Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
CillaLu

Praktisk dagkurs för kvinnor

Rekommendera Poster

Hej webbisar och alla andra! Vad bra att det här kunde lösas så att tråden lades tillbaka! Också om första inlägget blir lite kryptiskt, men det kan ju rättas till.

 

Jag har hållit praktiska och teoretiska kurser rätt länge, det är den roligaste delen av mina sjöverksamheter och den som känns viktigast. Tyvärr går det inte att driva kurser i vinstsyfte, iallafall klarar inte jag det. Men det är som i andra sammanhang när man kör och seglar andras båtar - man betalar självkostnadspris. Tja, inte så att det täcker försäkringskostnader, båtplatser och annat då, men väl så att det täcker bensin, diesel för dagen och kanske till och med en segelreparation efter en kurs om hårda väder...

 

Jag kommer nog att forsätta informera, utbyta och diskutera kurser - både mina och andras. Att sedan just en liten information om en kvinnokurs orsakade sådan upphetsning att den fantiserades om som regelvidrigt kommersiell, vinstdrivande eller diskriminerande är nog lite av en vanefråga. Udda verksamheter skapar ofta reaktioner, särskilt i början.

 

Som tur är har inte andra bra seglarläger, kurser och annat orsakat samma rabalder och censurkrav när de lagts in här. Så länge som de är intressanta att läsa om är det ju bra att folk anstränger sig för att informera om dem här - även om det nu tas ut självkostnadsavgifter för dem.

 

Webmastrarna ska ha stor eloge. Nu går vi vidare, för nu ska jag förbereda en kurs för ABF (icke vinstdrivande studieförbund ;-). Kolla på ABF Stockholms hemsida alla tjejer och killar som är intresserade! 8.gif\

post-7831-1394234655,5028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Till Cilla:

 

 

Det roligaste med hela den här tråden, är att du ett flertal gånger menar att kvinnor är sämre än män. Rätt parodiskt!

 

 

Du håller kurser för barn, nybörjare, erfarna seglare och.... kvinnor.

 

Behöver de en egen rubrik? Att barn inte är välkomna på vuxenkurser är lätt att förklara. Varför klarar inte kvinnor av samma tempo eller påfrestningar som dito nybörjare av manligt kön?

 

 

 

Undrar vad hängbröstvänstern sagt om det här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ännu roligare är att du förutsätter att det på kurser för män eller mixade kurser skulle vara högre tempo och större påfrestningar än de för kvinnor! Så är det nämligen inte alls.

 

Och särskilt inte på nästa kurs den 28/5 som är till endast för kvinnor, eller på den 14-timmarskurs jag höll förra helgen.

 

Men det blir helt klart annorlunda när kvinnor träffas i ett sammanhang där deras makar annars alltid är med. Det är lättare att ta ansvar för körningen av båten om den som annars alltid har huvudansvaret inte är med. Liksom det är lättare för många pappor att finna sina egna sätt att vara föräldrar om mamman inte alltid är med. 

 

Vad i kursinnehållet får dig att förutsätta att kvinnokurserna skulle ha lägre tempo och vara mindre påfrestande? Eller är det bara som du förutsätter för att det är kvinnor som samlas och lär sig saker tillsammans?

post-7831-1394234655,7265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Men det blir helt klart annorlunda när kvinnor träffas i ett sammanhang där deras makar annars alltid är med. Det är lättare att ta ansvar för körningen av båten om den som annars alltid har huvudansvaret inte är med. Liksom det är lättare för många pappor att finna sina egna sätt att vara föräldrar om mamman inte alltid är med.

 

Ok,så ta över ansvaret då.Men vem bär ansvaret hemma när mamman ska fara på seglarkurser hos dig?Och hur vet du att det är lättare för pappor att vara förälder när inte mamman är med.

Har inte du startat fel kurs?

En kurs hur man är pappa kanske skulle vara bättre.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag förutsätter att tjejer klarar det lika bra som killar. Den enda situation jag kan tänka mig är som fördäckare på en något större båt, där krävs ibland ett mått av fysik som inte sällan är över den kvinnliga naturens.

 

Frågan är däremot varför det är ok att utesluta män, men garanterat skulle bli ramaskri om det skett omvänt, att en tjej nekades pga kön.

 

Hade du hållt kurser och förbjudit par så visst.. Det finns en sanning i att man hamnar i färdiga roller som håller tillbaka den individuella utvecklingen. Att däremot utesluta enkom män är att säga att tjejer inte klarar detsamma, och därigenom hålla kurser bara för dem..

 

 

Vem är det som är sexist?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Urban,

Här tror jag du prickar rätt på nötens kärna och på det som är anledningen till att min kurs orsakade sådant formaliarabalder: Har inte du startat fel kurs? En kurs hur man är pappa kanske skulle vara bättre.

 

Kan inte låta bli att skratta. Kvinnor ska hålla kurs om föräldraskap ja, inte hur man kör och mekar med båtar. Jovisst, men kan det inte få finnas några undantag utan denna oro?

 

Svaret på din fråga om vem som tar hemma-ansvaret när kvinnorna är på båtkurser är att det gör oftast mannen. Killar kan, vet du.

 

Lady B - du beskriver också mycket välformulerat vad som är en av de främsta myterna om segling - att det finns saker som kvinnor inte kan av fysiska skäl, dvs att det finns mer eller mindre genetiska skäl till den ordning vi har idag.

 

Men de flesta långseglare och ensamseglare jag känner, har samma erfarenhet som jag. Fysisk råstyrka utan teknik är värdelös. Det är tekniken man utvecklar, och anordningar på båten så att jobben passar både den lite klumpigare, tyngre mannen och den lite lättare, smidigare kvinnan ;-).

Det är inte den kvinnliga eller manliga fysiska kroppen det är fel på, det är båten och tekniken som ska anpassas. Hur man gör det lär jag ut både på mixade och enkönade kurser!

 

Och du upprepar den gamla föreställningen att när kvinnor träffas för att lära sig, så är det ett tecken på att det på något sätt är sämre än män. Säger du samma sak om män som träffas i sina seglarordnar, tävlingar mm - dvs att de träffas där för att de inte klarar kvinnornas tempo?

 

För övrigt - tjejen på bilden ligger i 6-gradigt vatten i kläder hon brukar segla i. Hon har just fött sitt andra barn som hon ammar före och efter övningarna. Här testar hon en egen uppfinning om hur man kommer upp i en öppen båt utan badstege.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Här tror jag du prickar rätt på nötens kärna och på det som är anledningen till att min kurs orsakade sådant formaliarabalder:

 

Nej Cilla det är inte anledningen,jag håller med dig och tycker att initiativet till en kurs för kvinnor i vad de än månda vara,är bra.

Men inte tillvägagångsättet , att använda forumet som reklampelare.

Du kan som alla andra, annonsera på säljes.

Kurser säljes!

Det är naturligtvis ingen katastrof i att du annonserar här,men om alla gör samma sak så är det inget forum längre.Det är en köp o sälj marknad.

Det , äh .

Lycka till

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind

Du skulle ha kallat kursen för Praktisk dagkurs för kärringar, då hade den inte varit könsdiskriminerande och jag är rätt säker på att inga män hade dykt upp i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd borde väl gott o väl kvalificerat sig för avdelningen dösnack...eller rentav en radering...men det kanske den var överkvalificerad för.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har varit raderad ...och återuppstått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete fan hur det fungerar, det måste vara något elektroniskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...jag säger då det...det var bättre förr i den mekaniska världen....

 

I övrigt vill jag bara nämna att jag anser det dålig stil av MG och ta in denna skittråd igen, ni bäddar ju själva för lite urspårningar ombord här.

Men det kanske var avsikten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har blivit cencurerad av MG, men det hade varit bättre att radera hela tråden eller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du rädd att den här tråden skall få fler visningar än Fart?

icon_devil.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden rapporterad av mig nu till MG med förväntan om svar på om MarinGuiden anser att foruminlägg som detta startades med är OK på MarinGuiden.

 

Om svaret blir är ja så får Blocket konkurrens och detta blir ett köp och sälj forum.

 

Om inte kan vi förvänta oss att Maringuiden gör sitt jobb och plockar bort sådant här som flera av oss anser vara fel.

 

Till dig Cilla.

Har inget emot din kurs och välkommnar initiativrika människor som bedriver egen verksamhet, att framföra en båt är en lika stor självklarhet för både kvinnor och män som att köra bil, men köp dig egen reklamplats.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu tror att jag bryr mig om antalet visningar på fartinlägget så har du fel...det var en kul grej bara...att den avstannade beror till största delen på vissa så kallade seriösa här på forumet typ dig.

 

Så knata in i dimman nu Peter.....de e fredag!2.gif\

 

O retar du dig för mycket på fartinlägget får du be MG ta bort den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Här vill jag komma in,

jag hittade fart-tråden sent och vill säga att, tycker man inte om humor så behöver man ju inte läsa dösnack.

Utan håll sig då till seriösa trådar,som cilla,,kunde inte låta bli. smiley-wink.gif\

Ett fantastiskt roligt inslag tycker jag den tråden var/är.

Vill här och nu tacka steeve för att ha gjort den här långa våren lite lättare.

Samtidigt så precis som jag, som klev av maringuiden och kom tillbaka.

Därför att jag saknade alla som svurit ve och förbannelser över allt,men det har varit en tuff vinter och även om man tycker allt är skit, så kommer det alltid en dag i morgon.

Hoppas att alla som kanske inte är med idag kommer tillbaka och precis som jag sväljer två gånger,man ska inte behöva tåla allt, men jag tror inte att maringuiden är omöjlig att tala med om man vill ta bort en tråd som blivit fel.Hoppas att alla kan, och vill försöka hålla ihop.Vi är olika och måste lära oss att leva med det.

---Så alla,kom tillbaka.---

Mvh

Urban och Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind

Hej,

Jag har tänkt skicka frun på kurs för att lära sig att manövrera, lägga till och hantera motor- och segelbåt, förbereda färden, förtöja, lägga knopar samt göra felsökningar på utombordare mm. Någon måste ju köra hem från alla skärgårdspubar i sommar

 

Vad tror ni om den här, någon här på forumet som har erfarenhet av den?

 

/robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...