Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
CillaLu

Praktisk dagkurs för kvinnor

Rekommendera Poster

Praktisk dagkurs för kvinnor som vill träna på att manövrera, lägga till och hantera motor- och segelbåt, förbereda färden, förtöja, lägga knopar samt göra felsökningar på utombordare mm.

I vår xxx.

Se xxx för mer information.

Kursledare:

Skeppare och öbo Cilla Lundström

Öbo och tvåbarnsmamma Johanna Åberg

xxx = Cencur av maringuiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Är inte detta reklam???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille, Urban, hej

Detta är inte ett vitten mer reklam än all annan information om båtprylar, båttyper, motormärken mm som andra forumister skriver om här.

Kurser för män finns överallt, jag och många med mig håller sådana också, välkomna! Däremot finns det få kurser där kvinnor får närma sig båtlivet utan sina män och med kvinnliga kursledare. Var inte rädda grabbar, båtägarna och befälhavarna i fritidsbåtslivet är fortfarande någonstans kring 95% män.

post-7831-1394234648,9655_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite kluven här.

Visst, det är för en god sak - men visst f-n är det reklam när kursledaren tipsar om sin egen kurs! Och visst vore det kul om fler kvinnor intresserade sig för båtlivet, men de kurser du hänvisar till är väl inte avsedda bara för män, utan för alla? Att sedan bara män väljer att delta är en annan sak...

Rent teoretiskt, om jag (eller någon annan man) hade velat delta på din kurs, hade vi fått det, eller hade vi blivit utestängda pga våran könstillhörighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Vi är ju två ägare på vår båt, jag och hustrun.

Hon kör också, så det så. Men jag har noterat vissa, ehm, kommunikationsproblem och svårt för mig att hålla mina händer i styr när hon ska göra vissa tilläggningsmanövrar.

Kanske skulle det vara bättre att öva med en annan person än den man är gift med..... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter K - brukar du anmäla dig till kurser för barn också? Jag har sådana med. Sedan har jag kurser för dem med lång erfarenhet och de med kort. Brukar du anmäla dig till kurser för avancerade utövare om du inte kan ett vitten? Och sedan har jag kurser för kvinnor. Under de tillfällena får makarna hålla stången hemma. Konstigare än så det inte.

Anders - du skjuter rätt i prick. Det är JUST DET som många kvinnor behöver - FLER lärare! Och det är förbannat svårt att vara lärare till sin partner, oavsett om man är den som ska lära ut eller lära sig. Det är mycket lättare om partnern också skaffar sig kunskaper genom andra.

post-7831-1394234648,9878_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast barn är väl inte ett kön?!!

Nu pratar vi om diskriminering pga könstillhörighet, vilket ju är ganska hårt styrt i lagen. Det är därför tjejtaxa i taxibilar är borttaget, liksom det är förbjudet att ta olika mycket för en herr- och damklippning eller att ha olika åldersgränser på krogen för olika könstillhörighet.

Är det alltså så att jag inte får delta på din kurs bara för att jag är kille?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var roligt Peter, tänk att en sjökunskapskurs där grabbar inte är välkomna kan provocera så!

Säg den lag, policy eller praxis som förbjuder någon i detta land att ha kvinnokurser, kvinnliga eller manliga nätverk, manliga ordnar, eller för den sakens skull tävlingar enbart för segel- eller motorbåtsbåtsägare, forum för folk enbart i viss ålder, osv osv.

Och tag det hela med lite ro och eftertanke. Kvinnor är fortfarande en liten liten minoritet bakom roder och ratt och i motorrummen på sjön! Det finns rätt mycket plats för män redan... smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Urban, jag antar att det där är ditt trevliga standardmeddelande till alla nybörjare på forumet som liksom jag inte fattar att ett meddelande på ett ställe faktiskt kan upptäckas... Det var vänligt av dig att upplysa mig.

Och jag håller med, det ser inte bra ut med samma meddelande på flera ställen. Det gör jag inte om till nästa kurs!

post-7831-1394234649,0262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

läs detta

Vett och etikett på BryggSnack

Posta inte INTE samma inlägg gång på gång. Företagsreklam censureras. Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE! Uppmaning till brott är ej tillåtet. Bryggsnack är en mötesplats för båtintresserade och inget annat
MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för regelverket Laxen! Lite att slå in öppna ruffdörrar visserligen. Jag ska inte posta samma meddelande nästa gång, som sagt. Och detta är inte företagsreklam. Jag tycker heller inte att de som uttryckt kritiska synpunkter på att det finns en kurs för kvinnor på sjön har varit oförskämda hittills. Brottsligt att hålla en kvinnokurs eller välkomna forumister till den är det inte heller.

Regelverket här är klart uppfattat, detta är en mötesplats för båtintresserade män och kvinnor.

Välkomna tjejer att delta på kursen!

post-7831-1394234649,0458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, jag är kluven...

Här är f ö en länk till den lagen som förbjuder utestängande av personer som tillhör ett visst kön från olika aktiviteter.

http://www.jamombud.se/dokument/lagenomforbudmo.asp

Varor, tjänster och bostäder
9 § Diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder är förbjuden vid yrkesmässigt tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter, snälla anmäl mig eller kursen för diskriminering! Roligare kunde jag, mina kursledare, studieförbunden, deltagarna och många många hustrur inte få.

post-7831-1394234649,0647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla...Spamma inte sönder hela forumet med reklam!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte avsluta denna debatt för min del nu med dessa ord...

Jag tänker inte anmäla dig eller någon annan heller för den delen pga din kurs, men jag vill att du skall vara medveten att du faktiskt bryter mot lagen om förbud mot könsdiskriminering med den här typen av kurser, vilket är synd. Om det sedan är lagen som är för vass eller om detta faktiskt är personer som känner sig kränkta lägger jag inte in några värden i.

Jag skriver också att jag känner mig kluven. Det är för att jag gärna skulle se en jämnare könsfördelning inom båtlivet som ju idag är lite väl mansdominerat=tråkigt.

Hoppas ni får det kul på kursen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter,

Det är synd att du inte anmäler kursen om du är så säker på att den är ett brott mot lagen!

Tack för en trevlig debatt och ha en skön sommar!

post-7831-1394234649,0849_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon hade frågat efter en kurs för kvinnor, och du hade svarat. Då hade det inte varit reklam utan upplysning. Men detta är solklart reklam. Och ja det finns andra reklmatrådar men dom ska inte heller finnas här. Bara för att andra gör fel rättfärdigar inte det att du gör fel.

Och ju längre folk klagar, kritiserar eller kommenterar så ligger tråden kvar överst vilket är jättebra för dig smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

Jag tror du klarar dig så länge kvinnorna får vara muslimer, flator, blinda o.s.v

Varor, tjänster och bostäder
9 § Diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder är förbjuden vid yrkesmässigt tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder.

Förbudet mot könsdiskriminering gäller dock inte tillhandahållandet av

– försäkringstjänster, eller

andra tjänster eller bostäder, om olika behandling av kvinnor och män kan motiveras av ett berättigat mål och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde inte hålla mig borta... 9.gif\

Jag kunde inte låta bli av din provocerande utmaning (fast jag försökte!), så jag ringde faktiskt till JämO´ s jourhavande jurist och ställde en hypotetisk fråga (jag vill inte att någon skall åka dit...).

Om jag skulle starta en kurs för enbart kvinnor, t ex grundkurs i bilreparation, där man kan anta att det annars skulle vara en majoritet av män på kursen, är detta diskriminering?

Svaret blev att det inte var helt enkelt, och att för att få ett svar på detta måste den frågan prövas i domstol. Man utgår då ifrån om någon blivit åsidosatt pga sin könstillhörighet. Om du t ex hade hållit en kurs i bilmeka på tisdagar för män och en på onsdagar för kvinnor hade detta med största sannolikhet bedömts som icke diskriminerande då du faktiskt har möjlighet att delta i kursen om inte annat på en annan dag. Om du däremot har en kurs som är separerad för en grupp ena dagen (t ex kvinnor) och en grupp som är gemensam för alla kön en annan dag kan detta ses som diskriminerande. Detta är alltså inte klarlagt i domstol, men om du vill kan du ju pröva din kurs... De undantag som är gjorda i lagen avser för företeelser som stödboenden för utsatta kvinnor etc.

Risken är alltså stor att du i en domstol skulle få din kurs klassad som diskriminerande. Nu tror jag inte att något skulle bli bättre i världen om jag anmälde detta, så jag avstår. Men jag ville bara göra dig uppmärksam på vad du faktiskt kar råka ut för fastän avsikterna är goda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter,

Jag beundrar ditt engagemang och att du visar nyanserna i ditt tvivel till kurser där kvinnor samlas för att lära sig sjölivet!

Jag skulle se fram emot en anmälan, det skulle roa långt mer än oroa. Inte bara mig utan många utbildare och sjöengagerade. Om JämO ens hintade tanken att män är diskriminerade i sjöutbildningssvängen skulle antalet kvinnokurser fördubblas på en månad. Tänk dig engagemanget hos dem som får känslan av att de inte får ge eller gå en kurs med de deltagare de vill, för att den 95%-iga majoriteten genom JämO kanske kan komma att lyckas få det till att de är diskriminerade... Wow.

Det behövs fler kvinnor som håller sjökurser för kvinnor. Studieförbunden  och de privata initiativen täcker inte behovet. Ni tjejer som vill vara med och leda sjökurser för kvinnor får gärna höra av sig till mig!

post-7831-1394234649,2901_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hyser inga tvivel om att det behövs ett sätt att få kvinnor mer intresserade av båtlivet, kurser kan vara ett sätt, precis som det förmodligen vore fint om det hölls fler kurser för män inom intresseområden som är kvinnodominerade (vågar jag skriva textilarbeten som exempel utan att få skit?) - men det intressanta här är som sagt att det kan vara könsdiskriminerande. Frågan är inte bara om din kurs är könsdiskriminerande eller inte i lagens mening, utan om det är så att lagen är för snäv?

Jag tycker - som lekman - det inte råder några tvivel om att risken är stor att man kan åka dit på §9 i lagen om förbud mot diskriminering om man bedriver en sådan kurs som jag ger exempel på, men jag är inte en tillräckligt stor kämpe för mannens rättigheter i samhället för att orka bry mig mer än genom en debatt på nätet. ;-)

Vill du veta mer rekommenderar jag dig att ta kontakt med JämO själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte argumenterat om du inte vore så inbitet självisk. Inse att du gjort fel och fortsätt med reklam där det hör hemma.

Du skriver

Och detta är inte företagsreklam

På din hemsida framgår att du har ett företag

Juniper AB – ett familjeföretag med flera järn i elden

Ditt företag ger kurser (utan att jag har synpunkt på om de behövs, är bra eller dyligt) så är detta reklam. Reklam ska inte finnas på forumet.

Företag reklam borde bli företagsreklam.

Vaför måste du då envetet fortsätta att argumentera emot?

Köp en reklamplats.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Vi hjälper väl till att hålla reklamen levande.

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Eller flytta över tråden till dösnack, där den hör hemma.

I annat fall så får hon väl betala för en annonsplats som alla andra företagare får göra.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja , eller så fyller vi hela forummet med reklam,det kanske är det som är meningen när allt kommer omkring.

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

det kanske fanns ett uns av anledning till att en del stack härifrån för ett tag sedan. finns det forumregler ska de gälla alla och inte bara vissa. cilla har ju här brutit mot flera av forumets regler men ingen admin gör någonting. andras inlägg plockas bort utan motivering. bra jobbat MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fast det är kul att se att Ni tränar Man över bord på den kursen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robert - den bilden gav skratt här!! Inte dum alls. Får man låna?

Och att kvinnor tränar MAN över bord, det är väl ingenting språkligt nytt precis. Man är väl kvinna! Så könsneutralt som vi använder ordet man kommer nog aldrig ordet kvinna att bli...

Oavsett om nätikettregler brutits här så noterar jag och och säkert många andra att min information om att det finns en sjökurs för tjejer orsakar en hel del engagemang, tankar och diskussion. Och det är väl bland annat det som gör forumet intressant och bra.

post-7831-1394234649,6397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskussion om kurs för tjejer.

citat

Oavsett om nätikettregler brutits här så noterar jag och och säkert många andra att min information om att det finns en sjökurs för tjejer orsakar en hel del engagemang, tankar och diskussion. Och det är väl bland annat det som gör forumet intressant och bra.

Trams.

Det är reklam du startade trådarna med och skall inte finnas i forumet.

Enda syftet för dig är reklam för din kurs som du av naturlig själ vill lyfta fram.

Därför la du ut den på så många forumdelar som möjligt, i vinstsyfte.

Köp dig en vanlig reklamplats och fortsätt diskutera båtfrågor här.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om nätikettregler brutits här så noterar jag och och säkert många andra att min information om att det finns en sjökurs för tjejer orsakar en hel del engagemang, tankar och diskussion. Och det är väl bland annat det som gör forumet intressant och bra.

Jag hoppas att Du inser att engagemanget inte är riktat mot kursen om den är bra eller inte, utan mot ditt sätt att presentera den och att kursen uppenbarligen är i vinstsyfte i och med att Du tar betalt för kursen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...