dag osv?

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som orolig själ kollar jag mina båtar dagligen,men har du långt till din,föreslår jag att du kontaktar nån bryggranne etc.Det finns nivåvaktersom man kopplar till batteriet,som pumpar automatiskt,när det behövs.Tyvärr har jag upptäckt att de kan falera.(slut batteri etc.)Det säkraste är nog ett bra kapell,tyvärr.Dyrt,men lugnt.smiley-kiss.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i din regnmätare....

Hur mycket fylls den ??

Samma höjd på vattnet har Du i båten ungefär så får Du väl avgöra när det blir akut men tänk på att vatten är tungt och fundera på vad båten klarar för vikt.

Det finns säkert någon glad skäl som matematiskt kan räkna ut, beroende på bottenyta när det är försent...:-)

Om det är båten på bilden så kanske Du har grejer i akterförvaring som tar skada??

Jag kollar min båt var tredje dag, trots att det finns automatisk länspump med nivågivare i.

Det kan ju vara trevligt att den ligger kvar i övrigt...!

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se till att den e ordentligt förtöjd,så slipper du bärga den ialla fall   :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips:

Kanske en båttäckning hos Clas Ohlson kan passa? Och så tillverkar du en stödpinne som du har stående nånstans mitt i båten så du får en uppbukning som ett paraply ungeför och hindrar på så sätt att pölar bildas som tynger ner kapellet. Borde gå att hitta på nåt smart med en sån båttäckning så du slipper oroa dig för en vattenfylld båt.

Kostar några hundringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten bohusjulle. Jag har ett kapell liknade beskrivningen ovan, men det är ganska jobbigt att montera det efter varje båttur (tycker åtminstone jag). Det blir snabbt ganska mycket vatten i båten om det regnar.

Jag satte in ett 75 Ah batteri och en automatisk länspump.

Hos Hunnebo Båtinredning där jag köpte pumpen avrådde Bosse Hermansson från att köpa en med mekanisk nivåvakt. De fick i regel klagomål på för att de gick sönder ganska snabbt. Har även själv dålig erfarenhet av länspumpar med mekaniska nivåvakter sen tidigare.

Bosse rekomenderade en Rule 500 som är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut om det finns vatten genom en provstart. (Artikelnr hos Hjertmans 4711-25)

Ett par sommrar låg båten vid min båtplats med elutag på bryggan och jag laddade batteriet några gånger under sommaren. Våren 2005 seglade jag hem min stora segelbåt, som jag haft i Stockholm några år och skaffade därför en mindre båtplats till min julle vid en brygga utan elanslutning på rimligt avstånd.

Länspumpen höll båten läns hela sommaren. I slutet av augusti började jag fundera på om batteriet började bli urladdat, så jag tog hem det och innan jag satte på batteriladdaren mätte jag spänningen och fann till min förvåning att batteriet fortfarande var halvladdat. Det höll ca 12,3 V. Det hade säker gått att köra länspumpen fram till upptaget utan att ladda batteriet.

Det är ganska skönt att slippa ösa. Det kan bli väldigt mycke vatten i en båt som saknar självläns eller kapell. Regelbunden tillsyn skall man ju inte slarva med ändå. Det finns ju många andra detaljer och en automatisk länspump kan ju krångla.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Bifogad bild: Min bohusjulle vid sin båtplats utan elanslutning. Båten i förgrunden hade nog behövt en automatisk länspump redan förra sommaren.

post-945-1394234649,7739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...